27.6.2024 Käyttötesti Opel Astra Electric Käyttötesti: Opel Astra Electric ja kattovetoinen tuuletus Teksti Jussi Saarinen Kuva Jari Saarentaus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Opel Astra Electricin automaatti-ilmastointi on ainakin alkukesällä toiminut hieman kulmikkaasti, mutta kattoluukku tuo lisäkivaa hellekauteen. Kulunut vuosi on ollut todellinen autotestaajan taivas, mitä erilaisiin sääolosuhteisiin tulee. Viimeksi sääherra näytti valtaansa kääntämällä hyisenkylmän kevään kuin varkain ennätyskuumaksi toukokuuksi, joten saimme kokemuksia Opel Astra Electricin automaatti-ilmastoinnin toiminnasta ennen kuin varsinainen kesäkausi ehti edes alkaa.Valitettavasti ilmastointiautomatiikan toiminnassa on hieman sanomista – parissakin suhteessa. Lämpimien liikkeellelähtöjen jälkeen tuuletus ei nimittäin aina toimi tarpeeksi tehokkaasti, mikä saa aikaan hivenen tunkkaisia fiiliksiä.Tunkkaisuuteen tulee kuitenkin toisinaan äkkimuutos vain hetken ajon jälkeen, kun automatiikka ryhtyy puhaltamaan matkustamoon kylmää ilmaa – jota tuleekin sitten kojelaudan suuttimista siihen tahtiin, että kuskin kädet miltei jäätyvät, vaikka matkustamon viilentämisen kannalta moinen ei enää olisi tarpeen.Ylitsevuotavaan kylmän ilman tuloon ei tepsi edes se, että automaatti-ilmastoinnin oletuspuhallinnopeus on säädetty miedoimpaan eli kevyt-asentoon – pikemminkin puhallus tuntuu olevan niin äänen kuin ilmavirran perusteella visusti maksimilla.Suuttimien sulkeminen tai sisätilojen pyyntilämpötilan hilaaminen aina 26 asteeseen asti auttaa vaivaan, mutta nämä toimenpiteet tuntuvat hieman turhilta, sillä automaatti-ilmastoinnin ohjelmointi ei pitäisi nykypäivän kokemuksella enää olla kovin vaikeaa edes sähköautossa.Pidemmillä ajomatkoilla ilmastointi onneksi rauhoittuu, joten edellä kerrotut vaivat kasautuvat lähinnä nurkka-ajoon – ja kuten sanottua, kaikki ajomatkat eivät ole tässäkään olleet toistensa veljiä. Tarkkailemme luonnollisesti asiaa vielä koko pitkän (ja toivottavasti kuuman) kesän lävitse.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLuukutus luonnon helmaanOman hauskan lisämausteen tuuletukseen tuo Astramme varustukseen kuuluva avattava lasikattoluukku. Ilmastoidussa umpiautossa moinen tuntuu alkuun turhakkeelta, mutta käyttötestin aikana luukku on ollut ammollaan useaan otteeseen – niin hyöty- kuin hupimielessäkin.Ensin mainittu koskee tilannetta, missä liikkeelle lähdetään helteellä ilman matkustamon esiviilennystä: sivuikkunoiden avaaminen on tällöin suotavaa, jotta kuuman ilman saa nopeasti pois matkustamosta eikä ajoakun kapasiteettia turhaan kulu ylimääräiseen ilmastointiin. Kattoluukku tekee toimenpiteestä entistäkin ripeämmän.Se toinen puoli on sitten puhtaasti nautinnollinen: kun ajetaan taajamanopeuksia, kattoluukun ja sivuikkunoiden avaaminen saa aikaan miltei avoautomaisen ilmavirran – pelkkien ikkunoiden ollessa auki tällaista luontoelämystä ei saa millään aikaan.Pitää toki muistaa, että vaikka aukko taivaalle on pienempi kuin varsinaisissa cabrioleteissa, kesäkelillä pätevät samat lainalaisuudet. Mollukka porottaa keskipäivällä suoraan päälakeen, joten sekä hattu että aurinkovoide ovat tarpeen, ja sateen tullen luukku on syytä oikopäätä sulkea. Mutta eipä nyt povata sellaista, vaan luukutetaan huoletta kohti kesää. Lue lisää Kaikki artikkelit 6.3.2025 Vertailu Vertailu: eri käyttövoima, erilaiset kustannukset – selvitimme neljän käyttövoiman kokonaiskustannukset 30.1.2025 Käyttötesti Käyttötestin loppuraportti: Opel Astra Electric on matalamman kynnyksen sähköauto 24.10.2024 Käyttötesti Käyttötesti: miten paljon Opel Astra Electric oikeasti kuluttaa? 10.10.2024 Käyttötesti Käyttötesti: auto jallitti kuskia – jäikö Opel Astra Electriciin valot päälle? 12.9.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric suosii verkkaampia lataustaukoja 31.8.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric on farkkuna käytännöllisempi 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 11.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: mitä tapahtuu, kun Opel Astra Electric annetaan Opelistille? 30.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric on matalanmakea ajettava Kommentit (1) Kiva että sielläkin ollaan nykyään kattoluukun kannalla. Muistan vielä jokunen vuosi sitten jutun missä Teppo Vesalainen ajeli jollain skodalla ja puhuttiin auton lisävarusteista, silloin kattoluukusta vielä sanottiin että se on turha tjs …. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 1.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: moottorin vikavalo syttyi heti, mitä muuta vikaa vanhasta Toyota Prius -hybridistä löytyi? 1.4.2025 Yleinen Päivän kuva: Ankkurien hautausmaalla 31.3.2025 Autoilu Kyllä se tulee – kesä ja kesänopeudet! 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle