22.3.2023

Kesärengastesti: miksi testaamme katumaasturirenkaita?

Tänä keväänä rengastiimimme otti perusteelliseen testiin suosittujen kompaktien katumaastureiden kesärenkaat. Siihen on vissit syynsä.

Moottorin rengastestit ovat perinteisesti keskittyneet henkilöautojen renkaisiin, ja testiohjelmaamme on mahtunut myös muun muassa sähköautoihin sekä pakettiautoihin tarkoitettujen renkaiden testit. Niinpä nyt on aika testata myös katumaasturien renkaita, onhan tämä autoluokka ollut – ja mitä ilmeisimmin tulee jatkossakin olemaan – Suomessa erittäin suosittu.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Samat nimet, eri renkaat

Kesärenkaiden merkkejä ja malleja tarkasteltaessa voisi helposti luulla, että samat kumit käyvät niin henkilö- kuin katumaasturienkin alle, mutta todellisuus on tässä(kin) luultua monimutkaisempi. Miltei jokaisesta henkilöautojen alla pyörivästä rengasmallista on nimittäin tarjolla korkeamman kantavuuden SUV-versio, joka on varta vasten kehitetty katumaastureita silmällä pitäen.

Testiin osallistui kahdeksan tunnetun rengasmerkin tuotteet koossa 215/65 R17, mikä on ensiasennuskoko muun muassa Nissan Qashqaissa,Volkswagen Tiguanissa sekä monissa Stellantis-konsernin crossovereissa ja katumaastureissa kuten Peugeot 3008:ssa, Opel Grandlandissa ja DS 7:ssä.

Kaikki testirenkaat ostettiin kivijalkaliikkeistä tai suomeksi palvelevista verkkokaupoista, ja varmistimme vielä valmistajien kotisivuilta löytyvillä rengasvalitsimilla kyseisten renkaiden soveltuvuuden testiautona käytettyyn Tiguaniin. Hankookin S1 Evo3-renkaasta olisimme halunneet mukaan SUV-version, mutta sellaista ei ostoajankohtana löytynyt mistään. Kelpuutimme testiin EV-version, jota käytetään ensiasennusrenkaana muun muassa tietyissä Audi Q3 -malleissa.

Runsaasti rakenteellisia eroja

Katumaasturirenkaan suunnittelussa on otettava huomioon muutamia erikoisseikkoja henkilöauton renkaaseen nähden. Katumaasturit ovat painavampia, joten renkaan runkorakenteen on oltava henkilöautoversiota jäykempi. Esimerkiksi renkaan sisäkalvon ja teräsvöiden välissä sijaitseva runkokudos koostuu SUV-renkaissa usein kahdesta kumilla päällystetystä kuitukangaskerroksesta, kun henkilöautorenkaissa on siirrytty enenevässä määrin niin kutsuttuun monoply-rakenteeseen.

Myös pintakumiseokselle on omat vaatimuksensa. SUV-sekoituksessa on otettava huomioon muun muassa renkaan kulutuspinnan riittävä kulumiskestävyys. Hyvän ajettavuuden takaamiseksi SUV-renkaan pintamallia on tuettava henkilöautorengasta enemmän niin renkaan olkapäillä kuin keskialueellakin. Renkaan olkapäitä voidaan vahvistaa muun muassa uranpohjanoston avulla. Keskialueella kuviopaloja ja keskiripaa pyritään puolestaan vahvistamaan erilaisilla lisätuilla.

Renkaan sivupintojen vahvistaminen iskuja ja viiltoja vastaan vaihtelee valmistajan mukaan. Esimerkiksi tekstiilikuitu kevlar on painoonsa suhteutettuna moninkertaisesti terästä lujempaa ja kestää erittäin korkeita lämpötiloja. Lisäksi soratiellä ajoa silmälläpitäen SUV-renkaissa on usein teknisiä innovaatioita jarrutus- ja vetopidon parantamiseen sekä pienten kivien tehokkaampaan poistoon keskiurista.

Perusteellisen testin voi lukea Moottorin 22.3. ilmestyneestä numerosta 4/2023 tai sähköisesti Lehtiluukusta. Voit myös tilata Moottorin täältä.

Teksti: Jussi Saarinen ja Pasi Piironen Kuvat: Ville-Veikko Heinonen Testin toteutus: Test Finland Oy

Testirenkaat, koko 215/65 R17

  • Bridgestone Turanza T005
  • Continental Premium Contact 6
  • Goodyear Efficient Grip 2 SUV
  • Hankook Ventus S1 Evo 3 EV
  • Michelin Primacy 4+
  • Nokian Hakka Blue 3 SUV
  • Pirelli Scorpion Verde
  • Yokohama Blu Earth XT AE61

Luetuimmat