26.10.2024 Lentokoneet 101-vuotias, maailman 5. vanhin lentoyhtiö lentää tänään viimeisen lentonsa – hyvästit Czech Airlinesille Teksti Benjamin Helander Kuva Benjamin Helander, Smartwings KUVA: Petr Tolnai via Wikimedia Commons Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Finnair peri historialliselta tšekkiläisyhtiöltä maailman viidenneksi vanhimman lentoyhtiön tittelin, kun kaikkien aikojen viimeinen lento OK-tunnuksella lennettiin lauantai-iltana Pariisista Prahaan. Päivitetty 28.10.2024: artikkelin aikamuotoja muutettu, ja lisätty tieto toteutuneesta lennosta. Maailmassa on toistaiseksi vain muutama lentoyhtiö, jotka ovat yltäneet sadan vuoden ikään, säilyen siis meidän päiviimme asti toiminnassa. Sadassa vuodessa on tapahtunut valtavasti asioita eli jokainen lähellekin sataan vuoteen yltänyt lentoyhtiö on käynyt läpi valtavia historiallisia mullistuksia.Voi kuitenkin olla, ettei millään muulla satavuotiaalla lentoyhtiöllä ole taustallaan aivan yhtä monia historiallisia mullistuksia kuin tšekkiläisellä Czech Airlinesilla. Siksi onkin aivan erityisen harmillista, että tämän yhtiön taru tuli päätökseensä lauantai-iltana 26. lokakuuta 2024.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyCzech Airlines läpi aikakausienYksi nettiartikkeli ei todellakaan riitä tekemään oikeutta Czech Airlinesin monivaiheiselle historialle, mutta yritetään nyt luoda edes pieni kuvaus siitä, millainen tarina lauantai-iltana päättyi.Ensinnäkin valtio (tai ainakin valtiomuoto) Czech Airlinesin, alkuperäiseltä nimeltään Czechoslovak State Airlinesin ympärillä on muuttunut useampaan kertaan. Nykyisen EU- ja NATO-maan, Tšekin tasavallan edeltäjiä lentoyhtiön olemassaolon aikana ovat olleet historiaa taaksepäin kelattaessa lyhytikäinen Tšekin ja Slovakian liittovaltio, kommunistinen Tšekkoslovakia, Böömin ja Määrin protektoraatti kansallissosialistisen Saksan miehityksen alla sekä alkuperäinen Tšekkoslovakia. ČSA:n Tupolev Tu-134 purkaa matkustajiaan Helsinki-Vantaalla vuonna 1977. Hienossa valokuvassa koneen vieressä on Finnairin DC-10, ja kauempana taustalla puolalaisen LOT:in samanlainen Tu-134. Itäkoneet olivat aikoinaan Helsingissä hyvin yleinen näky. KUVA: Volker von Bonin via Helsingin KaupunginmuseoTällaiset suuret mullistukset ehtivät Czech Airlinesin historian aikana suuresti vaikuttaa muun muassa siihen, mihin yhtiö lensi, mistä maista sen lentokonekalusto oli peräisin, ja kuinka suurta, pienimuotoista tai miltei olematonta yhtiön operatiivinen toiminta milläkin aikakaudella oli. Yhden ison leimansa Czech Airlinesin eli tšekinkielisellä lyhenteellä ČSA:n historiaan painoivat kommunismin vuosikymmenet, jolloin lentoyhtiötoiminta oli hyvällä tolalla. ČSA lensi tuohon aikaan neuvostokoneilla, kuten Tupolev Tu-134:llä, Iljushin Il-62:lla ja Iljushin Il-18:lla eri puolille Eurooppaa, myös Helsinkiin sekä aina Atlantin taakse New Yorkiin, Montrealiin ja Havannaan asti. ČSA oli kylmän sodan aikaan itäblokin merkittävimpiä lentoyhtiöitä.ČSA:n Iljushin Il-62 Helsinki-Vantaalla vuonna 1970. KUVA: Paavo Saari via Suomen IlmailumuseoItäblokin hajoamisen jälkeen Czech Airlines on luottanut muutamaa Boeing 737:ää ja ATR-potkurikonetta lukuun ottamatta pitkälti eurooppalaisen Airbusin suihkukoneisiin. Viimeinenkin lento lennetiin toisella kahdesta viimeisestä yhtiön kirjoissa olevasta Airbus A320:sta.Onhan tšekkiläisyhtiöllä toki ollut alkuvuosinaan mahdollisuus myös kotimaiseen lentokalustoon, ja itse asiassa ihka ensimmäisen lentonsa ČSA lensi tšekkoslovakialaisvalmisteisella Aero A.14 Brandenburgilla. Tuo ensimmäinen lento suuntautui Prahasta Bratislavaan, ja se lennettiin 29. lokakuuta 1923. Näin ollen Czech Airlinesin ensimmäisen ja viimeisen lennon välillä oli kolmea päivää vaille 101 vuotta.Tässä hyvin mielenkiintoisessa kuvassa on ČSA:n varhainen Tupolev Tu-104 -suihkumatkustajakone Helsinki-Vantaalla. Koneen eturungossa on yhtiön 40-vuotisjuhlamaalaus vuodelta 1963. KUVA: Börje Hielm via Suomen IlmailumuseoLakkautus ei tullut varsinaisesti yllätyksenäCzech Airlinesin lakkaaminen olemasta viimeisen lennon myötä oli vain viimeinen naula yhtiön arkkuun. Kuolemaa Czech Airlines ehti tehdä jo vuosia. Lakkauttaminen virallisti sen, ettei yhtiön lentojen OK-tunnusta enää käytetä, ja että se eroaa Skyteam-allianssista. Czech Airlinesin kaikki toiminnot sulautettiin osaksi niin ikään tšekkiläistä emoyhtiö Smartwingsiä, joka lentää tilaustyyppisiä lomalentoja välillä myös Suomesta käsin.Viimeisten vuosiensa aikana Czech Airlinesin toiminta supistui, vaikka se yritti ottaa askelia kohti kasvua. Yhtiön eteläkorealainen allianssikumppani Korean Air muun muassa sijoitti siihen. Tämän vuoksi Czech Airlinesin laivastossa oli pitkään yksi laajarunkokone, Korean Airlilta lainattu Airbus A330, jolla lennettiin yksinomaan Prahan ja Soulin väliä. Czech Airlines myös tilasi vielä vuonna 2019 uusia Airbus-koneita, joita se ei ehtinyt ottaa vastaan.Smartwings omisti jo valmiiksi lähes kaikki Czech Airlinesin osakkeet. Czech Airlinesin kohtaloksi koituivat epäonnistuneet yksityistämishankkeet sekä halpalentoyhtiöiden valtaisa ylivoima Keski-Euroopassa. Czech Airlines ei yksinkertaisesti enää löytänyt paikkaansa markkinoilla. Tšekin kokoisessa maassa ei ole kysyntää kovin suurelle lentoyhtiölle, jos sillä ei ole esimerkiksi merkittäviä määriä vaihtomatkustajia. Esimerkiksi Finnair on Suomen kokoiseen maahan suorastaan jättisuuri lentoyhtiö, johtuen suuresta määrästä ulkomaisia vaihtomatkustajia. Pieni valonpilkahdus kaiken tämän keskellä on se, että tšekkiläismedian mukaan Smartwings jättää kaksi Czech Airlinesin viimeistä Airbus A320-konetta Czech Airlinesin maalauskuvioon, ja myös neljä pian laivastoon liittyvää Airbus A220:ta maalataan Czech Airlinesin väreihin, vaikkei itse yhtiötä enää olekaan.ČSA:n lakkautus nostaa Finnairin viidenneksi vanhimmaksi lentoyhtiöksi maailmassaCzech Airlines oli siis maailman viidenneksi vanhin toiminnassa oleva lentoyhtiö. Selvästi vanhimpia ovat ykkössijan Lentävä hollantilainen eli KLM sekä kolumbialainen Avianca, jotka on perustettu vuonna 1919, ja jotka ovat maailman ainoat yhä toiminnassa olevat 1910-luvulla perustetut lentoyhtiöt. Kolmannella sijalla on vuonna 1920 perustettu australialainen Qantas. Seuraava sija menee aivan kuukausipelillä venäläiselle Aeroflotille, joka perustettiin kesällä 1923 silloisella Neuvosto-Venäjällä. Finnair eli silloinen Aero Oy perustettiin vain viikkoja sen jälkeen, kun ČSA oli lentänyt ensimmäisen lentonsa lokakuun lopussa 1923, mutta toki Finnairin ensimmäinen lento ajoittuu maaliskuulle 1924.Yhtä kaikki, Czech Airlinesin putoaminen välistä pois siirsi Finnairin maailman viidenneksi vanhimmaksi toiminnassa olevaksi lentoyhtiöksi.Finnairin jälkeen puolestaan kuudenneksi vanhimman lentoyhtiön tittelin otti haltuunsa syyskuussa 1924 perustettu tadžikistanilainen, pienimuotoista lentotoimintaa pyörittävä Tajik Air. Seuraavaksi pyöreät sata vuotta on määrä tulla ensi vuonna täyteen laivastoltaan maailman suurimmalla lentoyhtiöllä, amerikkalaisella Delta Air Linesilla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHistoriallisen lentoyhtiön historiallinen lentoCzech Airlines lenteli mainituilla kahdella viimeisellä Airbus A320 -koneellaan viimeisiä lentoja Madridiin, Palma de Mallorcaan sekä Pariisiin. Perjantaina yhtiö lensi viimeisen lentonsa Mallorcalle, ja lauantaina oli vielä aikataulussa jäljellä kaksi edestakaista lentoa Prahan ja Pariisin välillä.Vihoviimeinen lento Czech Airlinesin OK -koodilla Prahasta Pariisiin lähti aikataulun mukaan lauantaina 26. lokakuuta kello 18.35 Suomen aikaa. Paluulento Pariisin Charles de Gaulle'lta kohti Prahaa, ja siten kaikkien aikojen viimeinen Czech Airlinesin lento, oli aikataulutettu lähtemään kello 21.15 Suomen aikaa. Perillä Prahassa lennon piti olla kello 22.55 Suomen aikaa.Historiallista lentoa oli mahdollista seurata lennonseurantapalveluista, kuten vaikkapa Flightradar24:stä. Sen perusteella lento lähti reilun tunnin myöhässä Pariisista, mutta kuroi eroa ilmassa umpeen niin, että Prahan Václav Havelin kiitotielle laskeuduttiin kello 23.39 Suomen aikaa. Ei voi muuta todeta, kuin että iso pala Euroopan ilmailuhistoriaa tuli siinä hetkessä päätökseensä. Lähteet: Czech Airlines, One Mile At A Time, Radio Prague International Lue lisää Kaikki artikkelit 1.6.2025 Lentokoneet Türk Hava Yollari 92 vuotta – kuinka Turkki on vuosien saatossa valjastanut Turkish Airlinesin ulkopoliittisen valtansa välineeksi 24.5.2025 Lentokoneet Mach 0,94: Bombardier Global 8000 on nopein siviililentokone sitten Concorden 22.5.2025 Lentokoneet Päivän kuva: Helsinki-Vantaan 2-kiitotien remontti on suuremman kokoluokan urakka 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita – amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan – tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 8.5.2025 Liikenne Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 3.5.2025 Lentokoneet Boeing 787 Dreamliner saavutti merkittävän virstanpylvään – kuljettanut miljardi matkustajaa nopeammin kuin yksikään toinen laajarunkokone 1.5.2025 Lentokoneet Wet lease on päivän sana Suomen lentoliikenteessä – syinä mm. työtaistelut ja Pratt & Whitney -moottoreiden ongelmat 28.4.2025 Lentokoneet Superjumbo Airbus A380:n ensilennosta tuli kuluneeksi tasan 20 vuotta – uusi A380-operaattori aloittamassa yli kolme vuotta tuotannon päättymisen jälkeen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.6.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Ford Ranger PHEV - plugarissa on Mustangin bensiinimoottori, mutta se on ohjelmoitu imemään bensiinihöyryt sisäänsä 7.6.2025 Yleinen Huutokauppahelmet: Range Rover "Chieftain" -restomodi 6.6.2025 Ajoneuvot Kia Sportagekin on nyt suututettu, mutta valmistaja kutsuu sitä hienostuneimmaksi Sportageksi ikinä 7.6.2025 Klassikko Villi viisikymppinen: Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 juhlii klassikkoikää 7.6.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Viron hiekkatiet maistuvat CF Moto 800 MT-X:lle 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 2.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz E 350 Bluetec Cabriolet - avomersu, joka ei kavahda asuntovaunua tai venetraileria 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 5.6.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG E 53 – Arvaamattoman Mukava Giesi 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”