6.5.2017

3 x huutokauppahelmi: Siipiä, taikamattoja ja GTI-unelmia eri vuosikymmeniltä

Triangle Motorin huutokauppa

Vuosimallit 1959, 1969 ja 1989 tarjoavat unelmia autoharrastajan iästä ja kiinnostuksesta riippuen.

Turun Orikedosta Alastaroon alkuvuodesta muttanut Triangle Motor on ollut kiinteä osa suomalaista klassikko- ja harrasteautotoimintaa jo yli 20 vuoden ajan. Viime vuosina yhtiön kevään kohokohta on ollut sen järjestämä autohuutokauppa, johon on löydetty joka vuosi harrastamisen eri laidoilta olevia kohteita. Ferrareiden ja Saabien väliin mahtuu monta erikoista autoa, joista monilla on myös erikoiset tarinat.

Ilahduttavasti myös huutokaupan hintataso on huomattavasti armeliaampi päiväuneksijan kannalta kuin korkean profiilin unelmatapahtumissa vaikkapa Amelia Islandilla tai Pebble Beachilla.

Lauantaina 13.5. järjestettävän huutokaupan kohdelistasta huomiomme kiinnittyi kolmeen erilaiseen autoon kolmelta eri vuosikymmeneltä. Samalla ne edustavat unelmoitavaa hiukan erilaisille autoharrastajille.

Triangle Motorin huutokauppa

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

1959 Cadillac Coupe de Ville

Jopa dollarihymyjen kategoriassa vuoden -59 Cadillac on äärettömän kova sana: komeimmat siivet ja kaksoistakavalot ovat todellinen ikoni. Rakettiaika oli käsillä, joten miksipä auto ei moista optimismia heijastelisi. Pelkkä akseliväli on 3,3 metriä, eli noin alkuperäisen Fiat Pandan pituuden verran.

Upeiden siipien ja kopioitujen takavalojen lisäksi keulalta kannattaa huomioida nykyisin jälleen muodikas piikkikeula. Luksusta riittää sisäpuolella, sillä vuosien varrella tehdystä uudelleenverhoilusta huolimatta tilaa ja luksusta riittää edessä ja takana. Sohvatyylinen etuistuin on ehdottomasti aikakautensa tuote ja siitä on turha etsiä vipua, jolla selkänojaa kallistettaisiin takamatkustajien riemuksi.

Massiivisessa konehuoneessa vallitsee järjestys. Kultaisesti kiiltelevä Cadillacin V8 on ilmesisesti vaihtunut matkan varrella hiukan isompaan, sillä 390 kuutiotuuman (6,4 l) sijaan koneen kooksi on ilmoitettu 6,93 litraa. Tehoa lienee kuitenkin riittävästi 5,7-metrisen amerikkalaisoptimismin liikutteluun.

Triangle Motorin huutokauppa

Aikakautensa huipentuma sopii kaikille fiftariunelmia näkeville, kunhan autotallissa on sopivasti tilaa.

1969 Citroën DS21

Triangle Motorin huutokauppa

Jos Cadillac oli siipikauden huipentuma, on DS:llä mahdollisuus olla koko henkilöautoilun huipentuma. Vuonna 1955 Pariisin autonäyttelyssä esitelty DS järisytti koko alaa lukuisilla innovaatioillaan. Ensimmäiset levyjarrut sarjatuotantoautossa, kuorman mukaan säätyvä taikamattomainen kaasunestejousitus, automaattikytkimellä varustettu vaihteisto, törmäyksessä pohjalevyn alle kääntyvä moottori, kääntyvät ajovalot, elektroninen polttoaineensuihkutus...

Déesse ('jumalatar') oli tuotannossa vuoteen 1975 asti, joten murrosvuoden 1969 DS21 edustaa loppupään tuotantoa. Saman umpiolasin taakse kootut kaksoisvalot yhdessä polttoaineen suihkutuksen kanssa ovat tästä eräitä selkeimpiä esimerkkejä.

Punainen sisätilaverhoilu ei ole mallin alkuperäistä perua, vaan on toteutettu autoon 1980-luvun hämärissä. Se kuitenkin sopii autoon mainiosti, ainakin jos sulkee mielestään nahalla ja niskatuilla varustetut Pallas-yksilöt. Huomiota kannattaa kiinnittää yksipuolaiseen rattiin, kaarevan muodon ollessa osoitus turvallisuusajattelusta ennen turvatyynyjen aikakautta.

Triangle Motorin huutokauppa

Yli 60 vuotta ensiesittelyn jälkeen Citroën DS on edelleen eräs parhaista mahdollisista tavoista saapua paikalle.

1989 Peugeot 205 GTI 1.6

Triangle Motorin huutokauppa

1980-luku oli GTI-mallien vuosikymmen ja eräs ikonisimmista oli Peugeot 205. Ranskalaisen pikkuauton vuonna 1984 esitelty urheiluversio intoutui sellaiseen ajettavuuteen, että se jätti merkkinsä valmistajan historiikin lisäksi koko vuosikymmeneen. Myöhempi malliversio toi mukanaan tehokkaamman 1,9-litraisen moottorin, monien suosiessa 1,6-litraista pirteämmän luonteensa vuoksi. 117 hevosvoimaa riittää helposti hauskaan ajettavuuteen kepeässä kaupunkiautossa.

Kahden muun huutokauppapoiminnan tavoin auton sisusta on hiukan kärsinyt vuosikymmenten myötä, mutta mitäpä uusi istuin tai pieni käynti verhoilijalla ei parantaisi. Tosin myös hattuhyllyn voisi vaihtaa sellaiseen, jossa ei ole ajalle toki uskollisia kajarireikiä. Toisaalta auton historiasta löytyy meriittinä se, että kyseessä on ollut Maan Auton esittelyauto.

Triangle Motorin huutokauppa

Mutkateiden pirteä kiitäjä herättää varmasti tunteita erityisesti 1970- ja 1980-luvun kasvateissa. Erityisiä nostalgiapisteitä saa mustasta väristä, joka saa auton näyttämään lähes lapsuuden Majorette-pikkuautolta...

Triangle Motorin huutokauppa
Triangle Motorin harraste- ja klassikkoautojen huutokauppa
13.5.2017, ovet auki kello 10–15:30, huutokauppa 14–15:30
Alastaron teollisuustie 13
32440 Alastaro

Lisää tietoa huutokauppakohteista osoitteesta https://trianglemotor.com

Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat