13.5.2020 Ajoneuvot Autoilun aikakone: kädet verillä ja ruosteenestomönjässä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Maahantuontikunnostamo tarjosi 1970-luvulla oikeita töitä kunnon palkalla, varsinkin kun ajoitti urakat fiksusti. Merkit vaihtelivat Fiatista Seatin kautta Lanciaan. Olin 1970-luvun puolessa välissä kesän mekaanikkona Autonovon maahantuontikunnostamossa Herttoniemessä. Se oli urakkatyötä. Tehtäväni oli asentaa Fiateihin muun muassa roiskeläpät ja radiohäiriönpoistajat sekä tehdä muutamia muita ”säätöjä”, muistaakseni yhteensä 7–10 työvaihetta autoa kohti.Tuottavin malli oli Fiat 127, jonka pystyi tekemään parissakymmenessä minuutissa laadusta tinkimättä, vaikka ohjeaika oli 1,07 tuntia. Turhien askelten välttäminen oli tehokkuuden A ja O. Pyrin sarjatyöhön siten, että useampi sama malli olisi peräkkäin ja kaikki tarvittavat työkalut ja osat olivat mukana. Pari kuukautta jaksoi huhkia tehokkaasti ja samalla ”kusettaa” urakat.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyFiatista SeatiinItaliassa valmistetun Fiat 127:n rinnalla myytiin Espanjassa valmistettua Seat 127 -mallia Fiatina. Jälkimmäinen oli viimeistelyltään heikompi. Autoa työn alle otettaessa oli tärkeä tietää, oliko kyseessä Fiat 127 kiinteillä vai säädettävillä etuistuinten selkänojilla ja oliko autossa pieni tavaratilan kansi vai iso, täysikokoinen takaluukku. Näistä varuste-eroista tuli jo neljä erilaista yhdistelmää.Luokkaa suurempi Fiat 128 oli hankala tapaus ja hidas kunnostettava. Moottoritila oli ahdas ja virranjakaja alhaalla, joten häiriönpoistajien asentaminen oli vaikeaa kädet verillä -hommaa. 128:n ohjeaika oli 1,20 tuntia eikä lyönyt leiville yhtä hyvin kuin 127:n kunnostaminen. Siksi ensisijaisesti valitsin kunnostuslinjalle 127:n aina kun mahdollista.Reiät mönjän sekaanKuraläpät asennettiin maan pinnalla, nosturia ei käytetty. Reikien poraaminen kuraläppien pop-niittejä varten oli tarkkaa puuhaa, sillä autot tulivat kunnostamoon suoraan maahantuojan tekemästä täydentävästä ruoste-estokäsittelystä. Käsittelylaitos sijaitsi samalla tontilla. Lokasuojista pursuava ruoste-estomönjä vaati poraajalta tarkkaa tähtäystä ja voimakasta kättä lipsujen välttämiseksi.Joskus edellinen työasema meni tukkoon, eivätkä poran paineilmaletkut yltäneet pihalla kovin pitkälle. Silloin kannatti ottaa työn alle vaikkapa Fiat-umpikuorma-auto, jossa oli askaretta ohjeajan mukaan muistaakseni viideksi–kuudeksi tunniksi. Umpikuorma-autoihin asennettiin muun muassa takapuskuri.Lancioitakin nähtiinToisinaan Autonovon maahantuontikunnostamossa vilahti myös Lancia-henkilöautoja: Beta Berlina, kaunis ja urheilullinen Beta Coupé sekä monikäyttöinen Beta HPE isolla takaluukulla. Beta HPE oli tavallaan yksi matalien ”Shooting Brake” -farmarien edelläkävijä.Autonovo toimi Lancian maahantuojana vuosina 1973–1977. Kovin kannattavaa ei toiminta ollut, sillä paras myyntivuosi oli 1975, jolloin merkkiä rekisteröitiin 125 kappaletta. Suomessa rekisteröitiin koko 1970-luvun aikana vain 349 Lancia-henkilöautoa, eikä merkki yltänyt 25 eniten myydyn automerkin tilastoon minään vuonna.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMuihin hommiinSekä kuskin että asentajan hommat olivat 1970-luvun puolessa välissä hyvin palkattuja, kuskin työ pitkien työaikojen ja asentajan työ urakkapalkan ansiosta. Kun alkuvuodesta 1978 menin ekonomina koulutusta vastaavaan täyspäivätyöhön Autonovoon, palkka oli sama kuin kesähommissa muutama vuosi aikaisemmin. Ajattelin, eikö koulutuksesta ole mitään hyötyä.Ei siis ihme, että vaihdoin firmaa jo saman vuoden syksyllä, kun Korpivaaralla oli Toyota-henkilöautojen tuotepäällikön paikka avoinna. Siis sinne!Teksti: Timo Turkula Kuvat: Timo Turkulan arkisto Arkistokuvien jälkikäsittely: Aake Kinnunen Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Liikenne Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa