1.6.2023

Käyttötesti käytetyllä: Volvo V50:n ohjaamoon kantautunut naftan käry kaikkosi kahden euron osalla

Käytetty volvo v50

Joskus autojen viat ovat myös halpoja ja yksinkertaisia korjata. Onneksi yksi käytetyn Volvon ongelmista paljastui juurikin sellaiseksi.

Pikkuhiljaa olemme saaneet aloitettua Moottorin käytetyn ekodieselin, Volvo V50:n vikojen korjauksia. Aloitimme siitä, joka vaikutti akuuteimmalta, eli ohjaamoon kantautuvasta polttoaineen kärystä. Ohjaamoon on päässyt pientä pakokaasun käryä matalissa nopeuksissa, ja talvella kuvittelimme tämän johtuvan vain kovalla pauhaavasta Eber-lisälämmittimestä. Käyttötestin myötä haju on kuitenkin voimistunut, joten jonkin muun täytyi olla pielessä.

Moottorin päällikopan irrotuksen jälkeen oli helppo lähteä arvaamaan syytä. Yhden suuttimen ympärys oli aivan polttoaineessa ja mustan töhnän peitossa. Volvo-foorumeita lukemalla tämä oireen jäljet johtivat suoraan suuttimen kupariseen tiivisterenkaaseen. Uusi tiivisterengas kustansi hurjat kaksi euroa, joten ne päätettiin uusia kerralla jokaiselle suuttimelle.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tärkeä putsaus

Ennen suuttimien irrotusta on tärkeää putsata suuttimen ympärys kaikesta hiekasta ynnä muusta mujusta mahdollisimman tarkkaan. Muuten suuttimen irrotuksen jälkeen tuo moska putoaa suuttimen reiästä suoraan männän päälle, mihin sitä ei luonnollisestikaan toivota.

Tämän jälkeen irroteltiin suuttimista sähköliittimet ja polttoaineen paluupuolen liittimet, jonka jälkeen pääsi kiinni itse suuttimien irrotukseen. Suuttimen laippa on kiinni kahdella kuusiokolopultilla, ja hieman yllättäen kaikki pultit irtosivat suosiolla. Itse suuttimet on tarkoitus ottaa pois nostamalla, mutta monesti ne ovat sen verran jumissa, että saattavat vaatia jonkin verran kikkailua. Nyt kuitenkin suuttimet irtosivat varsin helposti nitkuttelemalla ja hieman kampeamalla.

Kaikista suuttimista prikat jäivätkin kanteen, eivätkä nousseet suuttimien mukana pois. Ne kuitenkin saatiin ylös imurin avulla, samalla kun imuroitiin suuttimien reijät sinne mahdollisesti pudonneen mujun vuoksi.

Käytetty volvo V50

Etenkin sen ulospäin vuotaneen suuttimen tiiviste oli palanut todella huonoon kuntoon, eli ei ihme ettei se enää toiminut suunnitellulla tavalla.

Ennen uusia prikkoja suuttimet puhdistettiin huolellisesti, ja prikkojen asentamisen jälkeen paketti kasattiin päinvastaisessa järjestyksessä. Nyt ohjaamoon ei enää kantaudu polttoaineen hajua, ja tuntuu aivan kuin olematon alavääntökin olisi hieman parantunut. Tämä voi kuitenkin olla vain plaseboa.

Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat