21.4.2020 Ajoneuvot Mercedes-Benz A 250 e puolen vuoden koeajossa – nyt selviää mitä ladattava hybridi kuluttaa oikeassa elämässä? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ladattavat hybridit lupaavat paljon – selvitämme Mercedes-Benz A 250 e:n puolivuotisella koeajolla totuuden. Ladattava hybridi, mitä ne oikeasti kuluttavat? Kuinka pitkälle pääsee sähköllä, kuinka paljon polttomoottori vie bensiiniä? Miten tahansa ladattavaa hybridiä vertailussa testaa, aina joku kysymys jää vastaamatta, sillä käyttötilanteita on niin hurjan paljon.Ladattavia hybridejä testaamme laajasti 29. huhtikuuta ilmestyvässä Moottorissa. Jo tätä ennen olimme saaneet idean perusteellisesta ladattavan hybridin koeajosta: suuresta puolen vuoden testistä, jossa autolla ajetaan erilaisissa käyttötilanteissa ja paikoissa eri henkilöiden toimesta.Näin olemme toimineet aiemminkin: ajoimme vuoden Hyundai Ioniq Electric -täyssähköautolla ja pitkän kesän Seat Arona -kaasuautolla. Viimeistään nyt oli ladattavan hybridi aika.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLadattavan hybridin vuosiTaloudellisuustukea sähköstä hakevia automalleja on ollut markkinoilla jo vuosikymmenen ajan, mutta nyt ladattava hybridi on tärkeämpi kuin koskaan ennen. Matalien virallisten hiilidioksidipäästöjen ansiosta ladattavat hybridit ovat autoteollisuuden työkalu täyttämään Euroopan unionin uudet tiukat päästötavoitteet, jotka ovat tänä vuonna ensimmäistä kertaa voimassa.Jo hybridivertailua tehdessä käsittelemme paljon ladattavien hybridien monimutkaisuutta: autot yhdistävät käytännössä kevyen sähköauton ja tavallisen polttomoottoriauton tekniikat. Vuosien jalostuksen ansiosta valtaosa markkinoiden ladattavista hybrideistä toimii varsin hyvin, kunhan autoa vain lataa esimerkiksi joka yö.Jatkuva lataaminen ei silti aina tarkoita huippumatalaa kulutusta ja vähäisiä hiilidioksidipäästöjä: vertailussa huomasimme, että täyden taloudellisuuspotentiaalin hyödyntäminen on toisissa autoissa helpompaa kuin toisissa.Miksi Mercedes?Tutkiaksemme aihetta otimme Mercedes-Benz A 250 e:n puolen vuoden koeajoon. Mercedeksen valitsimme lupaavien teknisten tietojen ja merkin muista hybridimalleista saatujen positiivisten kokemusten takia.Juuri ennen oman testiautoyksilömme saapumista toimituksessa käväisi tavallisessa koeajossa sedankorinen A 250 e, joka jätti viikon koeajossa erittäin lupaavan alkuvaikutelman. Seuraava puolivuotinen osoittaa, miten oikeaan viikon koeajomme meni.Käytännön suoriutumisesta raportoimme lehden sivuilla ja tiheämmin Moottori.fi:ssä sekä tietysti Instagramissa ja Facebookissa. Puolen vuoden koeajo: Mercedes-Benz A 250 e EQ Power Lue myös juttusarjan aiemmat osat: Puolen vuoden koeajo: kuinka Mercedes-Benz A 250 e:n akun lataaminen vaikuttaa kulutukseen moottoritiellä? Puolen vuoden koeajo: kuinka ladattava hybridi Mercedes-Benz A 250 e toimii, kun sähkö loppuu? Kuinka pitkälle ladattava hybridi Mercedes-Benz A 250 e kulkee pelkällä sähköllä? Ensimmäiset viikot Mercedes-Benz A 250 e:llä: polttomoottori odottaa yhä käynnistymistä Uuden auton rakentamisen ihanuus ja tuska – nämä varusteet valitsimme Mercedes-Benz A 250 e:n puolen vuoden koeajoon Mercedes-Benz A 250 e puolen vuoden koeajossa – nyt selviää mitä ladattava hybridi kuluttaa oikeassa elämässä? Teksti ja kuvat: Lauri AhtiainenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Liikenne Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa