27.11.2019

Moottorin suuri kitkarengastesti: ne hiljaisemmat vaihtoehdot

kitkarengastesti

Pohjoismaisiin olosuhteisiin suunnitellut nastattomat talvirenkaat tarjoavat tuntuvasti nastarengasta hiljaisemman vaihtoehdon. Jos kitkakumit kiinnostavat, kannattaa odottaa Moottorin seuraavaa talvirengastestiä.

Helpotusta uusien nastattomien talvirenkaiden valintaan tuo Moottorin tämän syksyn kolmas talvirengastesti, jossa seitsemän pohjoismaisiin olosuhteisiin suunniteltua kitkarengasta pääsevät mittelemään paremmuudestaan. Juttu julkaistaan 4.12. ilmestyvässä Moottorin numerossa 12/2019.

Kitkarenkaiden erillinen testaaminen on enemmän kuin perusteltua. Vaikka neljä viidestä suomalaisautoilijasta luottaa edelleen nastarenkaisiin, myös nastattomilla on omat vakiintuneet kannattajansa, jotka puolustavat omien renkaidensa etuja painokkaasti.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Melutasossa huimat erot

Eduista merkittävimpiä on nastattoman talvirenkaan hiljaisuus. Kuten syksyn ensimmäisessä testissä mittasimme, kitkarengas on 50 km/h nopeudessa huimat 8,2 desibeliä nastarengasta hiljaisempi. Kun muistetaan, että kymmenen desibelin lisäys kaksinkertaistaa melutason, erolla on todellista merkitystä.

Tuossa testissähän vertailimme viittä erityyppistä rengasta talviolosuhteissa. Pohjoismaista kitkarengasta edusti Continental Conti Viking Contact 7 ja nastarengasta Nokian Hakkapeliitta 9.

Maantienopeuksissa renkaiden välinen ero hieman tasoittuu, mutta on edelleen 80 km/h vauhdissa 6,2 desibeliä ja 100 km/h tasolla 5,1 desibeliä. Kitkarengas on siis meikäläisillä talvinopeusrajoituksilla kauttaaltaan nastarengasta miellyttävämpi matkakumppani. Ainakin jos korvalta kysytään.

Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Ville-Veikko Heinonen Testin toteutus: Test Finland Oy / Juuso Kallioinen ja Pasi Piironen

Luetuimmat