11.7.2017 Ajoneuvot Audi A8 – Audin tulevaisuus yksissä kuorissa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Audi lataa koko osaamisensa uuteen A8-edustusautoon. Kun tanssiryhmän liike lakkaa, valoshow pysähtyy ja äänet hiljenevät, ei ole epäilystäkään, etteikö yleisön huomio olisi vangittu. Epäilykset konserttiin eksymisestä häviävät, kun lavalle ajaa Mattias Ekström rallikrossiin rakennetulla Audi S1:llään ja Pike’s Peak -ylämäkikilpailun voittanut legendapari Walter Röhrl ja Audi Quattro S1 E2.Autojen välissä showta juontaa Kunal Nayyar, jonka monet tuntevat Big Bang Theoryn Raj Koothrappalina. Letkeästi esiintyvä kaveri pohtii välillä, miten hänen roolihahmonsa kommentoisi Audin tulevaa tekniikkaa. Brändiä rakentava show jatkaa merkin nykyisillä kilpureilla, kuten DTM-sarjan RS 5:llä ja juuri äsken Nürburgringin 24 tunnin ajon voittaneella R8:lla. Kilpureita seuraa mallitykitys, jossa kaikki A1:stä SQ7:ään pysähtyvät lavalla parrasvaloihin. Vain Audi A8 puuttuu – ja hyvästä syystä. A8 on tapahtuman päätähti. Ennen sen paljastusta lavalla pyörähtää Audin myynnistä ja markkinoinnista vastaava Dietmar Voggenreiter kertomassa siitä, miten Audi tekee kaikkensa helpottaakseen asiakkaan elämää. Verkottuneisuus ja autonomiankaltaiset tekniikat tuovat Audi-kuskeille vuorokauteen ”25. tunnin”. Kieltämättä näppärästi ilmaistu – tällä lupauksella myynee auton jos toisenkin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAudi A8Lopulta puhe lakkaa. Sali pimenee. Alkaa minuutteja kestävä showtykitys, jossa teollisuusrobotin kärkeen nostettu A8 pyörii metrien korkeudessa, kun auton mattapintaan heijastetaan grafiikkaa. Uusi lippulaiva on Audin teknologinen keihäänkärki, johon kehitettyä teknologiaa levitetään vähitellen kansanmalleihin.Audi tekee suuren numeron A8:n kolmostason autonomisesta ajamisesta. Autonominen ajaminen ajetaan viiteen tasoon, joista ykköstaso edustaa perinteisiä kuljettajan ajamia autoja ja Level 5 täydellistä ovelta ovelle takapenkillä -ratkaisua.AutonomiaAudin esittelemä Level 3 tarkoittaa autoa, joka kyllä vaatii kuljettajan, mutta kuljettajan ei tarvitse kiinnittää jatkuvaa huomiota ajamiseen tai pitää kiinni ohjauspyörästä – Audin kohdalla tosin vaatimuksena on enimmillään 60 kilometrin tuntinopeus ja ajosuunnat erottava keskikaide.Audi kutsuu järjestelmää Audi AI traffic jam pilotiksi. Nimensä mukaisesti kyseessä on stressinlievitystä mateleviin liikenneruuhkiin. Valmistaja kertoo, että kuljettaja voi kiinnittää huomionsa esimerkiksi televisiokanavien katseluun, kunhan maakohtainen lainsäädäntö moisen vain sallii. Toisin sanoen: Audin teknologia tekee Moottorin Instagram-tilin selaamisesta ruuhkassa turvallista, mutta Suomen lainsäädäntö ei sitä salli.Saksalaismerkki painottaa turvallisuutta huomattavasti. Autonomisen ruuhka-ajon mahdollistaa kokoelma maailmaa havaitsevia antureita: ultraäänitutkia, pitkän matkan tutka, videokamera ja laserkeilain. Järjestelmä vertaa kaikkien välittämää viestiä keskenään, ja jos kokonaisuudesta saadaan ristiriidaton kuva, sallii auto itsekseen ajamisen. Jos jokin anturi putoaa pelistä, on kuljettajalla 10 sekuntia aikaa ottaa ohjat itselleen.Täyttä kolmostason moottoritieautonomiaa odottaneille järjestelmä on pettymys, mutta lopulta kyse on vastuullisuudesta. Audi kertoo, ettei yhtiö halua asiakkaidensa toimivan järjestelmien betatestaajina, eikä yhtiö halua järjestelmän koituvan kenenkään kohtaloksi – edes väärinkäyttötilanteessa. Tiedätte varmasti mihin yhtiö viittaa.Kattavan anturiarsenaalin ansiosta A8 osaa myös pysäköidä itsensä autotalliin, kunhan kuljettaja jättää auton edes suurin piirtein ovea kohti.Päivitys 12.7: Audi AI traffic jam otetaan käyttöön vaiheittain eri maissa. Toistaiseksi Suomen aikataulusta ei ole vielä varmaaa tietoa.VoimalinjaNäyttävä ulkonäkö kätkee kevythybriditekniikkaa. Jokainen moottorivaihtoehto kolmilitraisista kutosista W12-moottoriseen lippulaivaan saa tukea tavallista voimakkaammasta laturista. Käytännössä kyse on voimakkaasta hihnakäyttöisestä 12 kilowatin laturista, joka lataa tavaratilan alle kätkettyä 48 voltin litiumakkua. Laturi vastaa moottorin käynnistelyistä ajonaikana, joten polttomoottoria voidaan sammutella aiempaa tehokkaammin. Auton liikuttamiseen Audi kevythybriditekniikka ei kuitenkaan osallistu.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Moottorit V6: 3.0 TFSI, 340 hv 3.0 TDI, 286 hv V8: 4.0 TFSI, 460 hv 4.0 TDI, 435 hv W12 6.0, 585 hv Kevythybriditekniikan vaatimaa 48 voltin jännitettä käytetään myös mielenkiintoisiin lisätoimintoihin, kuten Moottori.fi:ssä jo esiteltyyn aktiivijousitukseen.Ladattava e-tronVarsinaista hybriditeknologiaa tarjoava A8 L e-tron quattro yhdistää 3.0 TFSI -moottorin ja sähkövoimaan, jonka yhteisteho nousee 449 hevosvoimaan. Huippusuorituskykyisen auton kerrotaan kulkevan 50 kilometriä sähköllä, kiitos 14,1 kilowattitunnin akun.Audi tarjoaa autoon myös langatonta latausta. Induktiolla toimivan langattoman latauksen tehoksi kerrotaan 3,6 kilowattia, hyötysuhde on peräti 90 prosenttia. Pääpiirteittäin auton voimalinja on Q7 e-tron katumaasturista tuttu, mutta nyt dieselin paikalla on tietysti bensiinimoottori.Audin ensimmäistä täyssähköäautoa odottaville kerrottakoon, että ensimmäinen e-tron quattro saapuu ensi vuonna.Korirakenne Alumiinikoristaan tunnettu A8 ei enää ole entisensä. 37 millimetriä aiempaa pidemmässä korissa käytetään yhä runsaasti alumiinia (58 prosenttia), mutta vain niissä paikoissa, joissa se on järkevin valinta. Kehittynyt valmistustekniikka mahdollistaa eri metallien yhdistelyn. Passiivisen turvallisuuden maksimoimiseksi matkustamokehikkoa kiertää kuumamuovattu teräs, kun taas keulan rakenteissa käytetään magnesiumia. Hiilikuituvahvisteista muovia käytetään tavaratilan ja matkustamon väliseinässä koria jäykistämässä.Päivitys 12.7: korjattu hiilikuitu hiilikuituvahvisteiseksi muoviksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Mitat A8, millimetrejä (suluissa muutos edeltäjään) Pituus: 5172 (+ 37) Leveys: 1945 (-4) Korkeus: 1473 (+13) Akseliväli: 2998 (+ 6) A8 L, millimetrejä (suluissa muutos edeltäjään) Pituus: 5302 (+37) Leveys: 1945 (-4) Korkeus: 1488 (+17) Akseliväli: 3128 Audi kertoo uuden korirakenteen olevan vääntöjäykkyydeltään 24 prosenttia aiempaa parempi, mutta myös tuntuvasti painavampi: edeltävän D4-sukupolven Audi A8:n kori painoi valmistajan mukaan 231 kiloa, kun nykymalli heittää vaa’an 282 kiloon. Kevytrakennetekniikkaa painottava Audi ei ole toistaiseksi myöskään julkaissut minkään malliversion painotietoja.SisätilatSisätilat ovat pelkistetyn tyylikkäät, ehtaa Audia. Sukupolvenvaihdos on silti kirjaimellisesti käsin kosketeltavissa, sillä tuttu MMI-pyörökytkin on poissa. Sammutettuna ohjaamo on tarkoituksella eloton: käynnistys herättää virtuaalimittariston ja kaksi keskikonsolin suurta kosketusnäyttöä. Samalla kojelaudan ilmasuuttimia peittävät paneelit liukuvat syrjään. Audi puhuu käynnistysseremoniasta.Näyttävän pinnan alla on uutta MIB2+ -sukupolvea oleva tietoviihdejärjestelmä, jota vauhdittavat nVidian valmistamat suorittimet. Kosketusnäytöistä alempi vastaa ilmastoinnin ohjauksesta ja käsialatunnistuksella syötettävistä osoitteista. Ylempi näytöistä hoitaa kaiken auton asetuksista navigaatioon ja mediatoistoon. Käyttöä helpotetaan haptisella palautteella, eli painallukset vahvistavilla keveillä värähdyksillä. Tahattomia kosketuksia ehkäisee näytön vaatima yllättävän kova kosketusvoima, johon kuitenkin tottunee nopeasti.Vaihteenvalitsimen etupuolella oleva Audi AI -painike aktivoi autonomisen ajon.Selkeää ja hyvin reagoivaa 10,1-tuumaista kosketusnäyttöä on ilo käyttää auton ollessa paikallaan. Vasta varsinaiset koeajot paljastavat toimiiko järjestelmä ajon aikana yhtä hienosti kuin vanha tuttu pyörökytkin. Toistaiseksi yksikään kosketusnäyttö ei ole toiminut.Pitkäakselivälisen Audi A8 L:n takatilat olivat lyhyellä koeistumisella erittäin kelvot.Sisätiloissa teknologia on vahvasti läsnä. Ilmasuuttimia säädetään hipaisukytkimin, takaistuinta säädetään irrotettavasta tabletista ja kartanlukuvaloissa käytetään ajovaloista tuttua ledimatriisiteknologiaa.ValoteknologiaLisävarusteiset laservalot tunnistaa sinisestä väristä umpiossa.Keulalla valokuviota muokaavan ledimatriisiteknologian lisävarusteena yhdistää laservaloihin. Pistemäisen spottivalon tarjoava laser tulee avuksi yli 70 kilometrin tuntinopeudessa, ja valmistajan mukaan se kaksinkertaistaa kantaman. Laserin tukena on 138 lediä, jotka tarjoavat päiväajovalot, vilkut, ajovalot ja kaukovalot. Kaukovalojen 32 lediä on nyt jaettu kahteen riviin, eli valokuviota voidaan mukauttaa myös pituussuunnassa. Toivoa sopii, että hienon valoteknologian lupaukset realisoituvat myös erinomaisina ajovaloina – edellismallin suorituskyvyssä oli parantamisen varaa. https://youtu.be/MOmJG1dlClQ Ledishow jatkuu auton perässä. Takavalot kätekevät 135 kappaletta huippuohutta olediä, jotka vastaavat lakisääteisten jarruvalojen ja muiden toimintojen lisäksi näyttävästä koko perän levyisestä valoraidasta ja muista herkuista. Huipputekninen ratkaisu ongelmaan, jota ei varsinaisesti ole, mutta kaikessa näyttävyydessään ehdottoman kiehtova.Se myös tiivistää ensitunnelmat koko Audi A8:sta. Auto on kuin esittelytilaisuutensa: huima teknologiantäytteinen show. Vasta koeajo paljastaa, löytyykö näyttävän kuorrutuksen alta myös perinteisillä arvoilla edustusautoluokan rimaa nostava tuote.Teksti ja videot: Lauri Ahtiainen, kuvat: Lauri Ahtiainen ja AudiMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 3.2.2025 Uutinen Citroën kiistää brittihuhut Rättärin paluusta sähköretroversiona 3.2.2025 Sähköautot Sähköautojen osuus kasvussa – kiitos käytettyjen tuonnin ja työsuhdeautojen 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 31.1.2025 Uutinen BMW iX saa kasvojenkohotuksen ja lisää toimintamatkaa – uudistuneen malliston lähtöhinta 87 300 euroa 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G6 – kiinalaisista sähköyrittäjistä kaikkein tuorein haluaa vedota ostajiin teknologiallaan 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Tesla Model Y ”Juniper” – myyntitykin uudistukset konkreettisesti nähtävillä 30.1.2025 Sähköautot Älylataus voi tuoda säästöjä sähköautoilijalle – mutta kuinka paljon? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 4.2.2025 Moottoripyöränäyttely Päivän kuvagalleria: Honda Monkeyt ja muut lukuisat Monkey-variantit 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa