20.9.2018 Ajoneuvot Moottorin suuri talvirengastesti: Nokian Hakkapeliitta 9 on yhä tasaisen hyvä nastarengas Nokian Hakkapeliitta 9 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vaikka kilpailu nastarenkaiden parhaimmistossa on vuosi vuodelta kiristynyt, suomalaiseen talvirengasosaamiseen voi edelleen luottaa. Kuten aiemmista Moottorin tämän syksyn rengastestiin liittyvistä artikkeleista on voitu lukea, ydinkysymys nastarenkaiden saralla liittyy tällä hetkellä nastojen määrään.Tämän ”nastasodan” alkuunpanevana voimana oli aikanaan Nokian renkaat. Suomalaisyhtiö toi vuonna 2013 myyntiin Hakkapeliitta 8:n, jossa juuri voimaan astunut uusi rengassääntö oli hyödynnetty täysipainoisesti: uutuusrenkaassa oli peräti 190 nastaa, kun samaan aikaan kilpailijoilla niitä oli suomalaisten 205/55 R16 -suosikkirengaskoossa korkeintaan 130 rengasta kohden.Viime vuonna nokialaiset jatkoivat innovaatioitaan julkistamalla uuden, Hakkapeliitta 9:ksi numeroidun renkaan. Siinä otettiin käyttöön tuplanastoitus, eli kulutuspinnan ulkosyrjillä ja keskiosassa on erityyppiset nastat vaihtelevia ajotilanteita varten. Aiemminhan nastojen tyyppi on ollut sama kautta renkaan. Nastoja Hakkapeliitta 9:ssä on edeltäjän tapaan 190 kappaletta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKolmen kärki kasassaMoottorin nastarengastesti, joka julkaistiin numerossa 9/2018, paljasti uudenkin Hakkapeliitan olevan edeltäjiensä tapaan monipuolinen talvirengas: nimitimme sen yhdessä Continental Ice Contact 2:n kanssa testin tasapainoisimmaksi kokonaisuudeksi. Kilpailu kärjessä on kaikkiaan kovaa, sillä Michelinin uutuusrengas, 250-nastainen X-Ice North 4 ei kokonaisuutena jäänyt paljoakaan edellä mainitusta kaksikosta. Kaiken kukkuraksi ranskalaisrengas tarjoaa jopa Hakkapeliittaa paremman pidon silloin, kun tie on jäinen.Mutta eipä ole Nokian renkaankaan jääominaisuuksissa valittamista. Huippuluokan pidon ohella käytös on loogista ja rauhallista. Lumellakin Hakkapeliitta 9 on varman ja vakaan tuntuinen, mutta sivuttaispito asettuu nyt testattujen renkaiden keskikastiin.Märällä asvaltilla suomalaisrengas oli yksi testin parhaista, ja kuivallakin kelillä hyvää keskitasoa. Käytös sulalla pinnalla on kaikkiaan loogista.Nämä seikat huomioon ottaen Hakkapeliitta 9:ää voi suositella lämpimästi heillekin, joille renkaan kotimaisuus ei ole niin tärkeä asia. Isänmaallisille se puolestaan saattaa olla valinnan ratkaiseva tekijä.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Lauri Ahtiainen Lue lisää Kaikki artikkelit 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Ajoneuvot Renault 5 E-Tech Electric ja Alpine A290 ovat Vuoden Auto Euroopassa – Renaultille toinen voitto peräkkäin, Alpinelle ensimmäinen koskaan 10.1.2025 Ajoneuvot Odotettu Tesla Model Y ”Juniper” esiteltiin Kiinassa – tässä on maailman myydyimmän automallin toinen painos 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM'S Classicin kasari-Corollat 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti