8.9.2022 Ajoneuvot Uusi Nissan X-Trail: perhemaasturin seuraava sukupolvi on vihdoin täällä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Neljännessä sukupolvessaan Nissan X-Trail kulkee ensisijaisesti sähköistetyllä e-Power -voimalinjalla - nyt myös nelivetoisena. X-Trailin suunnittelusta huokuu, että tavoitteena on ollut toimiva perheauto. Kansainvälisiä automarkkinoita laajemmin seuraaville uusi X-Trail on jo tutumpi tuote, onhan pääpiirteissään sama auto Nissan Roguen nimellä ollut Pohjois-Amerikan markkinoilla tuotannossa jo vuoden 2021 keväästä lähtien, ja Japanin kotimarkkinoillakin X-Trail nähtiin tuotantovalmiina jo kuukausia sitten. On kuitenkin asioita, jotka erottavat euromallisen X-Trailin sekä Amerikan että Japanin versioista. Eroa löytyy muun muassa voimalinjasta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyye-Power nyt myös nelivetoisenaUusi X-Trail kulkee Euroopassa Qashqai e-Powerista tutun, 1,5-litraisen muuttuvapuristussuhteisen kolmisylinterisen bensiinimoottorin johdolla. Moottori on suurennettu versio Japanissa tarjottavasta 1,2-litraisesta. Polttomoottorilta voima ei e-Powerissa totutusti kuljekaan vaihteiston kautta pyörille, vaan tavallisesti pienelle ajoakulle, tarvittaessa myös suoraan sähkömoottorille, ja ajotuntuma mukailee täyssähköautoa. Qashqai e-Power on ainakin toistaiseksi aina etuvetoinen, mutta uuteen X-Trailiin sähkömoottorin saa myös taka-akselille.Nelivetoinen e-4orce -versio on luonnollisesti myös se tehokkaampi. Järjestelmän kokonaisteho on 213 hevosvoimaa, mikä auttaa kiihdyttämään perhemaasturin nollasta sataan seitsemässä sekunnissa, ollen sekunnin verran etuvetoversiota ripeämpi. Nissanin mukaan taka-akselilla vääntömomentti on käytettävissä 10 000 kertaa nopeammin, kuin mekaanisesti toteutetuilla nelivetojärjestelmillä, mikä tuo esiin sähkömoottorin vahvuuksia. Vääntöä on etuakselilla 330- ja takana 195 newtonmetriä. E-4orceen kuuluu myös maastoautoista tuttuja ajo-ohjelmia, jotka mukauttavat voimalinjaa kuhunkin tilanteeseen sopivaksi.Dieselit ovat historiaa nyt myös X-Trailin osalta.Perinteisempään polttomoottorin rooliin luottaville on myös oma versionsa, joka rakentuu saman 1,5-litraisen yksikön pohjalle. Markkinoiden suurimpiin kolmisylinterisiin kuuluva moottori kehittää 163 hevosvoimaa ja 300 newtonmetriä. Moottorin yhteydessä on 12 voltin starttigeneraattori (kevythybridi) ja jatkeena portaaton Xtronic -vaihteisto. Tämä voimalinja on saatavilla ainoastaan etuvedon kera.X-trail on rakenteellisesti läheistä sukua jo aiemmin esitellylle nykypolven Mitsubishi Outlanderille, joka näyttää jääneen Euroopan ulkopuolelle. Molemmat valmistetaan Japanissa.Valttikorttina käytettävyysEsimerkiksi pikkusisareensa Qashqaihin verrattuna X-Trailin valttikorttina on koko sen parikymmenvuotisen historian aikana ollut tila ja käytettävyys. Auto on edelleenkin maksimissaan seitsenpaikkainen, joskin Nissan rehellisyyden nimissä muistuttaa, että mukavimmin taaimmaisella rivillä matkustavat alle 160-senttiset. Tavaratilaa löytyy kolmas rivi kaadettuna 585 litraa. Keskirivin saa kaadettua suhteessa 60:40, ja keskellä on suksiluukku. Huomionarvoista on myös takaovien aukeamiskulma, lähes 90 astetta. Se tulee keräämään kiitosta monilta eri käyttäjäkunnilta.Kuljettajan paikalta avautuu nykyaikaisesti digisävytteinen näkymä. 12,3-tuumaisten digitaalimittariston ja monitoiminäytön lisäksi tuulilasiin heijastuu 10-tuumainen HUD, joka tarjoaa kaikki perustiedot ilman, että katsettaan irroittaa tiestä. Perheautonäkökulmasta positiivista on tilavuuden ja seitsenpaikkaisuuden lisäksi keskirivin omat ilmastoinnin säädöt sekä USB-portit. Keskikonsolissa on älypuhelintelakka, jonka kautta voi lataamisen lisäksi heijastaa musiikit, Apple Carplayn tai Android Auton suoraan tietoviihdejärjestelmään.Uudessa X-Trailissa ProPilot on päivittynyt. ProPilot with Navi-link osaa vakionopeudensäätimenä ottaa huomioon GPS-tiedot esimerkiksi nopeusrajoituksista ja yhdistää ne liikennemerkkien tunnistusjärjestelmän antamiin tietoihin mukauttaen ajonopeuden niihin. Niin ikään muidenkin nykyaikaisimpien vakionopeudensäätimien tavoin päivittynyt ProPilot pystyy jarruttamaan liikennevirran mukana jopa pysähdyksiin asti. Kaikella tällä on varmasti stressiä lievittävä vaikutus ruuhkissa jonotettaessa kaupunkimaasturilla.Lähde ja kuvat: Nissan Teksti: Benjamin HelanderLisää aiheestaDieselin korvaaja: Nissan Qashqai e-Power alkaa hahmottua nyt myös hintojensa puolesta Koeajo: Nissan Qashqai e-Power – bensiiniauto ilman vaihteistoa on nerokas keksintö, mutta liian myöhään Maistiainen: Nissan Qashqai e-Power – liikutaan sähköllä, poltetaan bensaaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Uutinen Mercedes-Benz investoi vihreään tuotantoon – uusi maalaamo puolittaa kulutuksen 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?