29.9.2024 Ajatuksia autoista 2025 eli kun autotehtaat löysivät itsensä ruuvipenkistä – Ajatuksia autoista Teksti Aake Kinnunen Automotive News Kuva Volkswagen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä 2025 astuvat voimaan kireämmät päästörajat, joista sovittiin ennen sähköautojen notkahtanutta kauppaa. Syteen tai saveen, pieleen menee. Euroopan autovalmistajien enemmistöä edustava ACEA on ollut viime viikkoina huolissaan 2025 voimaan astuvista kireämmistä päästörajoista. Rajat tarkoittavat, että myytävien uusien autojen päästökeskiarvon tulisi pudota 95 grammaan per kilometri, kun 2023 raja oli 106,6 g/km. Rajoista sovittiin 2019, jollon sähköautojen markkinaosuuden kasvun uskottiin jatkuvan, sillä päästöt lasketaan keskiarvona myydyistä malleista. Myös kiinalaismerkkien saapuminen arvokasta sähköautokakkua jakamaan on ilmiö, josta ei ollut puhetta rajoista sovittaessa.Nykyisellään autoala on siis päätymässä tilanteeseen, jossa sen täytyy ACEA:n mukaan jättää kaksi miljoonaa autoa valmistamatta, tai varautua jopa 13 miljardin euron sakkoihin rajojen ylittymisestä henkilöautojen osalta ja 3 miljardia pakettiautojen osalta. Joka tapauksessa lasku on nykyisellään valtaisa, sillä valmistamatta jäävät autot kuuluvat niihin, joilla olisi edes kysyntää vaisussa markkinatilanteessa. Kaksi miljoonaa autoa tarkoittaa vähintäänkin henkilöstöleikkauksia ja todennäköisesti tehtaiden sulkemisia.Euroopan tasolla sähköautojen myyntiosuus on vakiintunut viime vuosina noin 14 prosenttiin uusien autojen kaupasta hallitusten vetäydyttyä erityisesti hankintakannustimista. Päästörajojen saavuttamiseksi sähköautojen myyntiosuuden pitäisi olla valmistajien tuotevalikoimasta yli 20 prosenttia. Autovalmistajat, melko yllätyksettömästi, näkevät, että he ovat valmistautuneet sähköistymiseen miljardi-investointien muodossa, mutta infrastruktuuri ja kuluttajat eivät ole valmiita. Mercedeksen pääjohtaja Ola Källenius mainitseekin, että asiakkaille voi myydä vain sitä, mitä he haluavat. Nyt tavoitteena on saada Euroopan komissio lykkäämään päästörajojen kiristymistä parilla vuodella ja aikaistamaan uusien rajojen tarkastelun ajankohtaa vuodelle 2026. ACEA:n riveissä joustoa ovat kaivanneet esimerkiksi Renaultin pääjohtaja Luca de Meo sekä Volkswagenin pääjohtaja Oliver Blume.Herää tosin kysymys, miksi ihmeessä asiasta ollaan nostamassa meteliä kolme kuukautta ennen rajaa?Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaksi soraääntä lykkäykselleJa kuten kaikissa näkökulmissa, myös tähän löytyy kaksi merkittävää kiiskiä vastarannalta. EU:n vihreisiin lobbausryhmiin kuuluva Transport & Environment ei yllätä protestoinnillaan. Heidän mukaansa ehdotus rajojen lykkäämisestä on "absurdi" ja he huomauttavat, että autovalmistajilla on ollut vuosia aikaa valmistautua – ja voittoakin on kertynyt yli 130 miljardia euroa vuodesta 2022 alkaen. Merkittävämpi kiiski on Carlos Tavares, Stellantiksen pääjohtaja. Intensiivinen autojohtaja on laittanut PSA:n ja FCA:n fuusioyrityksen tuloskuntoon Euroopan osalta huippuajassa. Stellantis ei ole Euroopan autovalmistajayhdistyksen ACEA:n jäsen. – Nyt, olemme pari kuukautta kisan alusta, ja joku huutaa hetkinen, muutetaan sääntöjä, Tavares pyhähti toimittajille pari viikkoa sitten. – Säännöistä on tiedetty useampi vuosi. Minun tyyppini ovat valmiita taisteluun, Tavares pamautti.Tavares toki ymmärtää kollegojensa kannan, sillä pienissä sähköautoissa on huono kate ja niiden myyntiosuuden kasvattaminen söisi monessa tapauksessa kannattavuutta. Eri valtioiden sähköautotukien poistumisen myötä myös odotettu hintavastaavuus polttomoottoriautojen ja sähköautojen välillä on luisunut jälleen kauemmas. Stellantis on kuitenkin Tavariksen mukaan valmiina, sillä Fiatin, Citroënin ja Opelin uudet pienet sähköautot (á ë-C3) liikkuvat alle 30 000 euron hintaluokassa. Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Ajatuksia autoista Merkkikerhot ovat jäsentensä ilmentymiä – Ajatuksia autoista 6.7.2025 Ajatuksia autoista Vain joka kuudes kiinalaismerkki selviää 2030 asti, ja kuluttajat ovat tienneet sen alitajuisesti – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 22.6.2025 Ajatuksia autoista Kun uusi BMW M5 kohtasi isoisoisänsä – Ajatuksia autoista 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 15.6.2025 Ajatuksia autoista Alaikäiset kuskit eivät ole sen huonompia kuin 18-vuotiaatkaan, joten ikäpoikkeusluvasta tulee pitää kiinni – Ajatuksia autoista 8.6.2025 Ajatuksia autoista Aika entinen ei koskaan enää palaa: Dieselgate rikkoi autoalan viattomuuden 10 vuotta sitten – Ajatuksia autoista 1.6.2025 Ajatuksia autoista Mistä saadaan tulevia klassikoita? – Ajatuksia autoista 25.5.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: ja taas kerran avautumista aktiivisista turvallisuusvarusteista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen