Käyttötesti: päivittämällä paremmaksi – Volvo EX30

Kuva Aake Kinnunen
Volvo EX30 käyttötesti sähköauto takaveto Plus

Nykyauto muuttuu päivitys kerrallaan. Erot ovat joskus pieniä, mutta joskus ero ärsyttävän ja ilahduttavan välillä on hienoinen.

Olemme toki kirjoittaneet Volvo EX30 ohjelmistosta paljon ja paljon siitä riittää vielä kerrottavaakin. Tämä on kuitenkin autoalaa 2020-luvulla, sillä jopa suurien autokonsernien pomot puhuvat enemmän ja enemmän siitä, miten ohjelmisto määrittää jatkossa jopa 80% autojen keskinäisistä eroista.

Päivitysten myötä myös Volvomme käytö on muuttunut, osin paremmaksi, osin hiukan huonommaksi.

Parempiin muutoksiin kuuluu akun esilämmitysilmoituksen siirtyminen ilmoitukseksi varoituksista ja esilämmityksen toiminnan parantuminen. Auton liikennemerkkitunnistus näyttää fiksusti nyt myös ohituskiellon kaltaisia varoituksia nopeusrajoituksen lisäksi. Apple CarPlay on ollut odotettu uutuus ja se onkin toiminut hyvin pieniä yhdistämisvaikeuksia lukuun ottamatta. Uusi asetuksia yhteen koonnut aloitusnäkymä voi olla ärsyttävä, jos on auton ainoa käyttäjä, mutta meidän vaihtuvassa kuljettajakaartissa se on erittäin hyvä lisä.

Huonompiakin juttuja on havaittu. Driver Alert -vireystilavalvonta huomauttaa hukaneensa kuljettajan jo pelkästä käteen nojaamisesta. Parhaimmillaan hukkaamisesta on huomautettu, vaikka kuljettaja on istunut autossa ajamassa. Tässä olen, enkä muuta voi?

Toinen uudelleen kalibroitu ominaisuus on risteävän liikenteen varoitus peruutettaessa (RCTA). Nyt EX30 on ruvennut säikkymään esimerkiksi autotallin seinää, joka on kuitenkin pysytellyt kiltisti paikoillaan yli 60 vuoden ajan. Automaattijarrutus keskeytti pysäköinnin toimituksen pihassa Hämeentiellä, sillä keltanen rapattu seinä meinasi ilmeisesti tulla alle.

Käyttötesti Volvo EX30 sähköauto

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Uusinta uutta: 1.5

Hiukan ennen tämän päivityksen kynäilyä Volvon älypuhelinsovellus huomautti, että toisella puolella Suomea (erikoistoimittaja Jokelan pihassa) oleva auto on valmis päivitettäväksi uudella ohjelmistoversiolla.

– Tarvitsetko autoa seuraavaan puoleen tuntiin?

– En, anna mennä vaan.

Ja ei muuta kuin päivittämään. Päivitysprosessi kesti arvioidut 22 minuuttia ja sujui ongelmitta. Uudistuksiin kuuluu mahdollisuus kytkeä RCTA pois päältä peruutuksen aikana. Ladatessa auto kertoo nyt myös lataustehon ja kylmästä akusta (0°C tai kylmempi) varoitetaan lumihiutalesymbolilla mittaristossa. Päällä olevasta takalasinpyyhkimestäkin tulee oma symboli mittaristoon. Akun kunnon voi nyt tarkistaa auton tilanäytöstä, mikä on arvokas ominaisuus käytettyä EX30:stä katselevalle.

Palaamme näihin ja muihin mahdollisiin viilauksiin myöhemmin.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat