9.5.2016 Kotimaanmatkailu Ahvenanmaan ylpeys Pommern – ylväs tuulennaukuja Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suurten purjealusten tarina on kunniakas, kiehtova ja lopulta lohduton – ja siinä vivahteikkaassa tarinassa Ahvenanmaalla on keskeinen rooli. Ahvenanmaan merenkulkumuseo kertoo ajasta, jolloin merien kyntäminen vaati uhkarohkeutta ja lihasvoimia, eivätkä haverit merillä olleet aina vältettävissä.Merimuseon edustan laituriin kahlehdittu Pommern on ylväs ilmestys. Museolaiva on maailman ainut nelimastoinen rahtipurjelava, joka on säilynyt alkuperäisessä kunnossaan. Säilynyt esineistö ja tarinat maailman meriltä vievät mukanaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLaivat puuta, miehet terästäTeollistuminen kasvatti Euroopassa puun ja raudan tarvetta. Ahvenanmaalaisten purjealusten kultakausi oli käsillä, sillä 1830-luvulla alukset alkoivat kuljettaa puutavaraa Itämerellä ja 1850-luvulta lähtien Pohjanmerellä.Purjehduskausi kesti varhaisesta keväästä vesien jäätymiseen. Tuulten suosiessa matka Ahvenanmaalta Turkuun kesti pari vuorokautta, toisinaan yli viikon, nykyisin 5,5 tuntia.Yksipuolista ruokaaMuonituksen perustana purjealuksilla oli leipä, voi, juusto, peruna, suolaliha, läski, silakka, piimä ja kahvi – joskus harvoin lekkeri olutta veljellisesti jaettavaksi. Ruokavarastoja verottivat rotat ja pilaantuminen.Esimerkiksi Pommernin skanssiin eli miehistön 16 pedin yhteistilaan tuotiin kerran viikossa iso kulhollinen voita ja sokeria, jotka kuitenkin loppuivat jo 3–4 päivässä. Vesiannos miestä kohden oli puolitoista liraa päivässä.Joulupäivällisellä oli tarjolla kinkkua, pipareita ja giniä.Konevoima kukisti tuulennaukujatEnsimmäisen maailmansodan jälkeen purjealukset kilpailivat koneellisten alusten kanssa oikeastaan vain viljareitillä Australiasta Eurooppaan. Reittiä hallitsivat ahvenanmaalaiset, joista vaikutusvaltaisin purjealusvarustaja oli Gustaf Erikson.Purjehdus Ahvenanmaalta Australiaan alkoi syksyllä ja se kesti jopa neljä kuukautta. Paluumatka kesti purjehdussäiden oikutteluista riippuen 3–5 kuukautta.1900-luku toi vääjäämättä mukanaan entistä suuremmat rauta- ja teräsrakenteiset alukset, ympärivuotisen liikennöinnin ja koneellisen merenkulun. Purjealusten aika oli 1930-luvulla käytännössä ohi.www.sjofartsmuseum.axTeksti: Marko Jokela Kuvat: Antti HentinenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 27.4.2025 Matkailu Red Bull -museo: seitsemännessä taiv… eikun hangaarissa 26.4.2025 Matkailu Hurjan hauska matka Tukholmaan 20.4.2025 Matkailu Freud-museo Wienissä: itseanalyysin paikka psykoterapian syntykodissa 14.4.2025 Matkailu Havaiji – ainutlaatuinen, myyttinen matkakohde toisella puolella maapalloa 13.4.2025 Matkailu In Flanders Fields: seisahduttava 1. maailmansodan museo Belgiassa 6.4.2025 Matkailu Hyvä syy käydä luostarissa: munkit tykkäsivät panna ja polttaa 3.4.2025 Matkailu Sardiineja, sardiineja, sardiineja ja vielä lisää sardiineja! 1.4.2025 Matkailu Päivän kuva: Ankkurien hautausmaalla 30.3.2025 Matkailu Erilainen museo Saksassa: keskiössä kuolema ja hautaaminen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 28.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: torpedokeulainen Scania T124 -rekkaveturi 28.4.2025 Lentokoneet Superjumbo Airbus A380:n ensilennosta tuli kuluneeksi tasan 20 vuotta - uusi A380-operaattori aloittamassa yli kolme vuotta tuotannon päättymisen jälkeen 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous