24.3.2020 Ajoneuvot Moottori testaa: miten testata ladattavia hybridejä oikein? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ladattavaa hybridä voi käyttää miten tahansa – mutta sitä ei voi testata miten tahansa. Otsikon kysymys on pyörinyt päässä viimepäivät. Viisi hybridiautoa testissä – mutta mitkä ovat oleellisimmat mittaukset, joiden perusteella keväällä julkaistava testi on hyödyllinen? Aihetta pohdittiin jo edellisessä jutussa, joka käsitteli ladattavien hybridien valtavia eroja.Kun autossa on kaksi täysin erillistä energiavarastoa (polttoaine ja akku) sekä kaksi rinnakkain toimivaa moottoria (poltto- ja sähkömoottorit), mitattavaa ja pohdittavaa riittää valtavasti.Yksinkertaisinta on tietysti mitata voimalinjat erikseen. Testata toimintamatka sähköllä eri nopeuksissa ja kulutus polttoaineella eri nopeuksissa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySähköajon merkitysTässä korostuu kahden käyttövoiman ero: polttoainetta mitataan kulutuksella, koska bensiini ja diesel maksavat paljon. Sähköenergia taas on sen verran halpaa, että kulutusta tärkeämpää on tietää sähkön riittävyys, eli miten pitkälle sähköajolla pääsee.Otetaan esimerkiksi 100 kilometrin matka. Jos tästä pääsee 30 kilometriä sähköllä, tarkoittaa se vain 70 kilometrin ajoa polttomoottorilla. Jos moottori kuluttaa 6,0 l/100 km, selviää matkasta sähköajon ansiosta vain 4,2 litralla polttoainetta.Kyllähän kulutuksen tippuminen 1,8 litralla on aika paljon, eikö?Juuri sähköajon osuudella on erittäin suuri merkitys ladattavan hybridin taloudellisuuteen.Valitettavasti asia on monimutkaisempi. Kuten edellisessä pohdinnassa totesimme, käyttää osa ladattavista hybrideistä polttoainetta lämmitykseen. Sinänsä järkevää, kertoohan jo nimikin aineen sopivan parhaiten lämmönluontiin, muttei aina ideaalia.Kallisarvoisen akkukapasiteetin tuhlaaminen lämmöksi on ihan ok, mikäli siitä huolimatta sähköajo riittää arjen tarpeisiin. Tällöin auto ainakin etenee oikeasti paikallispäästöttömästi.Toisaalta polttoainekäyttöinen lisälämmitin, jolla esimerkiksi Volvo XC60 T8 sisätilansa lämmittää, säästää ajoakkua, joten se voi hyvinkin venyttää toimintamatkaa riittämättömästä riittäväksi.Kaikki on tapauskohtaista – ja se tekee autojen testaamisesta perin vaikeaa.HybridikäyttöŠkoda Superb Combi iV, muiden ladattavien hybridien tapaan, antaa valita täyden sähköajon tai automaattiseti toimivan hybriditilan väliltä.Palataan takaisin hybridivoimalinjojen toimintaan. Kahden erillisen järjestelmän toiminnan lisäksi autoissa kiinnostaa toiminta hybriditilassa: kuinka älykkäästi autot hyödyntävät rinnakkaiset järjestelmät pitkällä matkalla, kun jo lähdettäessä tiedetään, ettei sähkö riitä kuin osaan matkasta?Esimerkki AudiltaTalvella koeajossa ollut Audi Q5 55 TFSI-e quattro vakuutti juuri tällä osa-alueella, kunhan auton navigaattorille kertoi aikeista. Pitkällä matkalla saksalaisauto liikkui ensikilometrit moottoritielle akulla, vaihtoi sitten bensiinikäyttöön ja palasi akulle vasta, kun sähköinen toimintamatka riitti päätepisteeseen saakka. Audi hyödynsi kahden järjestelmänsä tehokkaasti kaikkein energiatehokkaimmalla tavalla.Tällainen toiminta on tärkeä testata, mutta mikä on järkevä testilenkin pituus? Paljonko ajetaan kaupungeissa ja kuinka paljon kiidetään moottoritiellä? Testataanko auton järjestelmiä hyödyttäen navigaattori päällä, vai oletetaanko, että ajamme rutiinimatkat ilman reittiopastusta?Entä miten huomioimme hybridin käytön tilanteessa, jossa autoa ei pääse lataamaan? Epätoivottava tilanne on täysin mahdollinen, jos työnantaja tarjoaa mukavan vähäpäästöistä ladattavaa hybridiä, muttei tarjoa työkaluja auton lataamiseen töissä ja kotoakaan ei latauspistettä löydy. Osa ladattavista hybrideistä on näinkin käytettynä varsin pihejä, osan taloudellisuus rakentuu täysin akkuajon varaan.Jokaisella autoilijalla on omat päivittäiset ajorutiit. Emme yritäkään pistää autoja absoluuttiseen paremmuusjärjestykseen, vaan testeillä haluamme kertoa autojen eroista ja opastaa löytämään juuri omaan käyttöön parhaiten sopin valinnan.Testi julkaistaan Moottorissa 5/2020.Teksti ja kuvat: Lauri AhtiainenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G6 – kiinalaisista sähköyrittäjistä kaikkein tuorein haluaa vedota ostajiin teknologiallaan 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Tesla Model Y ”Juniper” – myyntitykin uudistukset konkreettisesti nähtävillä 29.1.2025 Renkaat Testi: Vararenkaan ominaisuudet tositilanteessa – pelastava ja petollinen enkeli 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 27.1.2025 Ajoneuvot Tesla Model Y ”Juniper” on nyt tilattavissa Suomessakin – toimitukset käyntiin maaliskuussa 23.1.2025 Ajoneuvot Dacia Sandero oli Euroopan myydyin auto vuonna 2024 – polttomoottoriset hatchbackit valtasivat itse asiassa koko top 3:n 22.1.2025 Ajoneuvot Italiassa valmistettiin vuonna 2024 vähiten autoja sitten vuoden 1956, mutta Fiat oli silti maailmanlaajuisesti myydyin Stellantis-brändi 20.1.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – iso mutta ketterä vuoden pakettiauto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki”