8.9.2022 Ajoneuvot Uusi Nissan X-Trail: perhemaasturin seuraava sukupolvi on vihdoin täällä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Neljännessä sukupolvessaan Nissan X-Trail kulkee ensisijaisesti sähköistetyllä e-Power -voimalinjalla - nyt myös nelivetoisena. X-Trailin suunnittelusta huokuu, että tavoitteena on ollut toimiva perheauto. Kansainvälisiä automarkkinoita laajemmin seuraaville uusi X-Trail on jo tutumpi tuote, onhan pääpiirteissään sama auto Nissan Roguen nimellä ollut Pohjois-Amerikan markkinoilla tuotannossa jo vuoden 2021 keväästä lähtien, ja Japanin kotimarkkinoillakin X-Trail nähtiin tuotantovalmiina jo kuukausia sitten. On kuitenkin asioita, jotka erottavat euromallisen X-Trailin sekä Amerikan että Japanin versioista. Eroa löytyy muun muassa voimalinjasta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy e-Power nyt myös nelivetoisena Uusi X-Trail kulkee Euroopassa Qashqai e-Powerista tutun, 1,5-litraisen muuttuvapuristussuhteisen kolmisylinterisen bensiinimoottorin johdolla. Moottori on suurennettu versio Japanissa tarjottavasta 1,2-litraisesta. Polttomoottorilta voima ei e-Powerissa totutusti kuljekaan vaihteiston kautta pyörille, vaan tavallisesti pienelle ajoakulle, tarvittaessa myös suoraan sähkömoottorille, ja ajotuntuma mukailee täyssähköautoa. Qashqai e-Power on ainakin toistaiseksi aina etuvetoinen, mutta uuteen X-Trailiin sähkömoottorin saa myös taka-akselille. Nelivetoinen e-4orce -versio on luonnollisesti myös se tehokkaampi. Järjestelmän kokonaisteho on 213 hevosvoimaa, mikä auttaa kiihdyttämään perhemaasturin nollasta sataan seitsemässä sekunnissa, ollen sekunnin verran etuvetoversiota ripeämpi. Nissanin mukaan taka-akselilla vääntömomentti on käytettävissä 10 000 kertaa nopeammin, kuin mekaanisesti toteutetuilla nelivetojärjestelmillä, mikä tuo esiin sähkömoottorin vahvuuksia. Vääntöä on etuakselilla 330- ja takana 195 newtonmetriä. E-4orceen kuuluu myös maastoautoista tuttuja ajo-ohjelmia, jotka mukauttavat voimalinjaa kuhunkin tilanteeseen sopivaksi. Dieselit ovat historiaa nyt myös X-Trailin osalta. Perinteisempään polttomoottorin rooliin luottaville on myös oma versionsa, joka rakentuu saman 1,5-litraisen yksikön pohjalle. Markkinoiden suurimpiin kolmisylinterisiin kuuluva moottori kehittää 163 hevosvoimaa ja 300 newtonmetriä. Moottorin yhteydessä on 12 voltin starttigeneraattori (kevythybridi) ja jatkeena portaaton Xtronic -vaihteisto. Tämä voimalinja on saatavilla ainoastaan etuvedon kera. X-trail on rakenteellisesti läheistä sukua jo aiemmin esitellylle nykypolven Mitsubishi Outlanderille, joka näyttää jääneen Euroopan ulkopuolelle. Molemmat valmistetaan Japanissa. Valttikorttina käytettävyys Esimerkiksi pikkusisareensa Qashqaihin verrattuna X-Trailin valttikorttina on koko sen parikymmenvuotisen historian aikana ollut tila ja käytettävyys. Auto on edelleenkin maksimissaan seitsenpaikkainen, joskin Nissan rehellisyyden nimissä muistuttaa, että mukavimmin taaimmaisella rivillä matkustavat alle 160-senttiset. Tavaratilaa löytyy kolmas rivi kaadettuna 585 litraa. Keskirivin saa kaadettua suhteessa 60:40, ja keskellä on suksiluukku. Huomionarvoista on myös takaovien aukeamiskulma, lähes 90 astetta. Se tulee keräämään kiitosta monilta eri käyttäjäkunnilta. Kuljettajan paikalta avautuu nykyaikaisesti digisävytteinen näkymä. 12,3-tuumaisten digitaalimittariston ja monitoiminäytön lisäksi tuulilasiin heijastuu 10-tuumainen HUD, joka tarjoaa kaikki perustiedot ilman, että katsettaan irroittaa tiestä. Perheautonäkökulmasta positiivista on tilavuuden ja seitsenpaikkaisuuden lisäksi keskirivin omat ilmastoinnin säädöt sekä USB-portit. Keskikonsolissa on älypuhelintelakka, jonka kautta voi lataamisen lisäksi heijastaa musiikit, Apple Carplayn tai Android Auton suoraan tietoviihdejärjestelmään. Uudessa X-Trailissa ProPilot on päivittynyt. ProPilot with Navi-link osaa vakionopeudensäätimenä ottaa huomioon GPS-tiedot esimerkiksi nopeusrajoituksista ja yhdistää ne liikennemerkkien tunnistusjärjestelmän antamiin tietoihin mukauttaen ajonopeuden niihin. Niin ikään muidenkin nykyaikaisimpien vakionopeudensäätimien tavoin päivittynyt ProPilot pystyy jarruttamaan liikennevirran mukana jopa pysähdyksiin asti. Kaikella tällä on varmasti stressiä lievittävä vaikutus ruuhkissa jonotettaessa kaupunkimaasturilla. Lähde ja kuvat: Nissan Teksti: Benjamin Helander Lisää aiheesta Dieselin korvaaja: Nissan Qashqai e-Power alkaa hahmottua nyt myös hintojensa puolesta Koeajo: Nissan Qashqai e-Power – bensiiniauto ilman vaihteistoa on nerokas keksintö, mutta liian myöhään Maistiainen: Nissan Qashqai e-Power – liikutaan sähköllä, poltetaan bensaa Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 2.5.2024 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit pahasti jäljessä viime vuodesta 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 2.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electricissä on kilpa-auton ainesta 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt