16.8.2021 Ajoneuvot Koeajo: Audi Q3 Sportback 45 TFSI e näyttelee kaikkia autorooleja Teksti Petri Munukka Kuva Petri Munukka Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ladattava Audi Q3 Sportback yrittää olla mahdollisimman monipuolinen. Hyvää: ajettavuus, kuskin paikka, suorituskyky, viimeistely. Huonoa: kulutus, ei nelivetoa, ei pikalatausta, pääntila takana. Audi Q3 Sportback lataushybridinä on täsmäisku autonostajan nykyiseen päättämättömyyden ahdinkoon. Sähköautoa ei vielä oikein uskaltaisi ostaa, mutta nelivetodieselilläkään ei kehtaisi enää ajaa. Sportbackin luiskaperäkori korostaa jahkailua: coupén kattolinja, maasturimainen alakerta, mutta ilman nelivetoa.Odotimme töpselin tuloa Q3:een oikeastaan jo aiemmin. Lataushybridi on päivän taikasana, sen lumoissa ovat niin ostajat kuin viranomaisetkin. Verottajamme tukee niiden ostamista liki yhtä suurella verohelpotuksella kuin sähköautojakin. Ja koska EU:n asettamat uhkasakot päästörajojen ylittäjille ovat huomattavat, autotehtaiden kannattaa tai itse asiassa on pakko niitä tuottaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVanha tuttu…Volkswagen-jätin ollessa kyseessä uusien hybridien esittely ei ole iso ponnistus. Lataushybridijärjestelmä 1,4-litraisen bensiinimoottorin ympärille on tuotu markkinoille jo syksyllä 2014 VW Golfiin ja Audi A3:een. Sen jälkeen se on levittäytynyt aina Škodan ja Seatin mallistoa myöten. Peruskonstruktio on pysynyt samana, mutta matkan varrella sähköteho ja akku ovat kasvaneet. Q3:een on valittu kahdesta versiosta ruudikkaampi, tismalleen samoilla teholukemilla poseeraavat ainakin Skoda Octavia RSiV, VW Tiguan e-hybrid ja Golf GTE. Sähköapu merkitsee Q3:lle samaa kuin muillekin, eli pieniä uhrauksia päästövähennysten alttarille. Tavaratilasta välipohjan alla olleen tilan vie akusto. Voimalinjan sähköistyminen nipistää parhaan terän jarrujen ja vetopidon tuntumasta Q3:n erinomaisen ajettavuuden siitä juuri kärsimättä. Akuston lisäpaino taka-akselilla ei niinkään tunnu kallisteluna tai suorituskyvyn laskuna kuin etuvetoisen turhana sutimisena.…huippuunsa hiottunaHybridijärjestelmä on hiottu huippuunsa vuosien kuluessa: bensiinimoottori käynnistyy ja sammahtelee nopein syklein, mutta sulavasti. Sähköllä lähdöt ovat sähäköitä, mutta siitä eteenpäin hätäisen kuskin on polkaistava bensiinimoottori käyntiin. Pintakaasulla hissuttelemalla sähköllä pääsee kevätsäässä liki 60 kilometriä, mutta normaaliajo moottoritiellä ja pakkasessa jää puoleen tuosta. Tunnollinen lataaja selvinnee useimmista ajoistaan sähköllä. Ja se kannattaa, sillä akuston ehdyttyä hybridijärjestelmän ahkeroinnista huolimatta Q3 tuottaa pettymyksen, testin lopuksi kulutuslukema nousee liki yhdeksään litraan.Hybridi-Q3 on oiva valinta tällaisena murroskautena, mutta kompromississä aina häviää jotain. Kutakuinkin samalla rahalla saisi perinteisen Q3:n nelivetoisena ilman sähköhärpäkkeitä tai juuri myyntiin tulleen upouuden täyssähköisen Q4 e-tronin.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Audi Q3 Sportback Electrified Edition Business 45 TFSI e S-tronic Hinta alkaen 47 299 € Koeajetun auton hinta varusteineen 51 353 € Moottori Ladattava hybridi, bensiinimoottori 1 395 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto. Sähkömoottori 85 kW (110 hv). Teho 110 kW (150 hv), 5000–6000 r/min Vääntö 250 Nm (1550–3500 r/min) Vääntö 250 Nm (1550–3500 r/min) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva: 13,0 / 10,4 kWh. Lataus: Type 2 3,6 kW. Toimintamatka 50 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 180 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,3 s Huippunopeus 210 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 1,7 (yhd.) CO2-päästöt 39 g/km Mitat pituus 4484 mm, leveys 1849 mm, korkeus 1586 mm, akseliväli 2680 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1400 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen