17.4.2019 Ajoneuvot Koeajo: välissä kasvanut – Audi Q3 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Täysin uusi Audi Q3 on pykälää suurempi kuin edeltäjänsä, tai kilpailijansa BMW X1 ja Mercedes-Benz GLA. Hyvää: tilat, ajettavuus, suorituskyky, viimeistely. Huonoa: istuinten muotoilu, kulutus. Kooltaan kasvanut Audi Q3 tekee nyt pesäeroa pikkuveli Q2:een, joka kalasteli samoja asiakkaita. Samalla Q3 kuitenkin lähestyy kooltaan ja hinnastoltaan Q5:n reviiriä. Audin katumaasturit kattavat tehokkaasti eri koot, vaikka osa mallinumeroista onkin vielä käyttämättä. Yhdennäköisyys vaikeuttaa mallien erottamista toisistaan – Q3:n ennestäänkin kasvanut maski on nyt kahdeksankulmainen ja pystyrivat hallitsevat hymyä kuin hammasraudat. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Runsaat tilat Q3:n neljä- ja puolimetrisen korin tilat on hyödynnetty tehokkaasti. Edessä on varsin väljää, tyköistuvuutta voi lisätä tuhdimmin muotoilluilla urheiluistuimilla. Takanakin tilaa on pitkälle matkaajalle. Auton leveys ja tasaiseksi muotoiltu penkki sietää jopa kolme aikuista, mutta kahdelle istuin voisi olla vahvemminkin muotoiltu. Tavaratila on kookas ja monipuolisesti muunneltava. Takaistuinta voi liu’uttaa eteenpäin, selkänojan kallistusta muuttaa ja pohjaa säätää eri korkeuksille. Audien sisäilmekin yhtenäistyy. Kaikissa versioissa mittaristo on räätälöitävä kuvaruutu, ja keskellä oleva monitoiminäyttö on integroitu tyylikkään saumattomasti kojelautaan. Onneksi Q3:ssa kiiltävää pintaa ei ole ylenpalttisesti, kolmas näpelöintiruutu puuttuu ja lämmönsäätimet ovat perinteiset. Koska järjestelmän käyttölogiikka oli tullut opeteltua jo aiemmin, digiloikka Q3:een ei aiheuttanut enää ärräpäitä. Tosin en voi olla ihmettelemättä, miten matkateeveen kokoiseen ruutuun ei mahdu kuin neljä radiokanavaa yhtä aikaa listattuna, olkoonkin helppoja selata. Kolme voimalinjaa Q3:n nokalle saa alkuun kolme moottorivaihtoehtoa, 35 TFSI:n, 40 TFSI:n ja 40 TDI:n. Hinnaston alussa 44 000 eurolla saa 1,5-litraisen bensiinimoottorin (150 hv) etuvedolla. Kaksi muuta ovat nelivetoisia kaksilitraisia (190 hv) – eronaan vain käytettävä polttoaine. Vekslaamisen hoitaa aina seitsenportainen S tronic -kaksoiskytkinvaihteisto. Ajossa olleen isomman bensiinimoottorin paukut riittävät kaikkiin tilanteisiin, voimaa pitää vain määrätietoisesti hakea isommilta kierroksilta. Aivan kuin puhti olisi kadonnut moottoreita uusiin WLTP-mittauksiin viritettäessä. Vaihteiston sport-asento helpottaa tilannetta ja paikkaa empivää lähtöä. Jo ennen pysähtymistä sammuva moottori ja vapaalla rullaamista käyttävä vaihteisto eivät pysty estämään kulutuksen kipuamista yhdeksään litraan. Miksihän isompien Audien kevythybriditekniikkaa ei ole käytössä? Audin vahvuuksiin kuuluu eleetön ajettavuus, eikä Q3 tee poikkeusta. Vaikka perusrakenne on sama kuin emoyhtiön Volkswagen Tiguanissa, Audi on onnistunut hienosäädössä paremmin. Progressiivisesti tehostettu ohjaus on maantiellä tunnokas, mutta silti taajamassa nopea ja kevyt. Korkean korin tuoma haitta on lähes olematon. Napakka alusta säilyttää otteen tiehen eikä päästä koria kallistelemaan. Silti ainakaan perusjousituksella ja korkeaprofiilisilla renkailla mukavuus ei vielä kärsi. Matala melutaso täydentää ajokokemuksen. Teksti ja kuvat: Petri Munukka Audi Q3 40 TFSI S tronic Quattro Hinta alkaen 51 998 € Koeajetun auton hinta varusteineen 61 464 € Moottori Bensiinimoottori 1 984 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 140 kW (190 hv), 4200–6700 r/min Vääntö 320 Nm (1500–4100 r/min) Vääntö 320 Nm (1500–4100 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,4 s Huippunopeus 220 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 9,2 (yhd.) CO2-päästöt 210 g/km Mitat pituus 4484 mm, leveys 1856 mm, korkeus 1616 mm, akseliväli 2680 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2100 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Ajoneuvot Supersuositun Fiat 500:n myynti loppuu Euroopassa – siksi täyssähköversiolle jouduttaneen tekemään oma polttomoottorivaihtoehtonsa 24.3.2024 Koeajo Maistiainen: Renault Scenic – enemmän sähköistä perheautoa 24.3.2024 Ajoneuvot Täysin uusi Infiniti QX80 lienee parasta, mitä Nissan Patrolista on koskaan tehty 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa – siksi se siirtyy historiaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta