5.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä soveltuu erinomaisesti työmutkapyöräilyyn Teksti Manu Tuppurainen Manu Tuppurainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Canyonin uutuussähköpyörä on ollut Moottorin pidemmässä käyttötestissä. Pyörä sujahtaa helposti kaikenlaisiin käyttötarkoituksiin. Saksalaisen pyörävalmistajan Canyonin uutuuspyörä on ollut Moottorin käyttötestissä nyt jonkun aikaa. Pyörä kasattiin ensiksi, sitten sillä ajettiin ensityypit, jonka jälkeen pyörää säädettiin hieman, esimerkiksi satulan asetettiin paremmalle korkeudelle. Sen jälkeen pyörä otettiin arkikäyttöön – toisin sanoen työmatkapyöräilyyn.Vaikka ensityypit ovat pyörässä tietyssä mielessä ne maukkaimmat, Canyon paranee koko ajan, mitä enemmän sillä ajaa. Se tuntuu päivä päivältä paremmalta, mutta myös erittäin monipuoliselta. Canyon soveltuu erinomaisesti työmatkapyöräilyyn, vai voisiko paremminkin sanoa, että työmutkapyöräilyyn, sillä työmatkat sillä tuli ajettua myös pidemmän kaavan mukaan. Aina sillä ei malttanut ajaa lyhyemmän reitin mukaan, vaan pyörä suorastaan houkuttelee ajamaan enemmän, niin hyvältä se tuntuu.Canyon on todellakin erittäin monipuolinen pyörä. Työmatkat ja myös -mutkat sillä taittuvat vauhdikkaasti ja se tuntuu selvästi myös tykkäävän vauhdista. Toki se, miten paljon sähköavustusta käyttää – ja monet muut tekijät vaikuttavat pyörän akun kestävyyteen – mutta Canyonilla taittaa siitäkin puolesta helposti usean kymmenen kilometrin edestakaisen työmatkan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy400 wattitunnin akku on riittäväCanyonin akku on energiasisällöltään vain 400 wattituntia, mutta korkeillakin avustustasoilla saa polkea ihan tosissaan ja silti toimintasäde pyörässä on varsin pitkä. Toki pyörän kevyt, vain runsaan 15 kilon paino vaikuttaa tähänkin asiaan. Boschin Performance SX -sähkömoottorin 55 newtonmetrin maksimivääntö myös kuluttaa akkua vähemmän, mutta se tuntuu myös erittäin hyvältä Canyoniin, sekin on speksattu juuri tähän pyörään sopivaksi. Enempää tehoa ja vääntöä ei kevyessä gravel-pyörässä tarvitse.Kevyen hiilikuiturungon lisäksi Canyon on kasattu hyvistä osista. Vaihteistona on Sramin sähköt, jarruina niin ikään Sramit, jotka on mitoitettu juuri oikein kyseiselle pyörälle, niissä riittää pysäytysvoimaa kovemmastakin vauhdista ja ne kestävät myös hyvin lämpöä, sitäkin gravel-pyörässä voi tarvita.Koska Canyon Grizl:On CF Trail on hinnakas, yli 8 000 euron sähköpyörä, joka on tarkoitettu työmatkapyöräilyn lisäksi myös muunlaiseen ajoon, sillä luonnollisesti ajettiin myös vauhdikkaampia lenkkejä. Niistä kerromme sähköpyörän käyttötesti -juttusarjassamme myöhemmin. Lue lisää Kaikki artikkelit 25.3.2025 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Jäykkäperä ja sekarengastuksen yhdistelmä tekee Tunturin uutuudesta mielenkiintoisen 31.1.2025 Sähköpyörät Uusien sähköpyörien lanseerauksia himmaillaan – ja julkistetaan sitten kun varastot tyhjenevät vanhoista pyöristä 29.11.2024 Pyöräily Testi: Pyöräilijälle kaikki näkyvyyttä edistävät varusteet ovat tarpeen – jarruvalo ja vilkut kypärässä ovat yksi keino 22.11.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: BESV JGR 1.1 – taipuu täysin vaikka työmatkatempoon 20.9.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: BESV CT 2.1 LS – peruspyörä perusajoon 20.9.2024 Uutinen Ratkaisu pyörävarkauksien torjuntaan? – Helsingissä kokeillaan uudenlaista pyöräpysäköintiä 13.9.2024 Testit Testi: Älypuhelin kiinni tiukasti moottoripyörän tai polkupyörän tankoon – magneetilla 6.9.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: BESV TRS Urban 1.1 – seikkailupyörästä on moneksi 7.7.2024 Käyttötesti Sähköpyörän käyttötestin loppuraportti: Canyon Grizl:On -pyörällä ajamista ei haluaisi lopettaa! Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 30.3.2025 Koeajo Maistiainen: Dacia Bigster – uutta kokoa ja makua hintatietoisille 29.3.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: onko auton ohjelmointi laillista? 29.3.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq tekee harmaasta haluttavaa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle