9.5.2016 Kotimaanmatkailu Ahvenanmaan ylpeys Pommern – ylväs tuulennaukuja Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suurten purjealusten tarina on kunniakas, kiehtova ja lopulta lohduton – ja siinä vivahteikkaassa tarinassa Ahvenanmaalla on keskeinen rooli. Ahvenanmaan merenkulkumuseo kertoo ajasta, jolloin merien kyntäminen vaati uhkarohkeutta ja lihasvoimia, eivätkä haverit merillä olleet aina vältettävissä.Merimuseon edustan laituriin kahlehdittu Pommern on ylväs ilmestys. Museolaiva on maailman ainut nelimastoinen rahtipurjelava, joka on säilynyt alkuperäisessä kunnossaan. Säilynyt esineistö ja tarinat maailman meriltä vievät mukanaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLaivat puuta, miehet terästäTeollistuminen kasvatti Euroopassa puun ja raudan tarvetta. Ahvenanmaalaisten purjealusten kultakausi oli käsillä, sillä 1830-luvulla alukset alkoivat kuljettaa puutavaraa Itämerellä ja 1850-luvulta lähtien Pohjanmerellä.Purjehduskausi kesti varhaisesta keväästä vesien jäätymiseen. Tuulten suosiessa matka Ahvenanmaalta Turkuun kesti pari vuorokautta, toisinaan yli viikon, nykyisin 5,5 tuntia.Yksipuolista ruokaaMuonituksen perustana purjealuksilla oli leipä, voi, juusto, peruna, suolaliha, läski, silakka, piimä ja kahvi – joskus harvoin lekkeri olutta veljellisesti jaettavaksi. Ruokavarastoja verottivat rotat ja pilaantuminen.Esimerkiksi Pommernin skanssiin eli miehistön 16 pedin yhteistilaan tuotiin kerran viikossa iso kulhollinen voita ja sokeria, jotka kuitenkin loppuivat jo 3–4 päivässä. Vesiannos miestä kohden oli puolitoista liraa päivässä.Joulupäivällisellä oli tarjolla kinkkua, pipareita ja giniä.Konevoima kukisti tuulennaukujatEnsimmäisen maailmansodan jälkeen purjealukset kilpailivat koneellisten alusten kanssa oikeastaan vain viljareitillä Australiasta Eurooppaan. Reittiä hallitsivat ahvenanmaalaiset, joista vaikutusvaltaisin purjealusvarustaja oli Gustaf Erikson.Purjehdus Ahvenanmaalta Australiaan alkoi syksyllä ja se kesti jopa neljä kuukautta. Paluumatka kesti purjehdussäiden oikutteluista riippuen 3–5 kuukautta.1900-luku toi vääjäämättä mukanaan entistä suuremmat rauta- ja teräsrakenteiset alukset, ympärivuotisen liikennöinnin ja koneellisen merenkulun. Purjealusten aika oli 1930-luvulla käytännössä ohi.www.sjofartsmuseum.axTeksti: Marko Jokela Kuvat: Antti HentinenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 2.2.2025 Matkailu Sodan muistoja Belgradia vartioivan linnoituksen vallihaudoissa 2.2.2025 Matkailu Tarton Peipsijärvelle pilkille – miksipäs ei! 27.1.2025 Matkailu Pahuuden monumentti – Auschwitz-Birkenau keskellä Eurooppaa muistuttaa ihmisen tekemistä kauheuksista 26.1.2025 Matkailu Lapsuus sodan keskellä: Sarajevossa sijaitseva museo kertoo sodasta lasten kokemusten kautta 26.1.2025 Matkailu Huurteista historiaa Tartossa – mainio A. Le Coq -panimomuseo 21.1.2025 Matkailu Moottori 100 vuotta: Matkamme Saksan halki 16.–22.7.1933 21.1.2025 Yleinen Viron lupaus matkailijoille – lisää kulttuuri ja urheilua 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 19.1.2025 Matkailu Aistien valtakunta: Mercato del Capo eli Palermon eläväinen katutori Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla