31.10.2024 Käyttötesti Volvo EX30 Käyttötesti: tarkista rengaspaineet, pissapoika ja ohjelmistoversio – Volvo EX30 Teksti Aake Kinnunen Kuva Aake Kinnunen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Jumiin jääneet ohjelmistopäivitykset vaativat hiukan harrastuneisuutta ja huoltokäynnin. Volvomme kuuluu uuteen autoluokkaan, jossa auton ohjelmistoa kehitetään aimo loikin pitkin vuotta. Nämä OTA-päivitykset (Over the air) saa ladattua verkosta auton omalla nettiyhteydellä ja sitten vain sovitaan auton kanssa, milloin ne voi asentaa. Tyypillisesti tähän varataan noin tunti, joten päivityksen on voinut tehdä esimerkiksi yön aikana tai työpäiväksi pysäköidessä.Näin siis periaatteessa. Epäilys heräsi jossain kohtaa, sillä EX30:mme oli jo toukokuusta asti huudellut samaa ohjelmistoversiota. 1.3.1 korjasi suurimman osan aivan alkuvaiheen ärsyttävistä asioista, mutta paljon pientä löytyi edelleen, eikä Apple CarPlaytä ollut missään. Auton mukaan kaikki oli kuitenkin uusinta uutta.Ohjelmistoversion tarkistus Volvocars.comista kuitenkin näytti Volvo EX30:lle useita ohjelmistoversioita, uusimpana 1.4.2. Pienen nettiselailun jälkeen selvisi, että autoja on jäänyt "jumiin" tiettyihin ohjelmistoversioihin, jolloin ne eivät löydä seuraavia versioita omine nokkineen.Yhteydenotto huoltoon, josta aika järjestyi parin päivän päähän. Huollosta varoitettiin, että iltapäiväaika voi tarkoittaa auton jäämistä yöksi, jos asiat eivät mene niin kuin pitää, mutta lopulta jopa huoltotesterin antama 80 minuutin asennusaika oli sekin pessimistinen. Urakasta selvittiin tunnissa. Ohjelmistojumista selvittiin tietysti takuuna. – Näitä on ollut paljon, mutta yleensä tokenevat yhdellä huoltokäynnillä, totesi asentaja.Nyt versionumero on 1.4.4, sisältäen lukuisia parannuksia – ja myös uusia omituisuuksia. Palaamme päivitysten luonteeseen myöhemmin.Jo ensikoeajosta tuttu "Köyttöopas" on saanut nyt kaverikseen myös Apple CarPlay -älypuhelinpeilauksen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOhjelmistoversiot tarkistuslistalleOhjelmistolukko herätti kuitenkin mielenkiintoisen ajatuksen. Mitä jos ajokortti on suoritettu vielä markka-aikaan ja auton rutiinitarkistukset koostuvat lasinpesunesteen täytöstä ja rengaspaineiden tarkastuksesta? Volvo EX30 huoltovälikin on 30 000 kilometriä tai 24 kk, joten pajalla autoa ei tutkita edes joka vuosi. Opettelukynnys ohjelmistoversioiden suhteen voi olla jo valmiiksi korkea. Kun tähän lisätään se, että auton mielestä kaikki oli "ajan tasalla", eli kyse ei ole näkyvästä viasta, täytyy tällaisen ohjelmistolukon diagnosointi tapahtua omasta harrastuneisuudesta. Se on vaikea vuori kiivettäväksi kenelle tahansa.Ehkäpä päivitysten tarkistus ja ohjelmistoversioiden vertaaminen ulkopuoliseen listaukseen tulisi lisätä renkaanvaihdon kaltaiseksi puolivuosittaiseksi toimenpiteeksi nykyaikaisissa autoissa. Lue lisää Kaikki artikkelit 23.1.2025 Käyttötesti Käyttötesti: haaleaa akkua ja kylmiä lukkoja – Volvo EX30 9.1.2025 Volvo EX30 Käyttötesti: lukko jäässä pakkassäässä sekä asiaa lasivakuutukseen – Volvo EX30 26.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: puolivuosittainen vilkaisu pellin alle – Volvo EX30 13.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: päivittämällä paremmaksi – Volvo EX30 28.11.2024 Käyttötesti Käyttötesti: lasit huurussa ja avaimen paristonvaihtoa toistamiseen – Volvo EX30 7.11.2024 Käyttötesti Miltä Volvo EX30 tuntuu paatuneen volvoilijan mielestä? 17.10.2024 Käyttötesti Käyttötesti: avaimetonta vai avaimellista arkea Volvo EX30:n kanssa? 3.10.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volvo EX30 – auto, joka lähes musertuu ennakko-odotusten alle 19.9.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volvo EX30 kesää muistellen ja syksyä odottaen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 30.3.2025 Koeajo Maistiainen: Dacia Bigster – uutta kokoa ja makua hintatietoisille 29.3.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: onko auton ohjelmointi laillista? 29.3.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq tekee harmaasta haluttavaa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle