14.5.2016

50 vuotta Subarun vastaiskumoottoreita – onnea boxereille!

50 vuotta Subarun vastaiskumoottoreita

Vastaiskumoottori on selvästi japanilaisvalmistajan mieleen.

Subarun ensimmäinen vastaiskuun perustuvalla boxermoottorilla varustettu automalli, Subaru 1000, esiteltiin toukokuun 14. päivä vuonna 1966. Puoli vuosisataa myöhemmin maailmalle on lähtenyt yli 16 miljoonaa boxer-Subarua. Matala ja tasapainoinen boxer onkin nykyisin kiinteä osa Subarun nykyistä merkki-imagoa, samaan tapaan kuin merkkiin yleisesti liitetty nelivetokin.

Japanilaisvalmistaja on suosinut ajoneuvoissaan pitkään rakennetta, jossa auton keulalle asennettu boxermoottori yhdistetään symmetriseen nelivetoon. Matalarakenteisen boxermoottorin ansiosta moottori voidaan asentaa konetilassa alemmas, parantaen auton painopistettä ja samalla sen vakautta. Myös moottorin rakenne on luontaisesti jäykkä ja moottori on luonteeltaan itseään tasapainottava. Koska männät liikkuvat toisiinsa nähden vastakkaisiin suuntiin täydellisessä tasapainossa kampiakselin molemmin puolin, on moottori käynniltään värinättömämpi kuin esimerkiksi V- tai rivimoottori. Subarun mukaan rakenne myös parantaa moottorin kestävyyttä ja luotettavuutta.

50 vuotta Subarun vastaiskumoottoreita
Subarulle tyypillinen voimansiirto: boxermoottori keulalla, neliveto jatkeena

Subarun nykyinen, kolmannen sukupolven, nelisylinterinen boxermoottori jatkaa edeltäjiensä viitoittamaa tietä keveyden ja kompaktin koon osalta. Sylinterien halkaisijaa pienentämällä ja iskunpituutta kasvattamalla moottoriin on haettu lisää vääntöä erityisesti kierrosalueen keskivaiheella. Parempaa polttoainetaloutta on puolestaan haettu valmistamalla moottorin liikkuvat osat, kuten männät ja kiertokanget, aiempaa kevyemmistä materiaaleista. Myös esimerkiksi öljypumppu synnyttää kolmanneksen vähemmän kitkaa.

Boxermoottorin patentoi alunperin muuan Karl Benz autoilun alkuhämärissä vuonna 1896. Nykyisin Subaruiden lisäksi boxermoottorin voi löytää esimerkiksi yhteistyönä valmistettavasta Toyota GT86:sta, Porschen urheiluautomallistosta tai vaikkapa monista moottoripyöristä.

Lähde ja kuvat: Subaru

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat