8.6.2025 Ajatuksia autoista Aika entinen ei koskaan enää palaa: Dieselgate rikkoi autoalan viattomuuden 10 vuotta sitten – Ajatuksia autoista Teksti Aake Kinnunen Kuva Volkswagen, Fiat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Syksyllä 10 vuotta täyttävä Dieselgate-päästöhuijausskandaali on vieläkin arkipäivää tuomioistuimissa, mutta tehtyä ei saa tekemättömäksi tuomioillakaan. Viime viikolla uutisoimme, että syksyllä 2015 autoalaa vavisuttaneessa Dieselgate-päästöhuijausskandaalissa oli luettu tuomioita neljälle tekijälle. Kyseessä eivät ole suinkaan ensimmäiset tuomiot edes Saksassa, saati Yhdysvalloissa, ja valituskierroskin on vielä kesken, mutta tuomioilla on silti merkitystä. Keskitason VW-johtajat ovat olleet suoraan tekemisissä asian kanssa ennen päästöhuijauksen paljastumista. Erityisen villiltä tuntuu johtavana insinöörinä tuntuneen Hanno Jeldenin rooli, sillä hän on ollut paikalla 2006 järjestetyssä palaverissa, jossa kolmen henkilön kesken päädyttiin päästöhuijausratkaisuun. Volkswagenille päästöhuijausskandaali maksoi vuoteen 2020 mennessä yli 32 miljardia euroa. Volkswagenin pääjohtajana toimineen Martin Winterkornin oikeudenkäynti on edelleen kesken. Neljän moottoripuolen johtajan lisäksi Audin johtaja Rupert Stadler on saanut tuomion, josta hän valittaa. Lisäksi tuomioita on annettu osakemarkkinoiden manipuloinnista (mm. avauskuvassa EA189-dieselmoottorin korjausjärjestelyjä osoittava VW-pomo Herbert Diess) ja myös Yhdysvalloissa Volkswagen on joutunut selvittämään syntejään, sekä yhtiönä että työntekijöinä. Volkswagen Lupo ja "kolmen litran" TDI oli vuoden 1999 näkemys pienestä kaupunkiautosta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyViattomuuden aika on ohiDieselgaten merkittävin vaikutus on kuitenkin ilmapiirissä. Autoteollisuuden ja päättäjien välit ovat aina olleet ristiriitaiset, jo ensimmäisistä hevosettomista vaunuista ja punalippuisista saattajista asti. Dieselgate kuitenkin viimeistään rikkoi illuusion siitä, että ala ja markkinatalous vahtisivat itse itseään. Valmistajien aiemmin ansoituneilta lobbaajilta katosi suurin osa kaikupohjasta Brysselin käytävillä. Autosta tuli kerralla talouden veturin ja liikkumisenvapauden edustajan sijaan sosioekonomisesti haastava kaupunkien saastuttava tilanviejä. Keskustelua molemmista näkökulmista on toki käyty ennenkin, ja käydään yhä, mutta valta-asema heilahti yhdessä yössä.Niinpä nyt ollaan tilanteessa, jossa kiristyvät päästörajat edellyttävät sähköautojen osuuden lisäämistä markkinassa, joka ei ole valmis ostamaan. Suorien kymmenien miljardien lisäksi Volkswagenin teko on maksanut muiden valmistajien taskuissa kymmeniä miljardeja tuotekehitys- ja valmistuskapasiteettikuluissa. Jos sähköautoja ei saada myytyä lähivuosina vaadittua määrää, panoksena ovat vielä miljardien päästösakot. Eikä kukaan vieläkään tiedä, mikä on polttomoottorin kohtalo Euroopassa 2030-luvulla: ovatko sähköautot käytännön pakko vai lakipakko. Sinänsä hyvä sähköistyminen vaatii kuitenkin resurssien hajauttamista, sillä vaikka Kiina ja Intia uskovat sähköautoiluun väestömassojensa mobilisoinnissa, ovat Yhdysvallat, Etelä-Amerikka ja Kaakkois-Aasia vielä pitkään polttomoottorin valtakuntaa.Eikä kerralla likaisen mielikuvan saanutta dieseliä haluta edes mainita, vaikka moottorityyppi olisi edelleen hyvä ratkaisu lukuisien autoilijoiden käyttöprofiiliin.Edes pikkuautojen puolestaEikä itsesäätelyn illuusion särkyminen koske vain ympäristötekijöitä. Erityisesti tarkastelussa on turvallisuus, sillä uusissa autoissa on oltava jatkuvasti enemmän pakollisia turvavarusteita. Vanhaa kapinahenkeä on kuitenkin nähtävissä GSR II -säädöksen toteutuksessa, jossa autovalmistajat toisensa jälkeen päätyvät suoraviivaisempiin ohituskeinoihin ja hyviin ratkaisuihin. Renault-ryhmän tuplapainettava My Safety Perso -painike ansaitsee jälleen kunniamaininnan, sillä se kytkee kaikki auton järjestelmät kerralla valmiiksi määriteltyihin asetuksiin. Näin vältytään esimerkiksi Ford Puman tilanteelta, jossa järjestelmät kytketään pois vierekkäisistä napeista, mutta eri tavalla keskenään.Harvinaisessa yhteishaastattelussa Renault-ryhmän Luca de Meo ja Stellantiksen hallituksen puheenjohtaja John Elkann vetosivat päättäjiin, että eurooppalainen pikkuauto saataisiin pelastettua. Euroopan unionin tiukat vaatimukset turva- ja päästövarusteiden suhteen luovat suhteettoman suuren kuluerän kompaktiluokan autoissa, jättäen joko tyhjän paikan autokauppaan tai antaen mahdollisuuden uusille kiinalaismerkeille. – Jos suunta [Euroopan autokaupassa] ei muutu, seuraavan kolmen vuoden aikana on tehtävä kivuliaita päätöksiä tuotantopaikoistamme, Elkann kommentoi tilannetta.10 vuotta sitten de Meon ja Elkannin kommentit olisivat herättäneet aitoa huolta eurooppalaisen autoteollisuuden taloudellisesta ja työllistävästä vaikutuksesta. Pelko on, että nyt vetoomukset "jätetään luetulle" (kaikuvat kuuroille korville), mutta koska autoja kuitenkin tarvitaan, paikka jää auki Kiinan autoteollisuudelle. Saataisiinkohan autoala edes osaksi eurooppalaista omavaraisuutta?Toivottavasti entiset volkkarilaiset järjestävät 20-vuotisjuhlan kohtalokkaalle palaverilleen. Lue lisää Kaikki artikkelit 7.6.2025 Yleinen Volvo keksii turvavyön uudelleen – nyt tekoälyllä ja ohjelmistopäivityksillä 6.6.2025 Uutinen Kiinan kuristusote: nousevatko harvinaiset maametallit ja magneetit seuraaviksi piisiruiksi? 6.6.2025 Uutinen Täysin uusi Nissan Leaf lähestyy – aerodynaamisin Nissan ikinä, toimintamatka 300–500 kilometriä 5.6.2025 Liikenneturvallisuus Kiveniskemät yleistyvät tuulilaseissa – lähes joka toisessa autossa vaurioita 4.6.2025 Moottoriurheilu Omalla autolla katukiihdytyksiin – helppo ensikosketus kiihdytysautoiluun 2.6.2025 Uutinen Lehdistörallin päätös – vanha Peugeot kesti lähes 3 000 kilometrin roadtripin ralleineen lähes ongelmitta 2.6.2025 Yleinen Rolls-Royce Phantom Extended ”Goldfinger 60 years” – kun elokuvafanitus vaikuttaa ostopäätökseenkin 1.6.2025 Ajatuksia autoista Mistä saadaan tulevia klassikoita? – Ajatuksia autoista 31.5.2025 Uutinen Lehdistörallin ensimmäinen päivä: perinpohjaisella toheloinnilla varmistettiin häntäsija jo ensiminuuteilla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 7.6.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Ford Ranger PHEV - plugarissa on Mustangin bensiinimoottori, mutta se on ohjelmoitu imemään bensiinihöyryt sisäänsä 7.6.2025 Klassikko Villi viisikymppinen: Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 juhlii klassikkoikää 7.6.2025 Yleinen Huutokauppahelmet: Range Rover "Chieftain" -restomodi 6.6.2025 Ajoneuvot Kia Sportagekin on nyt suututettu, mutta valmistaja kutsuu sitä hienostuneimmaksi Sportageksi ikinä 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 2.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz E 350 Bluetec Cabriolet - avomersu, joka ei kavahda asuntovaunua tai venetraileria 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 5.6.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG E 53 – Arvaamattoman Mukava Giesi 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”