29.9.2024 Ajatuksia autoista 2025 eli kun autotehtaat löysivät itsensä ruuvipenkistä – Ajatuksia autoista Teksti Aake Kinnunen Automotive News Kuva Volkswagen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä 2025 astuvat voimaan kireämmät päästörajat, joista sovittiin ennen sähköautojen notkahtanutta kauppaa. Syteen tai saveen, pieleen menee. Euroopan autovalmistajien enemmistöä edustava ACEA on ollut viime viikkoina huolissaan 2025 voimaan astuvista kireämmistä päästörajoista. Rajat tarkoittavat, että myytävien uusien autojen päästökeskiarvon tulisi pudota 95 grammaan per kilometri, kun 2023 raja oli 106,6 g/km. Rajoista sovittiin 2019, jollon sähköautojen markkinaosuuden kasvun uskottiin jatkuvan, sillä päästöt lasketaan keskiarvona myydyistä malleista. Myös kiinalaismerkkien saapuminen arvokasta sähköautokakkua jakamaan on ilmiö, josta ei ollut puhetta rajoista sovittaessa.Nykyisellään autoala on siis päätymässä tilanteeseen, jossa sen täytyy ACEA:n mukaan jättää kaksi miljoonaa autoa valmistamatta, tai varautua jopa 13 miljardin euron sakkoihin rajojen ylittymisestä henkilöautojen osalta ja 3 miljardia pakettiautojen osalta. Joka tapauksessa lasku on nykyisellään valtaisa, sillä valmistamatta jäävät autot kuuluvat niihin, joilla olisi edes kysyntää vaisussa markkinatilanteessa. Kaksi miljoonaa autoa tarkoittaa vähintäänkin henkilöstöleikkauksia ja todennäköisesti tehtaiden sulkemisia.Euroopan tasolla sähköautojen myyntiosuus on vakiintunut viime vuosina noin 14 prosenttiin uusien autojen kaupasta hallitusten vetäydyttyä erityisesti hankintakannustimista. Päästörajojen saavuttamiseksi sähköautojen myyntiosuuden pitäisi olla valmistajien tuotevalikoimasta yli 20 prosenttia. Autovalmistajat, melko yllätyksettömästi, näkevät, että he ovat valmistautuneet sähköistymiseen miljardi-investointien muodossa, mutta infrastruktuuri ja kuluttajat eivät ole valmiita. Mercedeksen pääjohtaja Ola Källenius mainitseekin, että asiakkaille voi myydä vain sitä, mitä he haluavat. Nyt tavoitteena on saada Euroopan komissio lykkäämään päästörajojen kiristymistä parilla vuodella ja aikaistamaan uusien rajojen tarkastelun ajankohtaa vuodelle 2026. ACEA:n riveissä joustoa ovat kaivanneet esimerkiksi Renaultin pääjohtaja Luca de Meo sekä Volkswagenin pääjohtaja Oliver Blume.Herää tosin kysymys, miksi ihmeessä asiasta ollaan nostamassa meteliä kolme kuukautta ennen rajaa?Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaksi soraääntä lykkäykselleJa kuten kaikissa näkökulmissa, myös tähän löytyy kaksi merkittävää kiiskiä vastarannalta. EU:n vihreisiin lobbausryhmiin kuuluva Transport & Environment ei yllätä protestoinnillaan. Heidän mukaansa ehdotus rajojen lykkäämisestä on "absurdi" ja he huomauttavat, että autovalmistajilla on ollut vuosia aikaa valmistautua – ja voittoakin on kertynyt yli 130 miljardia euroa vuodesta 2022 alkaen. Merkittävämpi kiiski on Carlos Tavares, Stellantiksen pääjohtaja. Intensiivinen autojohtaja on laittanut PSA:n ja FCA:n fuusioyrityksen tuloskuntoon Euroopan osalta huippuajassa. Stellantis ei ole Euroopan autovalmistajayhdistyksen ACEA:n jäsen. – Nyt, olemme pari kuukautta kisan alusta, ja joku huutaa hetkinen, muutetaan sääntöjä, Tavares pyhähti toimittajille pari viikkoa sitten. – Säännöistä on tiedetty useampi vuosi. Minun tyyppini ovat valmiita taisteluun, Tavares pamautti.Tavares toki ymmärtää kollegojensa kannan, sillä pienissä sähköautoissa on huono kate ja niiden myyntiosuuden kasvattaminen söisi monessa tapauksessa kannattavuutta. Eri valtioiden sähköautotukien poistumisen myötä myös odotettu hintavastaavuus polttomoottoriautojen ja sähköautojen välillä on luisunut jälleen kauemmas. Stellantis on kuitenkin Tavariksen mukaan valmiina, sillä Fiatin, Citroënin ja Opelin uudet pienet sähköautot (á ë-C3) liikkuvat alle 30 000 euron hintaluokassa. Lue lisää Kaikki artikkelit 1.6.2025 Ajatuksia autoista Mistä saadaan tulevia klassikoita? – Ajatuksia autoista 25.5.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: ja taas kerran avautumista aktiivisista turvallisuusvarusteista 18.5.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Mitä yhteistä on Citroën C3 Aircross -katumaasturilla ja Alpine A110 -urheiluautolla? 11.5.2025 Ajatuksia autoista Mitkä ovat oikeita klassikkoautoja ja mitkä eivät? Ajatuksia autoista 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 20.4.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: autonrassuun lähes terapiamainen vaikutus 19.4.2025 Ajatuksia autoista Kiitos lupauksista Jaguar, nyt teidän pitää enää lunastaa ne 13.4.2025 Ajatuksia autoista Pahentaako nimi autoa tai auto nimeä? – Ajatuksia autoista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 6.6.2025 Uutinen Täysin uusi Nissan Leaf lähestyy – aerodynaamisin Nissan ikinä, toimintamatka 300–500 kilometriä 6.6.2025 Ajoneuvot Kia Sportagekin on nyt suututettu, mutta valmistaja kutsuu sitä hienostuneimmaksi Sportageksi ikinä 5.6.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG E 53 – Arvaamattoman Mukava Giesi 7.6.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Viron hiekkatiet maistuvat CF Moto 800 MT-X:lle 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 2.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz E 350 Bluetec Cabriolet - avomersu, joka ei kavahda asuntovaunua tai venetraileria 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”