5.4.2024

Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä soveltuu erinomaisesti työmutkapyöräilyyn

Teksti Manu Tuppurainen Manu Tuppurainen

Canyonin uutuussähköpyörä on ollut Moottorin pidemmässä käyttötestissä. Pyörä sujahtaa helposti kaikenlaisiin käyttötarkoituksiin.

Saksalaisen pyörävalmistajan Canyonin uutuuspyörä on ollut Moottorin käyttötestissä nyt jonkun aikaa. Pyörä kasattiin ensiksi, sitten sillä ajettiin ensityypit, jonka jälkeen pyörää säädettiin hieman, esimerkiksi satulan asetettiin paremmalle korkeudelle. Sen jälkeen pyörä otettiin arkikäyttöön – toisin sanoen työmatkapyöräilyyn.

Vaikka ensityypit ovat pyörässä tietyssä mielessä ne maukkaimmat, Canyon paranee koko ajan, mitä enemmän sillä ajaa. Se tuntuu päivä päivältä paremmalta, mutta myös erittäin monipuoliselta. Canyon soveltuu erinomaisesti työmatkapyöräilyyn, vai voisiko paremminkin sanoa, että työmutkapyöräilyyn, sillä työmatkat sillä tuli ajettua myös pidemmän kaavan mukaan. Aina sillä ei malttanut ajaa lyhyemmän reitin mukaan, vaan pyörä suorastaan houkuttelee ajamaan enemmän, niin hyvältä se tuntuu.

Canyon on todellakin erittäin monipuolinen pyörä. Työmatkat ja myös -mutkat sillä taittuvat vauhdikkaasti ja se tuntuu selvästi myös tykkäävän vauhdista. Toki se, miten paljon sähköavustusta käyttää – ja monet muut tekijät vaikuttavat pyörän akun kestävyyteen – mutta Canyonilla taittaa siitäkin puolesta helposti usean kymmenen kilometrin edestakaisen työmatkan.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

400 wattitunnin akku on riittävä

Canyonin akku on energiasisällöltään vain 400 wattituntia, mutta korkeillakin avustustasoilla saa polkea ihan tosissaan ja silti toimintasäde pyörässä on varsin pitkä. Toki pyörän kevyt, vain runsaan 15 kilon paino vaikuttaa tähänkin asiaan. Boschin Performance SX -sähkömoottorin 55 newtonmetrin maksimivääntö myös kuluttaa akkua vähemmän, mutta se tuntuu myös erittäin hyvältä Canyoniin, sekin on speksattu juuri tähän pyörään sopivaksi. Enempää tehoa ja vääntöä ei kevyessä gravel-pyörässä tarvitse.

Kevyen hiilikuiturungon lisäksi Canyon on kasattu hyvistä osista. Vaihteistona on Sramin sähköt, jarruina niin ikään Sramit, jotka on mitoitettu juuri oikein kyseiselle pyörälle, niissä riittää pysäytysvoimaa kovemmastakin vauhdista ja ne kestävät myös hyvin lämpöä, sitäkin gravel-pyörässä voi tarvita.

Koska Canyon Grizl:On CF Trail on hinnakas, yli 8 000 euron sähköpyörä, joka on tarkoitettu työmatkapyöräilyn lisäksi myös muunlaiseen ajoon, sillä luonnollisesti ajettiin myös vauhdikkaampia lenkkejä. Niistä kerromme sähköpyörän käyttötesti -juttusarjassamme myöhemmin.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat