4.10.2024 Liikenne Ajokieltoa jopa kymmeniä kuukausia – katso poliisin taulukko törkeän liikenneturvallisuuden vaarantamisen seurauksista Teksti Marko Jokela Kuva Moottorin arkisto ja Liikenneturva / Nina Mönkkönen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Törkeä liikenneturvallisuuden vaarantaminen johtaa rangaistuksen lisäksi usean kuukauden ajokieltoon, uusijoille rapsahdus on kovempi. Törkeä liikenneturvallisuuden vaarantaminen johtaa rangaistuksen lisäksi useiden kuukausien ajokieltoon.Mutta mikä on törkeätä liikenneturvallisuuden vaarantamista? Ja minkä pituisia ajokieltoja voi siihen syyllistyneelle koitua?Kerromme tässä artikkelissa poliisin ja oikeuden vakiintuneista käytännöistä. Asiantuntijoina ovat Poliisihallituksen poliisitarkastaja Heikki Kallio ja poliisitarkastaja Tuomo Katajisto.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRaju ylinopeus, holtiton ohitusLiikenteessä törttöilyä on hyvin eri asteista, autoilijoiden lievistä epähuomiossa tehdyistä ajovirheistä tahallisiin kanssaliikkujia vaarantaviin ylilyönteihin. On kiinnostavaa tietää, milloin ylittyy ”tavallisen” tai ”lievän” liikenneturvallisuuden vaarantamisen raja ja teko muuttuu törkeäksi.Asiantuntijoiden mukaan törkeä liikenneturvallisuuden vaarantaminen on kyseessä, jos autoilija ylittää roimasti nopeusrajoituksen, ohittaa näkyvyyden ollessa turvalliseen ohitukseen riittämätön, ohittaa muita autoja ohituskieltoalueella tai laiminlyö pysähtymis- tai väistämisvelvollisuuden.– Lisäksi edellytyksenä on, että teko on omiaan aiheuttamaan vakavaa vaaraa toisen hengelle tai terveydelle, Heikki Kallio täydentää.Minimisanktio törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta on 30 päiväsakkoa. Toista äärtä on enimmillään kaksi vuotta vankeutta.Taulukko törkeän liikenneturvallisuuden vaarantamisen perusteella määrättävän ajokiellon normaalista kestosta ensikertalaiselle ja uusijalleAjokiellon normaali kestoLiukumaAjokiellon normaali kestoLiukumaAjokiellon normaali kestoLiukumaRangaistusseuraamusEnsikertalainen (min. 3 kk)EnsikertalainenUusija A (min. 6 kk)Uusija AUusija B (min. 1 vuosi)Uusija Balle 50 päiväsakkoa4 kk3–5 kk7 kk6–9 kk1v 1 kk1 v–1 v 3 kk50–59 päiväsakkoa5 kk4–6 kk9 kk7–11 kk1v 3 kk1 v 1 kk–1 v 5 kk60–69 päiväsakkoa6 kk5–7 kk11 kk9 kk–1 v 1 kk1v 5 kk1 v 3 kk–1 v 7 kkyli 69 päiväsakkoa7 kk6–8 kk1v 1 kk11 kk–1 v 3 kk1v 7 kk1 v 5 kk–1 v 9 kkvankeutta8 kk7 kk–5 v1v 3 kk1 v 1 kk–5 v1v 9 kk1v 7 kk–5 vEnsikertalainen: kuljettaja, joka ei edeltävän 5 vuoden aikana ole syyllistynyt rattijuopumukseen, törkeään liikenneturvallisuuden vaarantamiseen tai vaarallisten aineiden kuljetusrikokseen.Uusija A: kuljettaja, joka edeltävän 5 vuoden aikana on syyllistynyt rattijuopumukseen tai vaarallisten aineiden kuljetusrikokseen.Uusija B: kuljettaja, joka edeltävän 5 vuoden aikana on syyllistynyt törkeään rattijuopumukseen tai törkeään liikenneturvallisuuden vaarantamiseen.Lähde: Poliisitarkastaja Heikki Kallio / twitter Abstrakti vaara riittää Poliisitarkastaja Tuomo Katajisto Poliisihallituksesta kertoo seurauksesta, jota kaikki autoilijat eivät tiedä. Hän tähdentää, että törkeä liikenneturvallisuuden vaarantaminen ei edellytä konkreettisen vaaran aiheutumista, abstrakti vaara riittää. – Tunnusmerkistön täyttyminen edellyttää sitä, että teosta olisi voinut aiheutua vakava vaara toisen hengelle tai terveydelle, eikä vain toisen henkilön turvallisuudelle. Katajiston mukaan erona perusmuotoiseen liikenneturvallisuuden vaarantamiseen on siis vakavan vaaran aiheutumisen mahdollisuus ja mahdollisen vaaran kohdistuminen toisen henkeen tai terveyteen. – Se ei siis vielä riitä, että oma terveys on vaarassa. Suojatie-giljotiini tyyppitapausPoliisit kertovat, että tyypillisesti mieleen tuleva esimerkkitapaus törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta on tilanne, jossa autoilija ajaa rinnakkaista kaistaa pysähtymättä suojatien eteen, vaikka viereisellä kaistalla on suojatien eteen seisahtunut auto. Tällaisessa tilanteessa näköesteen takaa (seisahtunut auto) liikkuvan auton eteen joutuva jalankulkija on ilmeisessä hengenvaarassa.Korkeimmassa oikeudessa on käsitelty tapauksia, joissa autoilija on esimerkiksi kääntynyt kaupunkialueen suuressa ja vilkkaasti liikennöidyssä risteyksessä, jossa on tyypillisesti liikennettä myös yöaikaan, päin punaisia valoja.Myös törkeästä huolimattomuudesta johtunut väistämisvelvollisuuden laiminlyönti johti tuomioon törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta kuten tässä tapauksessa, jossa pakettiautoilija törmäsi kevytmoottoripyöräilijään, joka kuoli.Kuljettaja uusintakoulutukseenTuomo Katajista tuo esiin, että Suomessakin on mahdollista ohjata toistuvasti rikkomuksin syyllistyvä autoilija uudelleenkoulutukseen.– Ajokorttilaissa on annettu poliisille mahdollisuus määrätä kuljettaja uuteen kuljettajantutkintoon, jos hän moottorikäyttöistä ajoneuvoa kuljettaessaan on toistuvasti syyllistynyt tieliikennelain säännösten rikkomiseen ja tämän vuoksi tai muutoin on todennäköistä syytä epäillä, ettei hän ole säilyttänyt ajotaitoaan, Katajisto taustoittaa.Lisäksi ajokieltoon määrätty uusi kuljettaja eli henkilö, joka on määrätty ajokieltoon kahden vuoden kuluessa ensimmäisen ajokortin saamisesta, joutuu ennen ajokortin takaisin saamista käymään riskikäyttäytymistä ja sen vaikutuksia liikenneturvallisuuteen käsittelevän lisäkoulutuksen.Onko nykyinen käytäntö ajokieltojen suhteen poliisin näkemyksen mukaan oikealla tasolla vai tulisiko seurauksia törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta koventaa esimerkiksi ajokieltoja pidentämällä?– Suomessa on muihin Pohjoismaihin verrattuna lyhyemmät ajokiellot eli siihenkin nähden ajokieltojen pituutta tulisi tarkastella, Katajisto pohtii. Kaikki liikenneturvallisuuden keinot tervetulleita Poliisikaksikko korostaa, että kaikki liikenneturvallisuutta parantavat keinot ovat tervetulleita pyrittäessä siihen, että kaikkien liikennemuotojen tulisi olla vuoteen 2050 mennessä niin turvallisia, ettei kenenkään tarvitsisi kuolla tai loukkaantua vakavasti liikenteessä, kuten Suomessa on tavoitteena. Kansallisena välitavoitteena on liikennekuolemien ja vakavien loukkaantumisten puolittaminen vuoden 2020 tasosta vuoteen 2030 mennessä. Tällöin vuonna 2030 tieliikenteessä kuolisi enintään 112 ihmistä ja vakavia loukkaantumisia olisi enintään noin 460. Artikkeli julkaistu alkujaan huhtikuussa 2023. Teksti: Marko Jokela Lähteet: Poliisihallitus, Finlex / Korkein oikeusMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 20.11.2024 Yleinen Kuoppa tiessä, rengasrikko kävi – harva saa korvausta 12.11.2024 Uutinen Yksi rajapyykki ylitetty – Suomessa on nyt yli 100 sähkökuorma-autoa 8.11.2024 Liikenne Tehokisa kiihtyy – 600 kW pikalaturi esitelty 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 31.10.2024 Matkailu Mystinen Magneettimäki ja elintärkeä Jäämerentie 10.10.2024 Uutinen Riistavaara vaanii tuntia ennen auringonnousua ja tunti auringonlaskusta 9.10.2024 Uutinen Renkaiden vaihto tunaroimatta – näillä vinkein se käy 30.9.2024 Liikenne Pönttövuoren rautatietunneli – aikansa mahtavin tunneli on nyt kaupan 25.9.2024 Liikenne Toimi näin, jos sähköpotkulaudalla sattuu kolari Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Uutinen Helsinki pohtii polttomoottoriautojen kieltoja 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 14.11.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover: Range Rover Sport – mukavuutta ja mafia-tyyliä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä