8.7.2021

Alkuvuoden suosituimmat: maamme myydyimmät täyssähköautot ja lataushybridit

Volkswagen ID.4

Tarkastelimme vuoden ensimmäistä puolikasta ja nostimme pinnalle muun muassa myydyimmät täyssähkö- ja lataushybridimerkit.

Autokaupan kasvu jatkui kesäkuussa. Listasimme alkuvuoden myydyimmät merkit täyssähköautojen ja ladattavien hybridien osalta sekä myös alkuvuoden kovimman nousijan. Luonnollisesti bensiinikäyttöiset ajoneuvot muodostavat yhä ylivoimaisesti suurimman ryhmän myydyistä autoista.

Tänä vuonna uusia henkilöautoja on ensirekisteröity 56 730, joka on 19,7 prosenttia enemmän kuin vastaavaan aikaan viime vuonna. Vastaavasti vuoden ensimmäisen puolikkaan aikana käytettyjen henkilöautojen kauppaa on käyty 3,3 prosenttia vilkkaammin kuin viime vuonna.

Viimeisen kuukauden, eli kesäkuun aikana, Suomessa rekisteröitiin yhteensä 9 941 uutta henkilöautoa. Tämä on 23,9 prosenttia suurempi kuin viime vuoden kesäkuussa, jolloin korona söi autojen kysyntää. Kesäkuun rekisteröinnit jäivät siitä huolimatta vielä 4,1 prosenttia pitkän aikavälin keskiarvoa alemmas.

Käytettyjen autojen kauppa kävi kesäkuussa hieman kevättä verkkaisemmin. Käytettyjä henkilöautoja myytiin kesäkuussa 54 173, joka on 1,2 prosenttia pitkän aikavälin kesäkuun keskiarvoa vähemmän.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Myydyimmät täyssähköiset

Volkswagen jatkaa Suomen eniten rekisteröitynä täyssähköautomerkkinä ja sen malliston suosituin täyssähköauto on edelleen, Vuoden Autoksi Maailmassa 2021 valittu Volkswagen ID.4. Tammi-kesäkuussa 2021 Volkswagenin täyssähköautoja rekisteröitiin yhteensä 1 153 kappaletta, joka vastaa 27,9 prosentin markkinaosuutta. Mallikohtaisesti tarkasteltuna rekisteröinnit jakautuvat alkuvuonna seuraavasti: ID.4 715 kappaletta, ID.3 339 kappaletta ja e-up! 99 kappaletta.

– Volkswagenin ensimmäinen vuosipuolisko on ollut Suomessa hyvä ja esimerkiksi alkuvuonna pelkästään Volkswagen ID.4 -mallia on rekisteröity enemmän kuin mitään muuta täyssähköautomerkkiä. Kiinnostus täyssähköautoja kohtaan on pysynyt korkealla ja niitä kysytään yhä enemmän vaihtoehtona perinteiselle polttomoottoriautolle. Suomen toimitukset ovat normaalissa aikataulussa ja autoja on myös saatavilla nopeaan toimitukseen – kesäksi ehtii vielä saada uuden täyssähköauton, kertoo K-Auton Volkswagen-henkilöautoista vastaava johtaja Aki Juhakorpi.

Ladattavissa Volvo

Vuoden ensimmäisen puolikkaan aikana rekisteröidyistä uusista henkilöautoista noin 28 prosenttia oli ladattavia autoja. Ladattavien hybridien osuus on tänä vuonna kasvanut 21,1 prosenttiin ja täyssähköautojen 7,3 prosenttiin, kun vielä viime vuonna vastaavat osuudet olivat 13,7 ja 4,4 prosenttia.

Maamme myydyimmät lataushybridit tarjosi Volvo. Yli puolet (55,4 prosenttia) ensimmäisen vuosipuoliskon aikana rekisteröidyista Volvoista on ladattavia. Yhteensä Suomessa rekisteröitiin vuoden ensimmäisen puolikkaan aikana ladattavia Volvoja 2 535 kappaletta.

Alkuvuoden suosituin Volvo -malli oli XC60, joka kasvatti rekisteröintejään viime vuoteen verrattuna huikeat 52,2 prosenttia. Sen rekisteröinneistä ladattavien hybridien osuus oli peräti 76,7 prosenttia.

– XC60 sisältää kaikki tämän hetken halutuimmat ominaisuudet; skandinaavisesti muotoiltu ladattava ja nelivetoinen SUV-malli on tämän hetken suosituin yhdistelmä, toteaa Volvo Car Finlandin operatiivinen johtaja Jouni Jokinen.

Peugeot kasvanut eniten

Alkuvuoden aikana kaikkein suurimman kasvun kaikista Suomen 25 suosituimmasta henkilöautomerkistä saavutti ranskalaismerkki Peugeot. Prosenttimääräisesti kasvu oli lähes uskomattomasti yli 70 prosenttia.

Samalla merkki nousi kuluneen vuoden ensimmäisen vuosipuoliskon aikana henkilöautojen ensirekisteröintitilastoissa maamme 10. suosituimmaksi automerkiksi. Henkilöautoissa Peugeotin markkinaosuus on tämän vuoden osalta 3,3 prosenttia.

– Peugeotin nousua maamme 10. suosituimmaksi automerkiksi voi pitää siinäkin mielessä erityisen kovana saavutuksena, että kokonaismarkkina on kasvanut ensimmäisellä vuosipuolikkaalla 19,3 prosenttia. Peugeotin kohdalla lukema on ollut käsittämättömät 71,5 prosenttia, iloitsee Auto-Bon Oy:n toimitusjohtaja Markus Vuolle.

Maahantuojan mukaan yksi suuri syy suosioon on ollut Peugeotin monipuolinen ladattavien hybridi- ja täyssähköautojen mallisto. Merkin filosofiaan kuuluu tarjota asiakkaalle vapaus valita itselleen parhaiten soveltuva käyttövoima bensiini-, diesel- ja sähkövaihtoehtojen joukosta.

Kuvituskuva: Henri Posa, Lähteet: Autoalan Tiedotuskeskus, Peugeot, Volkswagen, Volvo

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat