26.10.2024 Lentokoneet 101-vuotias, maailman 5. vanhin lentoyhtiö lentää tänään viimeisen lentonsa – hyvästit Czech Airlinesille Teksti Benjamin Helander Kuva Benjamin Helander, Smartwings KUVA: Petr Tolnai via Wikimedia Commons Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Finnair peri historialliselta tšekkiläisyhtiöltä maailman viidenneksi vanhimman lentoyhtiön tittelin, kun kaikkien aikojen viimeinen lento OK-tunnuksella lennettiin lauantai-iltana Pariisista Prahaan. Päivitetty 28.10.2024: artikkelin aikamuotoja muutettu, ja lisätty tieto toteutuneesta lennosta. Maailmassa on toistaiseksi vain muutama lentoyhtiö, jotka ovat yltäneet sadan vuoden ikään, säilyen siis meidän päiviimme asti toiminnassa. Sadassa vuodessa on tapahtunut valtavasti asioita eli jokainen lähellekin sataan vuoteen yltänyt lentoyhtiö on käynyt läpi valtavia historiallisia mullistuksia.Voi kuitenkin olla, ettei millään muulla satavuotiaalla lentoyhtiöllä ole taustallaan aivan yhtä monia historiallisia mullistuksia kuin tšekkiläisellä Czech Airlinesilla. Siksi onkin aivan erityisen harmillista, että tämän yhtiön taru tuli päätökseensä lauantai-iltana 26. lokakuuta 2024.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyCzech Airlines läpi aikakausienYksi nettiartikkeli ei todellakaan riitä tekemään oikeutta Czech Airlinesin monivaiheiselle historialle, mutta yritetään nyt luoda edes pieni kuvaus siitä, millainen tarina lauantai-iltana päättyi.Ensinnäkin valtio (tai ainakin valtiomuoto) Czech Airlinesin, alkuperäiseltä nimeltään Czechoslovak State Airlinesin ympärillä on muuttunut useampaan kertaan. Nykyisen EU- ja NATO-maan, Tšekin tasavallan edeltäjiä lentoyhtiön olemassaolon aikana ovat olleet historiaa taaksepäin kelattaessa lyhytikäinen Tšekin ja Slovakian liittovaltio, kommunistinen Tšekkoslovakia, Böömin ja Määrin protektoraatti kansallissosialistisen Saksan miehityksen alla sekä alkuperäinen Tšekkoslovakia. ČSA:n Tupolev Tu-134 purkaa matkustajiaan Helsinki-Vantaalla vuonna 1977. Hienossa valokuvassa koneen vieressä on Finnairin DC-10, ja kauempana taustalla puolalaisen LOT:in samanlainen Tu-134. Itäkoneet olivat aikoinaan Helsingissä hyvin yleinen näky. KUVA: Volker von Bonin via Helsingin KaupunginmuseoTällaiset suuret mullistukset ehtivät Czech Airlinesin historian aikana suuresti vaikuttaa muun muassa siihen, mihin yhtiö lensi, mistä maista sen lentokonekalusto oli peräisin, ja kuinka suurta, pienimuotoista tai miltei olematonta yhtiön operatiivinen toiminta milläkin aikakaudella oli. Yhden ison leimansa Czech Airlinesin eli tšekinkielisellä lyhenteellä ČSA:n historiaan painoivat kommunismin vuosikymmenet, jolloin lentoyhtiötoiminta oli hyvällä tolalla. ČSA lensi tuohon aikaan neuvostokoneilla, kuten Tupolev Tu-134:llä, Iljushin Il-62:lla ja Iljushin Il-18:lla eri puolille Eurooppaa, myös Helsinkiin sekä aina Atlantin taakse New Yorkiin, Montrealiin ja Havannaan asti. ČSA oli kylmän sodan aikaan itäblokin merkittävimpiä lentoyhtiöitä.ČSA:n Iljushin Il-62 Helsinki-Vantaalla vuonna 1970. KUVA: Paavo Saari via Suomen IlmailumuseoItäblokin hajoamisen jälkeen Czech Airlines on luottanut muutamaa Boeing 737:ää ja ATR-potkurikonetta lukuun ottamatta pitkälti eurooppalaisen Airbusin suihkukoneisiin. Viimeinenkin lento lennetiin toisella kahdesta viimeisestä yhtiön kirjoissa olevasta Airbus A320:sta.Onhan tšekkiläisyhtiöllä toki ollut alkuvuosinaan mahdollisuus myös kotimaiseen lentokalustoon, ja itse asiassa ihka ensimmäisen lentonsa ČSA lensi tšekkoslovakialaisvalmisteisella Aero A.14 Brandenburgilla. Tuo ensimmäinen lento suuntautui Prahasta Bratislavaan, ja se lennettiin 29. lokakuuta 1923. Näin ollen Czech Airlinesin ensimmäisen ja viimeisen lennon välillä oli kolmea päivää vaille 101 vuotta.Tässä hyvin mielenkiintoisessa kuvassa on ČSA:n varhainen Tupolev Tu-104 -suihkumatkustajakone Helsinki-Vantaalla. Koneen eturungossa on yhtiön 40-vuotisjuhlamaalaus vuodelta 1963. KUVA: Börje Hielm via Suomen IlmailumuseoLakkautus ei tullut varsinaisesti yllätyksenäCzech Airlinesin lakkaaminen olemasta viimeisen lennon myötä oli vain viimeinen naula yhtiön arkkuun. Kuolemaa Czech Airlines ehti tehdä jo vuosia. Lakkauttaminen virallisti sen, ettei yhtiön lentojen OK-tunnusta enää käytetä, ja että se eroaa Skyteam-allianssista. Czech Airlinesin kaikki toiminnot sulautettiin osaksi niin ikään tšekkiläistä emoyhtiö Smartwingsiä, joka lentää tilaustyyppisiä lomalentoja välillä myös Suomesta käsin.Viimeisten vuosiensa aikana Czech Airlinesin toiminta supistui, vaikka se yritti ottaa askelia kohti kasvua. Yhtiön eteläkorealainen allianssikumppani Korean Air muun muassa sijoitti siihen. Tämän vuoksi Czech Airlinesin laivastossa oli pitkään yksi laajarunkokone, Korean Airlilta lainattu Airbus A330, jolla lennettiin yksinomaan Prahan ja Soulin väliä. Czech Airlines myös tilasi vielä vuonna 2019 uusia Airbus-koneita, joita se ei ehtinyt ottaa vastaan.Smartwings omisti jo valmiiksi lähes kaikki Czech Airlinesin osakkeet. Czech Airlinesin kohtaloksi koituivat epäonnistuneet yksityistämishankkeet sekä halpalentoyhtiöiden valtaisa ylivoima Keski-Euroopassa. Czech Airlines ei yksinkertaisesti enää löytänyt paikkaansa markkinoilla. Tšekin kokoisessa maassa ei ole kysyntää kovin suurelle lentoyhtiölle, jos sillä ei ole esimerkiksi merkittäviä määriä vaihtomatkustajia. Esimerkiksi Finnair on Suomen kokoiseen maahan suorastaan jättisuuri lentoyhtiö, johtuen suuresta määrästä ulkomaisia vaihtomatkustajia. Pieni valonpilkahdus kaiken tämän keskellä on se, että tšekkiläismedian mukaan Smartwings jättää kaksi Czech Airlinesin viimeistä Airbus A320-konetta Czech Airlinesin maalauskuvioon, ja myös neljä pian laivastoon liittyvää Airbus A220:ta maalataan Czech Airlinesin väreihin, vaikkei itse yhtiötä enää olekaan.ČSA:n lakkautus nostaa Finnairin viidenneksi vanhimmaksi lentoyhtiöksi maailmassaCzech Airlines oli siis maailman viidenneksi vanhin toiminnassa oleva lentoyhtiö. Selvästi vanhimpia ovat ykkössijan Lentävä hollantilainen eli KLM sekä kolumbialainen Avianca, jotka on perustettu vuonna 1919, ja jotka ovat maailman ainoat yhä toiminnassa olevat 1910-luvulla perustetut lentoyhtiöt. Kolmannella sijalla on vuonna 1920 perustettu australialainen Qantas. Seuraava sija menee aivan kuukausipelillä venäläiselle Aeroflotille, joka perustettiin kesällä 1923 silloisella Neuvosto-Venäjällä. Finnair eli silloinen Aero Oy perustettiin vain viikkoja sen jälkeen, kun ČSA oli lentänyt ensimmäisen lentonsa lokakuun lopussa 1923, mutta toki Finnairin ensimmäinen lento ajoittuu maaliskuulle 1924.Yhtä kaikki, Czech Airlinesin putoaminen välistä pois siirsi Finnairin maailman viidenneksi vanhimmaksi toiminnassa olevaksi lentoyhtiöksi.Finnairin jälkeen puolestaan kuudenneksi vanhimman lentoyhtiön tittelin otti haltuunsa syyskuussa 1924 perustettu tadžikistanilainen, pienimuotoista lentotoimintaa pyörittävä Tajik Air. Seuraavaksi pyöreät sata vuotta on määrä tulla ensi vuonna täyteen laivastoltaan maailman suurimmalla lentoyhtiöllä, amerikkalaisella Delta Air Linesilla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHistoriallisen lentoyhtiön historiallinen lentoCzech Airlines lenteli mainituilla kahdella viimeisellä Airbus A320 -koneellaan viimeisiä lentoja Madridiin, Palma de Mallorcaan sekä Pariisiin. Perjantaina yhtiö lensi viimeisen lentonsa Mallorcalle, ja lauantaina oli vielä aikataulussa jäljellä kaksi edestakaista lentoa Prahan ja Pariisin välillä.Vihoviimeinen lento Czech Airlinesin OK -koodilla Prahasta Pariisiin lähti aikataulun mukaan lauantaina 26. lokakuuta kello 18.35 Suomen aikaa. Paluulento Pariisin Charles de Gaulle'lta kohti Prahaa, ja siten kaikkien aikojen viimeinen Czech Airlinesin lento, oli aikataulutettu lähtemään kello 21.15 Suomen aikaa. Perillä Prahassa lennon piti olla kello 22.55 Suomen aikaa.Historiallista lentoa oli mahdollista seurata lennonseurantapalveluista, kuten vaikkapa Flightradar24:stä. Sen perusteella lento lähti reilun tunnin myöhässä Pariisista, mutta kuroi eroa ilmassa umpeen niin, että Prahan Václav Havelin kiitotielle laskeuduttiin kello 23.39 Suomen aikaa. Ei voi muuta todeta, kuin että iso pala Euroopan ilmailuhistoriaa tuli siinä hetkessä päätökseensä. Lähteet: Czech Airlines, One Mile At A Time, Radio Prague International Lue lisää Kaikki artikkelit 13.4.2025 Lentokoneet Finnair panostaa ensi vuonna pohjoiseen – uusi reitti Norjan Altaan ja lisäpanostuksia ympäri Pohjolaa 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 7.4.2025 Lentokoneet SAS vahvistaa Etelä-Suomen ”maakuntakenttien” lentoyhteyksiä uudella reitillään Kööpenhaminasta Turkuun 6.4.2025 Lentokoneet Suomen Ilmavoimienkin yhteyskoneena toimiva Pilatus PC-12 päivitettiin maailman kehittyneimmällä ohjaamojärjestelmällä 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 28.3.2025 Lentokoneet Helsinki-Vantaan kiitotie 2 sulkeutuu pian yli neljäksi kuukaudeksi remontin takia – vaikutuksia meluun ja liikenteeseen 24.3.2025 Lentokoneet Seitsemällä pompulla kenguruiden maasta Lontooseen – Qantasin alkuperäisestä Kangaroo Routesta tehdään loistelias toisinto 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 12.3.2025 Matkailu Norwegianin matkustajamäärät kasvoivat talvikuukausina merkittävästi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 19.4.2025 Käyttötesti Käyttötesti: pahvilaatikosta baanalle – CFMOTO 800 MT-X saatettiin ajokuntoon? 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 18.4.2025 Pyöräily Sähköpyörän koeajo: Crussis E-Full 10.10 – vääntöä sieltä kovemmasta päästä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 11.4.2025 Yleinen Guinness World Records -maailmanennätys suomalaiselle sähkömoottoripyörälle – 310 kilometriä yhdellä latauksella 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous