2.10.2020 Ajoneuvot Moottorin kitkarengastesti 2020: Continental ja Michelin jakoivat voiton, mutta millä kelillä kisa ratkesi? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nastattomien talvirenkaiden kärkituote oli tähän syksyyn asti Continental Conti Viking Contact 7. Nyt uutuusrengas Michelin X-Ice Snow ylsi testissämme tasapisteisiin. Moottorin viimesyksyisen kitkarengastestin voittaja Continental Conti Viking Contact 7 oli itseoikeutettu osallistuja tämänkertaiseenkin testiimme, missä uutuusrengas Michelin X-Ice Snow heitti haasteen kokeneita konkareita vastaan. Tehtävä ei ollut helppo, sen verran suvereeni Continental on omassa kategoriassaan viime ajat ollut – erityisesti hyvä pito jäällä sekä lumella vakuuttavat edellisen testimme 205/55 R16 -koossa, ja myös renkaan ajokäytös on ilahduttavan tasapainoista.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMolemmat hyviä jäällä ja lumellaSama tahti jatkui nyt, kun testirenkaiden kooksi valittiin astetta leveämpi 225/50 R17: Continentalin ajokäytöstä kuvailtiin rauhalliseksi kaikissa olosuhteissa. Lumella Conti Viking Contact 7 sijoittui selvällä marginaalilla koko testin parhaaksi, ja jäälläkin sivuttaispito luokiteltiin erinomaiseksi. Niinpä rengas oli neljästä testirenkaasta koostuvan ryhmän priimus niin jää- kuin lumiradallakin.Sen sijaan pitkittäispito jäällä oli Continentalilla suhteessa heikompaa, ja juuri tällä osa-alueella uusi Michelin X-Ice Snow löi kiilaa saksalaisrenkaan menestykselle. Ranskalaiskumi vastasi testin parhaasta veto- ja jarrutuspidosta jäällä, ja Michelin kiihtyy ja pysähtyy myös lumella tehokkaasti. Ohjautuminen lumella on tarkkaa silloin, kun ohjauspyörää käännetään vähän, mutta lievänä akilleenkantapäänä esiintyy puskemistaipumusta suuremmilla kääntökulmilla.Paljas asvaltti akilleenkantapäänäMichelin on myös paljailla teillä – siis märällä ja kuivalla kestopäällysteellä – Continentalia parempi, mutta kumpikaan ei yllä näissä olosuhteissa testin selvän asvalttitaiturin eli Goodyear Ultra Grip Ice 2:n tasolle.Michelinin ajokäytös on sulalla kelillä loogista ja ääritilannekäytös turvallista. Märkäpito on kuitenkin heikohkoa tasoa. Continental puolestaan vastasi selvästi pisimmistä jarrutusmatkoista märällä, ja ohjaukseltaan se on kaikkein ”talvirengasmaisin”. Ratin liikkeisiin se reagoi selvimmällä viiveellä, ja jää myös ohjaustunnossa sekä -tarkkuudessa jonkin verran muista.Täydelliseen testiraporttiin kannattaa siis tutustua, jotta pystyy valitsemaan autonsa alle juuri oikeanlaiset ominaisuudet tarjoavat nastattomat talvirenkaat. Testi löytyy 30.9. ilmestyneestä Moottorin numerosta 10/2020, jonka voi lukea myös sähköisesti Lehtiluukun kautta. Testirenkaat, koko 225/50 R17 Continental Conti Viking Contact 7 Goodyear Ultra Grip Ice 2 Michelin X-Ice Snow Nokian Hakkapeliitta R3 Teksti: Pasi Piironen ja Jussi Saarinen Kuvat: Ville-Veikko Heinonen Testin toteutus: Test Finland Oy / Juuso Kallioinen ja Pasi PiironenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 17.9.2024 Testit Liveseuranta: Katumaasturien vertailulenkki 15.9.2024 Esittely Kun kaikki on jossain muualla – Gibraltarin erikoisajoneuvot 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii – ja todellakin uskaltaa – mennä kovaankin maastoon 13.9.2024 Testit Testi: Älypuhelin kiinni tiukasti moottoripyörän tai polkupyörän tankoon – magneetilla 13.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Peugeot E-5008 on toistaiseksi luokkansa ainoa 7-paikkainen sähkö-SUV, mutta onneksi se onnistuu tehtävässään 11.9.2024 Ajoneuvot Kia EV3 ensivisiitillä Suomessa – pienempi tiikeri haluaa olla kokoistaan isompi 10.9.2024 Ajoneuvot Cupra Terramar – keskimääräistä sporttisempi katumaasturiuutuus alkaen 39 394 euroa 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 5.9.2024 Ajoneuvot Perheautojen kuninkaallinen Volvo XC90 jatkaa eloa EX90:n rinnalla tämän näköisenä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.9.2024 Koeajo Koeajo: Cadillac Escalade ESV V8 – se suurin ja mahtavin 18.9.2024 Matkailu Järämän linnoitus ja Sturmbock-asema - Lapin merkittävä rooli toisessa maailmansodassa 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 18.9.2024 Uutinen Suomalainen Hornet-lentäjien kellovalmistaja ja Jeep aloittavat yhteistyön – ainutlaatuinen Jeep-arvokellojen sarja tulossa 19.9.2024 Uutinen Älykäs nopeusavustin kitkee ylinopeuksia – mutta mitä asiantuntija kritisoi? 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla