30.8.2017

Ariel Hipercar – 1180 hevosvoimaa sähkösuperia Englannista

Ariel Hipercar

Keveistä rata-ajokeista tunnettu Ariel antaa myrskyvaroituksen myös superautoluokkaan Hipercar-hankkeellaan.

Kevyistä rata-ajokeista tunnettu brittiläinen Ariel on ilmoittanut uudesta autoprojektistaan ei-niin-vaatimattomasti. Tuttuun tapaan pöytään lyödyt suoritusarvot ovat järjettömät, mutta uutta on valmistajan tavoittelema mittakaava. Hipercariksi ristittyyn sähköautoprojektiin pyritään pakkaamaan peräti 1 180 hevosvoimaa.

Ariel Hipercar

750 voltin sähköjärjestelmällä toimiva Hipercar tuottaa siis neljällä sähkömoottorilla yhteensä 880 kW tehoa ja 1 800 Nm vääntöä. Alennusvaihteiden jälkeen renkaille välittyy järjetön 9 900 newtonmetriä vääntöä. 0–100 km/h luvataan taittuvan 2,4 sekunnissa, 0–161 km/h 3,8 sekunnissa ja 241 km/h saavutetaan jo 7,8 sekunnissa. Huippunopeus on 257 km/h eli 160 mailia tunnissa.

Jäähdytetyn ja lämmitetyn 42 kWh tai 56 kWh litiumioniakuston voi ladata tien päällä 35 kW mikrokaasuturbiinigeneraattorilla, joten Hipercar on valmistajan mukaan teknisesti ottaen sarjahybridi. Jokainen sähkömoottori puolestaan vauhdittaa autoa 220 kW (295 hv) verran ja vetotavaksi on valittavissa täystehoisen nelivedon sijaan myös 590 hevosvoiman takaveto.

Ariel Hipercar

Arielin mukaan HIPERCAR (High Performance Carbon Reduction) nähdään julkisuudessa 2019 ja tuotannossa 2020 yhdessä valmistajan tuttujen Atom, Nomad ja Ace -mallien kanssa. Nyt esitellyn alumiinisen pohjarakenteen ympärille luodaan täysiverinen auto, jonka ulkomuoto paljastetaan myöhemmin.

Ariel Hipercar

Englannin Somersetissä rakennettava Ariel Hipercar perustuu valmistajan mukaan brittiläiseen teknologiaan. Ariel ei suostunut kertomaan Hipercarilleen hintaa, sillä ulkomuodon lisäksi myös hintalapun lukema tarkentuu vasta projektin edetessä. Puheet ovat silti kovia.

– Muiden Arieleiden tavoin haluamme Hipercarin tarjoavan erinomaista vastetta rahalle suhteessa tarjottuun suorituskykyyn. Teknologiasta johtuen kyseessä on kallis auto, mutta muihin yli miljoonan superautoihin, jotka se päihittää, verrattuna auto on erinomaista vastinetta rahalle. Tämä on ensimmäinen aito sähköinen superauto, jolla voi ajaa mantereen poikki, saapua kaupunkiin ja ajaa kierroksen kilparataa, linjasi vaatimattomasti Arielin perustaja Simon Saunders.

Sähköisistä superautoista ei ole lähivuosina tulossa pulaa, mutta suomalaisen Toroidion-projektin sijaan kohdevalo on siirtynyt muun muassa kroatialaiseen Rimaciin. Myös kiinalaistaustainen Nio on säväyttänyt EP9-autonsa kierrosajoilla legendaarisella Nürburgringillä.

Nyt kilpaan lähtevän Arielin vahvuutena on se, että yhtiö on toiminut erikoisten automallien valmistajana jo vuodesta 2001 saakka.

Lähde ja kuvat: Ariel

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat