19.7.2024

304 hevosvoiman Lexus LBX Morizo RR on kuin neliovinen ja ylellisempi GR Yaris – nyt siis täyttä totta!

Kuva Lexus

Vuoden alussa konseptina ennakoitu Lexus LBX Morizo on nyt täyttä totta. Pienen varauksen kera sitä voi odottaa ehkä vuoden sisällä myös Eurooppaan.

Kuluvan vuoden tammikuussa Tokyo Auto Salonissa nähtiin monta kiintoisaa konseptia, joista yksi ehdottomista huipuista oli Lexus LBX Morizo RR. Tuolloin pidimme sitä vielä konseptina, mutta puolessa vuodessa siitä tuli totisinta totta, alkuun ainakin japanilaisille.

Toyota-väki sen tunnistaa jo nimestä, mutta LBX Morizo RR on syntynyt Toyotan pitkäaikaisen, nyt siitä roolista aavistuksen verran sivummalle siirtyneen pääjohtajan Akio "Morizo" Toyodan vahvan myötävaikutuksen tulos.

Toyota Yaris nousi vuonna 2020 yhdellä kertaa hieman harmaastakin perusautojen perusautosta unohtumattomia ajokokemuksia tarjoavaksi pikkusportiksi. Asialla oli tietysti WRC-maailmasta ammentava GR Yaris, jonka voi muiden muassa lukea "Morizon" ansioksi. Joulun alla Moottorin toimitus pääsi poimimaan hauskimmat talviautot, ja suunnilleen kaikki pyörittelivät GR Yarista omana vaihtoehtonaan.

Lexus LBX on puolestaan ylellisintä mitä Yariksen pohjalle on tähän mennessä tehty, ja se tuntuu aidosti löytäneen omat etunsa Yarikseen ja Yaris Crossiin nähden, eikä siis onnekseen luota pelkästään Lexuksen logoon.

Mitä siis voidaan odottaa, kun GR Yaris ja Lexus LBX yhdistetään? Varmaankin kaikkien aikojen paras versio Toyota Yariksesta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Jatkettu GR Yaris

LBX Morizo RR Conceptin sydän on tietenkin ahdettu ja välijäähdytetty 1,6-litrainen rivikolmonen, 305 hevosvoiman ja 400 newtonmetrin pauhaava juhlapäivä. GR Yariksen tavoin autossa on myös nelivetojärjestelmä. Jatkeena on 8-vaihteinen Direct Shift -automaattivaihteisto, jollainen tuli tästä vuodesta alkaen tarjolle myös GR Yarikseen. Asiakkaan niin halutessa voi LBX Morizo RR:ään saada myös kuusivaihteisen käsivalintaisen.

LBX on toki hieman korkeampi ja painavampi kuin GR Yaris, mutta se tuskin kauheasti menoa tai ketteryyttä haittaa. LBX:n mitat ovatkin muuttuneet noiden ominaisuuksien kannalta parempaan suuntaan, sillä Morizo on leventänyt autoa 20 millimetrillä, ja madaltanut sitä kymmenellä millillä.

Päivitettyjen alustan, renkaiden ja voimalinjan lisäksi tietysti myös aerodynamiikka on saanut ansaitsemansa käsittelyn. Siinä on itse asiassa menty Lexuksen mukaan niin pitkälle, että inspiraatiota on otettu urheilulentokoneiden maailmasta.

GR Yariksesta neliovisen ja hieman ylellisemmän tekevä Lexus LBX Morizo RR on jo tilattavissa Japanissa. Autosta tehdään myös omanlaisensa Bespoke Build -erikoismalli, jonka 100 onnekasta ostajaa arvotaan.

Onko LBX Morizo RR sitten tulossa Eurooppaan, se on hyvinkin mahdollista. Mikäli näin tulee tapahtumaan, kuulemme siitä todennäköisesti seuraavien 12 kuukauden aikana.

Lähde: Lexus

Luetuimmat