12.9.2024 Käyttötesti Opel Astra Electric Käyttötesti: Opel Astra Electric suosii verkkaampia lataustaukoja Teksti Aake Kinnunen Kuva Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Astran sähköominaisuudet eivät ehkä ole markkinoiden terävintä kärkeä, mutta pienellä suunnittelulla niistäkin saadaan ilo irti. Kesän riennoissa muutaman viikon ajan kulkupelinä oli Opel Astra Electric. Maltillisempien sähköominaisuuksien ansiosta auton kanssa muodostui hiukan vaikkapa Volvo EX30:stä poikkeava rytmi lataamisen kanssa.Astran pohjana on, kuten lienee moneen kertaan mainittu, Stellantiksen E-CMP-perusrakenne. 51 kilowattitunnin akku ja 100 kilowatin pikalatausteho ovat korkeintaan keskitasoa nykyisessä markkinatilanteessa, mutta Opel puristaa raameista hyvän toimintamatkan erinomaisen alhaisen kulutuksen ansiosta. Koska sähköauton akkua ei ajeta typötyhjäksi kuin testeissä ja toisaalta toistuvaa täyteen lataamistakin kannattaa välttää, akusta käytetään yleensä 10-80/90% varausväliä. Eikä pikalatauksen huipputehoa nähdä missään autossa kovin kauaa, joten latauksen keskinopeus on usein toinen tarina.Niinpä Astra tuntuu olevan pikalatauksen osalta onnellisimmillaan esimerkiksi helposti löytyvien 50-100 kilowatin laturien ja noin 40-45 minuutin lataustauon kanssa. Aika riittääkin hätäisimpiä pikalataajia paremmin esimerkiksi lounaan nauttimiseen tai viikonlopun ruokaostosten tekemiseen samalla kertaa.Näin ainakin kesäkeleissä. Toistuva pitkien matkojen ajaminen on toki käyttötapojen marginaalissa ja useimpien arkipäivässä Astralle riittää muiden sähköautojen tapaan Type 2 -vaihtovirtalataus enemmän kuin mainiosti. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.3.2025 Koeajo Koeajo: Opel Grandland GS – saksalais-ranskalainen yhteistyö voi onnistua 6.3.2025 Vertailu Vertailu: eri käyttövoima, erilaiset kustannukset – selvitimme neljän käyttövoiman kokonaiskustannukset 30.1.2025 Käyttötesti Käyttötestin loppuraportti: Opel Astra Electric on matalamman kynnyksen sähköauto 16.1.2025 Uutinen Uusi Opel Frontera alkaen 28 990 euroa – täyssähköllä ja hybridillä sama alkaen -hinta 24.10.2024 Käyttötesti Käyttötesti: miten paljon Opel Astra Electric oikeasti kuluttaa? 10.10.2024 Käyttötesti Käyttötesti: auto jallitti kuskia – jäikö Opel Astra Electriciin valot päälle? 31.8.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric on farkkuna käytännöllisempi 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 11.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: mitä tapahtuu, kun Opel Astra Electric annetaan Opelistille? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 30.3.2025 Koeajo Maistiainen: Dacia Bigster – uutta kokoa ja makua hintatietoisille 29.3.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: onko auton ohjelmointi laillista? 29.3.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq tekee harmaasta haluttavaa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle