Käyttötesti: tarkista rengaspaineet, pissapoika ja ohjelmistoversio – Volvo EX30

Kuva Aake Kinnunen
Käyttötesti Volvo EX30 sähköauto

Jumiin jääneet ohjelmistopäivitykset vaativat hiukan harrastuneisuutta ja huoltokäynnin.

Volvomme kuuluu uuteen autoluokkaan, jossa auton ohjelmistoa kehitetään aimo loikin pitkin vuotta. Nämä OTA-päivitykset (Over the air) saa ladattua verkosta auton omalla nettiyhteydellä ja sitten vain sovitaan auton kanssa, milloin ne voi asentaa. Tyypillisesti tähän varataan noin tunti, joten päivityksen on voinut tehdä esimerkiksi yön aikana tai työpäiväksi pysäköidessä.

Näin siis periaatteessa. Epäilys heräsi jossain kohtaa, sillä EX30:mme oli jo toukokuusta asti huudellut samaa ohjelmistoversiota. 1.3.1 korjasi suurimman osan aivan alkuvaiheen ärsyttävistä asioista, mutta paljon pientä löytyi edelleen, eikä Apple CarPlaytä ollut missään. Auton mukaan kaikki oli kuitenkin uusinta uutta.

Ohjelmistoversion tarkistus Volvocars.comista kuitenkin näytti Volvo EX30:lle useita ohjelmistoversioita, uusimpana 1.4.2. Pienen nettiselailun jälkeen selvisi, että autoja on jäänyt "jumiin" tiettyihin ohjelmistoversioihin, jolloin ne eivät löydä seuraavia versioita omine nokkineen.

Yhteydenotto huoltoon, josta aika järjestyi parin päivän päähän. Huollosta varoitettiin, että iltapäiväaika voi tarkoittaa auton jäämistä yöksi, jos asiat eivät mene niin kuin pitää, mutta lopulta jopa huoltotesterin antama 80 minuutin asennusaika oli sekin pessimistinen. Urakasta selvittiin tunnissa. Ohjelmistojumista selvittiin tietysti takuuna.

– Näitä on ollut paljon, mutta yleensä tokenevat yhdellä huoltokäynnillä, totesi asentaja.

Nyt versionumero on 1.4.4, sisältäen lukuisia parannuksia – ja myös uusia omituisuuksia. Palaamme päivitysten luonteeseen myöhemmin.

Volvo EX30 ohjelmisto käyttötesti
Jo ensikoeajosta tuttu "Köyttöopas" on saanut nyt kaverikseen myös Apple CarPlay -älypuhelinpeilauksen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ohjelmistoversiot tarkistuslistalle

Ohjelmistolukko herätti kuitenkin mielenkiintoisen ajatuksen. Mitä jos ajokortti on suoritettu vielä markka-aikaan ja auton rutiinitarkistukset koostuvat lasinpesunesteen täytöstä ja rengaspaineiden tarkastuksesta? Volvo EX30 huoltovälikin on 30 000 kilometriä tai 24 kk, joten pajalla autoa ei tutkita edes joka vuosi.

Opettelukynnys ohjelmistoversioiden suhteen voi olla jo valmiiksi korkea. Kun tähän lisätään se, että auton mielestä kaikki oli "ajan tasalla", eli kyse ei ole näkyvästä viasta, täytyy tällaisen ohjelmistolukon diagnosointi tapahtua omasta harrastuneisuudesta. Se on vaikea vuori kiivettäväksi kenelle tahansa.

Ehkäpä päivitysten tarkistus ja ohjelmistoversioiden vertaaminen ulkopuoliseen listaukseen tulisi lisätä renkaanvaihdon kaltaiseksi puolivuosittaiseksi toimenpiteeksi nykyaikaisissa autoissa.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat