29.9.2024

2025 eli kun autotehtaat löysivät itsensä ruuvipenkistä – Ajatuksia autoista

Teksti Aake Kinnunen Automotive News
Kuva Volkswagen
Volkswagen polttomoottori

2025 astuvat voimaan kireämmät päästörajat, joista sovittiin ennen sähköautojen notkahtanutta kauppaa. Syteen tai saveen, pieleen menee.

Euroopan autovalmistajien enemmistöä edustava ACEA on ollut viime viikkoina huolissaan 2025 voimaan astuvista kireämmistä päästörajoista. Rajat tarkoittavat, että myytävien uusien autojen päästökeskiarvon tulisi pudota 95 grammaan per kilometri, kun 2023 raja oli 106,6 g/km. Rajoista sovittiin 2019, jollon sähköautojen markkinaosuuden kasvun uskottiin jatkuvan, sillä päästöt lasketaan keskiarvona myydyistä malleista. Myös kiinalaismerkkien saapuminen arvokasta sähköautokakkua jakamaan on ilmiö, josta ei ollut puhetta rajoista sovittaessa.

Nykyisellään autoala on siis päätymässä tilanteeseen, jossa sen täytyy ACEA:n mukaan jättää kaksi miljoonaa autoa valmistamatta, tai varautua jopa 13 miljardin euron sakkoihin rajojen ylittymisestä henkilöautojen osalta ja 3 miljardia pakettiautojen osalta. Joka tapauksessa lasku on nykyisellään valtaisa, sillä valmistamatta jäävät autot kuuluvat niihin, joilla olisi edes kysyntää vaisussa markkinatilanteessa. Kaksi miljoonaa autoa tarkoittaa vähintäänkin henkilöstöleikkauksia ja todennäköisesti tehtaiden sulkemisia.

Euroopan tasolla sähköautojen myyntiosuus on vakiintunut viime vuosina noin 14 prosenttiin uusien autojen kaupasta hallitusten vetäydyttyä erityisesti hankintakannustimista. Päästörajojen saavuttamiseksi sähköautojen myyntiosuuden pitäisi olla valmistajien tuotevalikoimasta yli 20 prosenttia. Autovalmistajat, melko yllätyksettömästi, näkevät, että he ovat valmistautuneet sähköistymiseen miljardi-investointien muodossa, mutta infrastruktuuri ja kuluttajat eivät ole valmiita. Mercedeksen pääjohtaja Ola Källenius mainitseekin, että asiakkaille voi myydä vain sitä, mitä he haluavat.

Nyt tavoitteena on saada Euroopan komissio lykkäämään päästörajojen kiristymistä parilla vuodella ja aikaistamaan uusien rajojen tarkastelun ajankohtaa vuodelle 2026. ACEA:n riveissä joustoa ovat kaivanneet esimerkiksi Renaultin pääjohtaja Luca de Meo sekä Volkswagenin pääjohtaja Oliver Blume.

Herää tosin kysymys, miksi ihmeessä asiasta ollaan nostamassa meteliä kolme kuukautta ennen rajaa?

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kaksi soraääntä lykkäykselle

Ja kuten kaikissa näkökulmissa, myös tähän löytyy kaksi merkittävää kiiskiä vastarannalta. EU:n vihreisiin lobbausryhmiin kuuluva Transport & Environment ei yllätä protestoinnillaan. Heidän mukaansa ehdotus rajojen lykkäämisestä on "absurdi" ja he huomauttavat, että autovalmistajilla on ollut vuosia aikaa valmistautua – ja voittoakin on kertynyt yli 130 miljardia euroa vuodesta 2022 alkaen.

Merkittävämpi kiiski on Carlos Tavares, Stellantiksen pääjohtaja. Intensiivinen autojohtaja on laittanut PSA:n ja FCA:n fuusioyrityksen tuloskuntoon Euroopan osalta huippuajassa. Stellantis ei ole Euroopan autovalmistajayhdistyksen ACEA:n jäsen.

– Nyt, olemme pari kuukautta kisan alusta, ja joku huutaa hetkinen, muutetaan sääntöjä, Tavares pyhähti toimittajille pari viikkoa sitten.

– Säännöistä on tiedetty useampi vuosi. Minun tyyppini ovat valmiita taisteluun, Tavares pamautti.

Tavares toki ymmärtää kollegojensa kannan, sillä pienissä sähköautoissa on huono kate ja niiden myyntiosuuden kasvattaminen söisi monessa tapauksessa kannattavuutta. Eri valtioiden sähköautotukien poistumisen myötä myös odotettu hintavastaavuus polttomoottoriautojen ja sähköautojen välillä on luisunut jälleen kauemmas. Stellantis on kuitenkin Tavariksen mukaan valmiina, sillä Fiatin, Citroënin ja Opelin uudet pienet sähköautot (á ë-C3) liikkuvat alle 30 000 euron hintaluokassa.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat