16.8.2021 Ajoneuvot Koeajo: Audi Q3 Sportback 45 TFSI e näyttelee kaikkia autorooleja Teksti Petri Munukka Kuva Petri Munukka Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ladattava Audi Q3 Sportback yrittää olla mahdollisimman monipuolinen. Hyvää: ajettavuus, kuskin paikka, suorituskyky, viimeistely. Huonoa: kulutus, ei nelivetoa, ei pikalatausta, pääntila takana. Audi Q3 Sportback lataushybridinä on täsmäisku autonostajan nykyiseen päättämättömyyden ahdinkoon. Sähköautoa ei vielä oikein uskaltaisi ostaa, mutta nelivetodieselilläkään ei kehtaisi enää ajaa. Sportbackin luiskaperäkori korostaa jahkailua: coupén kattolinja, maasturimainen alakerta, mutta ilman nelivetoa.Odotimme töpselin tuloa Q3:een oikeastaan jo aiemmin. Lataushybridi on päivän taikasana, sen lumoissa ovat niin ostajat kuin viranomaisetkin. Verottajamme tukee niiden ostamista liki yhtä suurella verohelpotuksella kuin sähköautojakin. Ja koska EU:n asettamat uhkasakot päästörajojen ylittäjille ovat huomattavat, autotehtaiden kannattaa tai itse asiassa on pakko niitä tuottaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVanha tuttu…Volkswagen-jätin ollessa kyseessä uusien hybridien esittely ei ole iso ponnistus. Lataushybridijärjestelmä 1,4-litraisen bensiinimoottorin ympärille on tuotu markkinoille jo syksyllä 2014 VW Golfiin ja Audi A3:een. Sen jälkeen se on levittäytynyt aina Škodan ja Seatin mallistoa myöten. Peruskonstruktio on pysynyt samana, mutta matkan varrella sähköteho ja akku ovat kasvaneet. Q3:een on valittu kahdesta versiosta ruudikkaampi, tismalleen samoilla teholukemilla poseeraavat ainakin Skoda Octavia RSiV, VW Tiguan e-hybrid ja Golf GTE. Sähköapu merkitsee Q3:lle samaa kuin muillekin, eli pieniä uhrauksia päästövähennysten alttarille. Tavaratilasta välipohjan alla olleen tilan vie akusto. Voimalinjan sähköistyminen nipistää parhaan terän jarrujen ja vetopidon tuntumasta Q3:n erinomaisen ajettavuuden siitä juuri kärsimättä. Akuston lisäpaino taka-akselilla ei niinkään tunnu kallisteluna tai suorituskyvyn laskuna kuin etuvetoisen turhana sutimisena.…huippuunsa hiottunaHybridijärjestelmä on hiottu huippuunsa vuosien kuluessa: bensiinimoottori käynnistyy ja sammahtelee nopein syklein, mutta sulavasti. Sähköllä lähdöt ovat sähäköitä, mutta siitä eteenpäin hätäisen kuskin on polkaistava bensiinimoottori käyntiin. Pintakaasulla hissuttelemalla sähköllä pääsee kevätsäässä liki 60 kilometriä, mutta normaaliajo moottoritiellä ja pakkasessa jää puoleen tuosta. Tunnollinen lataaja selvinnee useimmista ajoistaan sähköllä. Ja se kannattaa, sillä akuston ehdyttyä hybridijärjestelmän ahkeroinnista huolimatta Q3 tuottaa pettymyksen, testin lopuksi kulutuslukema nousee liki yhdeksään litraan.Hybridi-Q3 on oiva valinta tällaisena murroskautena, mutta kompromississä aina häviää jotain. Kutakuinkin samalla rahalla saisi perinteisen Q3:n nelivetoisena ilman sähköhärpäkkeitä tai juuri myyntiin tulleen upouuden täyssähköisen Q4 e-tronin.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Audi Q3 Sportback Electrified Edition Business 45 TFSI e S-tronic Hinta alkaen 47 299 € Koeajetun auton hinta varusteineen 51 353 € Moottori Ladattava hybridi, bensiinimoottori 1 395 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto. Sähkömoottori 85 kW (110 hv). Teho 110 kW (150 hv), 5000–6000 r/min Vääntö 250 Nm (1550–3500 r/min) Vääntö 250 Nm (1550–3500 r/min) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva: 13,0 / 10,4 kWh. Lataus: Type 2 3,6 kW. Toimintamatka 50 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 180 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,3 s Huippunopeus 210 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 1,7 (yhd.) CO2-päästöt 39 g/km Mitat pituus 4484 mm, leveys 1849 mm, korkeus 1586 mm, akseliväli 2680 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1400 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 13.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 4 – fiksua tilankäyttöä järkevään hintaan, mutta yksi varuste on Suomessa lähes pakollinen 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 11.6.2025 Moottoripyörät Koeajo: BMW R 12 G/S – kahden maailman retrontäyteinen liitto 10.6.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 – kookas ja kulmikas perhecrossover lataa salamana 9.6.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lanseeraa uusimman sukupolven MBESS-energiavaraston 8.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 85 Sportline – RS-mallia odotellessa 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 12.6.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan venyi moottoritiellä sähköajon yllätykseen 13.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 4 – fiksua tilankäyttöä järkevään hintaan, mutta yksi varuste on Suomessa lähes pakollinen 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia - katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa!