22.7.2024

ADACin tiepalveluraportti: nämä isot autot ja pakettiautot jättävät eniten tielle

Teksti Timo Turkula
Kuva Moottorin arkisto
Ford Ranger Raptor

Vuonna 2023 ADAC-tiepalvelu yhteistyökumppaneineen avusti Saksassa joka yhdeksäs sekunti. Avustusta tien päällä annettiin kaikkiaan yli 3,5 miljoonaa kertaa.

ADACin kokoama tiepalvelutilasto vuoden 2023 avustustapahtumista Saksassa kertoo, mitkä automallit simahtivat useimmin ja mitkä tarvitsivat vähiten tiepalvelun apua. Sähköautot olivat toista kertaa mukana menestyen uusimmissa ikäluokissa. Kaikki ikäluokat ja mallit huomioon ottaen raportin parhaat ja vähävikaisimmat automerkit ovat Audi ja BMW.

Tiepalveluraportissa on listattu 156:n Saksassa suositun automallin tielle jättäneet tekniset viat vuodelta 2023. Tuloksissa on otettu huomioon vain automallien tekniset viat, joiden vuoksi auto on simahtanut tien poskeen kesken matkan. Kuljettajan huolimattomuudesta johtuneet viat, kuten esimerkiksi polttoaineen loppuminen, on jätetty pois tilastosta.

Mukana olevien autojen ensirekisteröintivuodet ovat 2014–2021. Automallit on jaoteltu kuuteen kokoluokkaan ja kahdeksaan ikäryhmään. Tulostaulukoissa automallit ovat aakkosjärjestyksessä kokoluokittain.

Paremmuusjärjestys määräytyy vikaindeksin perusteella kussakin ikäryhmässä. Vikamäärät (vikaindeksi) on ilmoitettu kunkin mallin tuhatta Saksan liikenteessä olevaa autoa kohti. Mitä pienempi luku, sitä varmempi auto.

Tulostaulukoissa vikaindeksit on numeroiden lisäksi ilmaistu värisymbolein: tummanvihreä on paras, vaaleanvihreä keskiarvoa parempi, keltainen keskinkertainen, ruskea keskiarvoa huonompi ja punainen kaikkein huonoin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Euroopan suurin ADAC

ADAC eli Allgemeiner Deutscher Automobil Club on Saksan ja Euroopan suurin autonkäyttäjien etujärjestö, ja Suomen Autoliiton sisarjärjestö. Jäseniä ADACilla on yli 21,8 miljoonaa jäsentä vuoden 2023 lopussa – onhan Saksa Euroopan johtava automaa.

Saksassa on liikenteessä peräti 49,1 miljoonaa henkilöautoa, kertoo Saksan ”ajoneuvohallintokeskus” KBA:n tilasto vuoden 2024 alussa.

Vuonna 2023 ADAC-tiepalvelu yhteistyökumppaneineen avusti Saksassa joka yhdeksäs sekunti. Avustusta tien päällä annettiin kaikkiaan yli 3,5 miljoonaa kertaa, 117 570 avustusta enemmän kuin edellisvuonna. ADAC-tiepalvelu on toiminut jo vuodesta 1954 alkaen. ADAC-tiepalveluraporttia automallien tielle pysäyttävistä on julkaistu vuosittain vuodesta 1967 alkaen.

Alimitoitetut käynnistysakut murheenkryyni

Kun auton matka tyssää tien poskeen teknisen vian vuoksi, syypäänä ongelmiin on useimmiten käynnistysakun heikko varaustila. 44,1 prosenttia kaikista tielle pysäyttävistä teknisistä vioista liittyy auton käynnistysakkuun.

Akku on aina ollut suurin tielle simahtamisen syy ADACin ensimmäisestä tiepalveluraportista vuodesta 1967 alkaen.

Käynnistysakun varaustilan hyytyminen on merkittävin syy auton simahtamiseen tien poskeen kaikissa autotyypeissä, myös sähköautoissa. Sähköautoissakin on lukuisia auton toimintoja ohjaava 12-voltin ”käynnistysakku” 400–800 voltin korkeajänniteakkujen (ajoakkujen) lisäksi. 

Isot autot

Hyvät

Tämäkin luokka on BMW:n ja Audin juhlaa kuten koko raportin tuloslista. BMW 5-sarja ja X5 ovat kärjessä ja Audi A6 tiukassa tuntumassa. Edellä mainitut kolme mallia erottuvat luokassaan selkeästi vähävikaisimpina malleina. Nämä laatuautot jättävät hyvin harvoin tielle ikääntyneenäkin, vaikka niiden keskimääräinen ajomäärä on keskiarvoautoa suurempi.

Muita keskimääräistä vähävikaisempia automalleja ovat aakkosjärjestyksessä Mercedes-Benz GLE, Volkswagen Arteon ja Volkswagen Touareg – kaikki vuosimallit vihreällä. Lisäksi Mercedes-Benz Viano/Vito/V-sarja, Škoda Superb ja Volkswagen Transporter saivat varsin hyvän tuloksen, useimmat vuosimallit vihreällä keskiarvoautoa parempia, mutta kussakin yksi vuosimalli keltaisella eli keskiarvoauton tasolla.

Isot autot ovat keskimääräistä laadukkaampia.

Yksikään malli ei sijoittunut punaiselle eli olisi merkittävästi keskiarvoautoa huonompi. Heikoimman tuloksen sai Opel Zafira (Life), jonka laturi- ja akkuongelmat sekä pakokaasujen takaisinkierrätysjärjestelmän viat pudottivat sen keskiarvon alle vanhimmissa ikäryhmissä. Renaut Trafic (ensirekisteröintivuosi 2015) jäi keskiarvon alapuolelle pääasiassa käynnistysmoottorivikojen vuoksi.

Isot pakettiautot/matkailuautot

Hyvät

Mercedes-Benz Sprinter on tämän luokan paras. Sprinter on kaikissa ikäryhmissä vihreällä ja keskiarvoautoa parempi, ensirekisteröintivuoden 2016 mallissa jonkin verran laturivikoja. Volkswagen Crafter/Grand California on toiseksi paras, keskiarvoautoa parempi kuudessa ikäryhmässä, mutta keskiarvoauton tasolla käyttöönottovuosien 2021 ja 2017 malleissa, raportti ei mainitse mitään selkeää vikakohdetta.

Parantamisen varaa

Toista äärtä edustaa Fiat Ducato, joka on luokkansa heikoin ja koko raportin toiseksi heikoin ja vikaherkin malli. Fiat Ducato on kaikissa ikäryhmissä keskiarvoa heikompi ja se sai todella huonon, punaisella merkityn arvosanan peräti kuudessa eri ikäryhmässä. Fiat Ducaton tielle pysäyttävien teknisten vikojen lista on laaja: Pakokaasujen takaisinkierrätys (2015–2016), käynnistysmoottori (2014–2017), turbon ahtopaineen säätö (2014, 2017), hiukkassuodatin (2015, 2020), akku (2014–2021), laturi (2014–2015) AdBlue-urearuiskutusjärjestelmä (2020), moottori (2014), sulake- ja relerasia (2014–2015).

Renault Master on toiseksi heikoin, laadun vaihtelut suuria: kolme nuorinta ikäryhmää (2019–2021) punaisella eli runsaasti vikoja, keskimmäisissä ikäryhmissä (2016–2018) keskimääräistä parempi ja vanhin (2015) keskiarvossa. Renault Masterin tielle pysäyttäneiden teknisten vikojen lista on laaja: AdBlue (2020–2021), sähkölaitteet yleensä (2019, 2021), polttonestepumppu (2015–2016), akku (2019–2021), käynnistysmoottori (2019) ja virtalukko (2019–2020).

Ford Transitin tulokset vaihtelevat rajusti eri ikäryhmissä vihreästä punaiseen. Ford Transitin tielle pysäyttävien teknisten vikojen kirjo on laaja: käynnistysmoottori (2014–2015), laturi (2014–2016, 2019, akku (2019), moottori (2014) ja virtalukko (2014–2016, 2019).

Lähteet: ADAC, ADAC-tiepalveluraportti, KBA (Das Kraftfahrt-Bundesamt, Saksan ”ajoneuvohallintokeskus”)

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat