Käyttötesti: Opel Astra Electricissä on kilpa-auton ainesta

Kuva Jari Saarentaus

Opel Astra Electric -käyttötestiauto ilmoitettiin kevään koittaessa kahteenkin taloudellisuusajokilpailuun. Sähkö-Opelimme osoittautui yllättävänkin pieniruokaiseksi.

Kevään tietää saapuneen, kun Autoliiton taloudellisuusajokilpailu ilmaantuu kalenteriin. Nyt niitä osui huhtikuulle oikein kaksin kappalein, ensin eri käyttövoimille tarkoitettu Ecorun 13.4. ja heti perään vain sähköautoille osoitettu EV Challenge 27.4., molemmat jo perinteisiä useaan kertaan järjestettyjä kisoja. Niiden väliin osui parikin takatalvea, mutta kummatkin kilpailut saatiin ajaa kuivassa kevätsäässä. Molemmat kilpailut sopivat kestotestissä olevan Opel Astra Electricin testiohjelmaan, joten kalustoa ei tarvinnut pohtia sen enempää.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Omalla kulutusmittarilla

Astra vaikutti ennakkoon numeroarvoiltaan kilpailukykyiseltä: omamassaa on sähköautoksi kohtuulliset 1 736 kg, ja myös WLTP-kulutus on alhainen, 14,8 kWh/100 km. Kevein auto ei sinänsä ole itsestään selvää voittaja-ainesta, sillä tuloksia rukataan painokertoimilla, jotta myös painavammat autot voisivat osallistua kisaan.

Kisavalmistelut ovat helpot: katsastusvarusteinen auto riittää osallistumiseen. Rengaspaineet kannattaa nostaa täyden kuorman arvoihin, Astrassa 2,9 baariin. Vieläkin kovemmat renkaat kuluttaisivat vähemmän, mutta kisan tuomarit tarkastavat paineet katsastuksessa ennen lähtöä.

Myös turha paino oli syytä pudottaa pois. Käyttötestiautoon oli kertynyt muutaman kuukauden aikana melko paljon roinaa – toimittajakollegoita enempää syyllistämättä.

Vaikka Astra oli valmiiksi tuttu auto, trippi- ja kulutusmittarien hakuun meni aikansa. Kisan järjestäjä luottaa tuloslaskennassa autojen omaan kulutusmittariin. Nollattavan mittarin lisäksi hetkellisen kulutuksen näyttö avittaa kaasun annostelussa. Kelloksi riittää puhelimen kello, kunhan sekunnit saa myös näkyviin.

Suunnistamista tiekirjalla

Taloudellisuusajojen järjestäjät ovat ilmeisen aamuvirkkuja, sen verran aikaisin kilpailut aina alkavat. Toisaalta kisapäivät eivät veny sitten kovin pitkälle iltaan.

Aamutoimet koostuvat ilmoittautumisesta, ajokorttien tarkastuksesta, auton katsastuksesta ja ohjaajakokouksesta. Ilmoittautumisen yhteydessä kilpailijoille jaetaan tarvittava materiaali, numerotarrat autoon, tiekirja ja aikakortti.

Tiekirja kaikkine merkattuine risteyksineen ja liikennemerkkeineen pitää kartturin kiireisenä, ja kuski saa keskittyä nopeuden ylläpitoon mahdollisimman kevyellä kaasujalalla. Molempien on kuitenkin pidettävä silmällä kelloa järjestäjän ilmoittamaan ihanneaikaan saapumiseksi.

Aikakorttiin toimitsijat merkkaavat aikatarkastusasemilla saapumiset ja lähdöt. Vaadittu keskinopeus on yleensä reipas, tuumailuun ei ole aikaa. Aikatarkastukseen on saavuttava minuutin tarkkuudella, sekunnit seuraavaan minuuttiin kannattaa hyödyntää. Ylityksestä kuitenkin rangaistaan virheprosenteilla lopputuloksessa.

Lämmitys pois päältä

Molemmat kisapäivät olivat tosiaankin kuivia ja hetkittäin aurinkoisiakin. Lämpötila lähenteli kymmentä astetta, joten lämmityslaitteen pystyi pitämään poiskytkettynä. Puhaltimen ollessa pois päältä Astran ilmaläpät ovat kuitenkin auki, ja tuulilasin alareunaan syntyvä ylipaine työntää matkustamoon raitista ilmaa.

Astrassa ei ole akun esilämmitystä, jolla akun olisi saanut toimintalämpöön ennen lähtöä. Latauksessa viime tippaan pitämisen toivottiin ajavan saman asian. Molemmissa kisoissa ajo sujui kommelluksitta ja eksymisittä. Loppua kohti tarkkaavaisuus pääsi kuitenkin herpaantumaan, ja virheprosentteja ropisi ylinopeudesta ja siitäkin huolimatta vielä myöhästymisestä aikatarkastusasemalta.

Lauantai-iltapäivän liikenne Porvoon keskustassa ja Kehä kolmosen ostosalueilla pääsi yllättämään. Sinällään taloudellisuusajon kikathan ovat helpot, välttää hidastuksia sekä pysähdyksiä ja toisaalta suuria nopeuksia. Vauhdin kannattaa antaa kiihtyä alamäissä ja hyytyä ylämäen laella.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Alle normilukemien

Astra pärjäsi kisoissa mainiosti: mitatut kulutukset olivat Ecorunissa 10,8 ja EV Challengessa 11,2 kWh/100 km. Lopputuloksissa numerot olivat painokorjattuja ja virheprosenteilla kuorrutettuja. Näillä lukemilla sijoituimme ensimmäisessä kisassa toiseksi kahdeksasta osallistuneesta sähköautosta, ja jälkimmäisessä olimme viidentenä 23:sta kisaan lähteneestä.

Onko tuloksilla sitten mitään merkitystä kuluttajalle? Saavutetut kulutuslukemat ovat alle ilmoitetun 14,8 kilowattitunnin WLTP-mittauksen, ja noilla lukemilla toimintamatkakin venyy 450 kilometrin tuntumaan. Ilmanvaihdon poiskytkeminen olisi kuitenkin epämukavaa jo vähänkin kylmemmällä tai lämpimämmällä säällä. Kilpailun osuuksien keskinopeus vaihteli välillä 55–65 km/h, eikä 100 km/h -nopeutta ylitetty kertaakaan, joten vauhdin puolesta liikutaan vastusten optimialueella. Moottoritie, pakkanen tai helle vähintään tuplaa kulutuksen helposti.

Joka tapauksessa painokorjattu tulos kertoo Astran kuuluvan piheimpien sähköautojen joukkoon. Akuston ja tehon pitäminen maltillisena näkyy auton suhteellisena keveytenä ja edelleen alhaisena kulutuksena.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat