29.9.2024 Ajatuksia autoista 2025 eli kun autotehtaat löysivät itsensä ruuvipenkistä – Ajatuksia autoista Teksti Aake Kinnunen Automotive News Kuva Volkswagen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä 2025 astuvat voimaan kireämmät päästörajat, joista sovittiin ennen sähköautojen notkahtanutta kauppaa. Syteen tai saveen, pieleen menee. Euroopan autovalmistajien enemmistöä edustava ACEA on ollut viime viikkoina huolissaan 2025 voimaan astuvista kireämmistä päästörajoista. Rajat tarkoittavat, että myytävien uusien autojen päästökeskiarvon tulisi pudota 95 grammaan per kilometri, kun 2023 raja oli 106,6 g/km. Rajoista sovittiin 2019, jollon sähköautojen markkinaosuuden kasvun uskottiin jatkuvan, sillä päästöt lasketaan keskiarvona myydyistä malleista. Myös kiinalaismerkkien saapuminen arvokasta sähköautokakkua jakamaan on ilmiö, josta ei ollut puhetta rajoista sovittaessa.Nykyisellään autoala on siis päätymässä tilanteeseen, jossa sen täytyy ACEA:n mukaan jättää kaksi miljoonaa autoa valmistamatta, tai varautua jopa 13 miljardin euron sakkoihin rajojen ylittymisestä henkilöautojen osalta ja 3 miljardia pakettiautojen osalta. Joka tapauksessa lasku on nykyisellään valtaisa, sillä valmistamatta jäävät autot kuuluvat niihin, joilla olisi edes kysyntää vaisussa markkinatilanteessa. Kaksi miljoonaa autoa tarkoittaa vähintäänkin henkilöstöleikkauksia ja todennäköisesti tehtaiden sulkemisia.Euroopan tasolla sähköautojen myyntiosuus on vakiintunut viime vuosina noin 14 prosenttiin uusien autojen kaupasta hallitusten vetäydyttyä erityisesti hankintakannustimista. Päästörajojen saavuttamiseksi sähköautojen myyntiosuuden pitäisi olla valmistajien tuotevalikoimasta yli 20 prosenttia. Autovalmistajat, melko yllätyksettömästi, näkevät, että he ovat valmistautuneet sähköistymiseen miljardi-investointien muodossa, mutta infrastruktuuri ja kuluttajat eivät ole valmiita. Mercedeksen pääjohtaja Ola Källenius mainitseekin, että asiakkaille voi myydä vain sitä, mitä he haluavat. Nyt tavoitteena on saada Euroopan komissio lykkäämään päästörajojen kiristymistä parilla vuodella ja aikaistamaan uusien rajojen tarkastelun ajankohtaa vuodelle 2026. ACEA:n riveissä joustoa ovat kaivanneet esimerkiksi Renaultin pääjohtaja Luca de Meo sekä Volkswagenin pääjohtaja Oliver Blume.Herää tosin kysymys, miksi ihmeessä asiasta ollaan nostamassa meteliä kolme kuukautta ennen rajaa?Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaksi soraääntä lykkäykselleJa kuten kaikissa näkökulmissa, myös tähän löytyy kaksi merkittävää kiiskiä vastarannalta. EU:n vihreisiin lobbausryhmiin kuuluva Transport & Environment ei yllätä protestoinnillaan. Heidän mukaansa ehdotus rajojen lykkäämisestä on "absurdi" ja he huomauttavat, että autovalmistajilla on ollut vuosia aikaa valmistautua – ja voittoakin on kertynyt yli 130 miljardia euroa vuodesta 2022 alkaen. Merkittävämpi kiiski on Carlos Tavares, Stellantiksen pääjohtaja. Intensiivinen autojohtaja on laittanut PSA:n ja FCA:n fuusioyrityksen tuloskuntoon Euroopan osalta huippuajassa. Stellantis ei ole Euroopan autovalmistajayhdistyksen ACEA:n jäsen. – Nyt, olemme pari kuukautta kisan alusta, ja joku huutaa hetkinen, muutetaan sääntöjä, Tavares pyhähti toimittajille pari viikkoa sitten. – Säännöistä on tiedetty useampi vuosi. Minun tyyppini ovat valmiita taisteluun, Tavares pamautti.Tavares toki ymmärtää kollegojensa kannan, sillä pienissä sähköautoissa on huono kate ja niiden myyntiosuuden kasvattaminen söisi monessa tapauksessa kannattavuutta. Eri valtioiden sähköautotukien poistumisen myötä myös odotettu hintavastaavuus polttomoottoriautojen ja sähköautojen välillä on luisunut jälleen kauemmas. Stellantis on kuitenkin Tavariksen mukaan valmiina, sillä Fiatin, Citroënin ja Opelin uudet pienet sähköautot (á ë-C3) liikkuvat alle 30 000 euron hintaluokassa. Lue lisää Kaikki artikkelit 13.4.2025 Ajatuksia autoista Pahentaako nimi autoa tai auto nimeä? – Ajatuksia autoista 6.4.2025 Ajatuksia autoista Kaksi Volvoa ja menneiden aikojen haikailu johtokunnan neuvotteluhuoneessa – Ajatuksia autoista 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 30.3.2025 Ajatuksia autoista Mitä välivuoden jälkeen Jaguar: haastattelussa toimitusjohtaja Rawdon Glover 23.3.2025 Ajatuksia autoista Kun mainoksen ”Maailman paras Transporter” onkin Ford Transit – Ajatuksia autoista 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 20.3.2025 Koeajo Koeajo ja ajatuksia autoista: Škoda Octavia RS – järjellä ja tunteella 16.3.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: armas auto, saisinko ihan oikeasti päättää milloin virrat ovat päällä ja ovet lukossa? 9.3.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: onko uusien autojen pito pian vain luistonestojärjestelmien varassa? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Käyttötesti Käyttötesti: pääseekö Volkswagen Tiguan -lataushybridi yli 100 km pelkällä sähköllä? 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 18.4.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – perinteitä kunnioittamatta 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 11.4.2025 Yleinen Guinness World Records -maailmanennätys suomalaiselle sähkömoottoripyörälle – 310 kilometriä yhdellä latauksella 10.4.2025 Kuluttajat 8 päivää edellisellä omistajalla ollut auto palautui automyyjälle – seuraava ostaja joutui heti turvautumaan kuluttajariitalautakuntaan 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 10.4.2025 Kuluttajat 8 päivää edellisellä omistajalla ollut auto palautui automyyjälle – seuraava ostaja joutui heti turvautumaan kuluttajariitalautakuntaan