27.5.2020 Ajoneuvot Autoilun aikakone: tilaa auto telexillä! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Viestintävälineet eivät olleet 1970–80-lukujen taitteessa aivan yhtä sujuvia kuin nykyään. Automaahantuojan leivissä tämä edellytti ylimääräistä tarkkuutta. Vuoden 1978 loppupuolella ehdin olla pari kuukautta töissä Korpivaaran Autotalon toisessa kerroksessa olevassa toimistossa Fredrikinkadulla Helsingin keskustassa. Joulukuussa 1978 Korpivaaran maahantuontiosasto muutti Vantaalle Korson toimintakeskukseen ”viihtymään”, kuten termi tuolloin kuului.Muutto oli helpotus, koska tuotepäällikön vastuulla oli henkilökohtaisen työsuhdeauton lisäksi silloin tällöin jokin ”prototyyppi” -kokeiluauto tai vaikkapa tuotekoulutuksessa tarvittavia vertailuautoja, jotka edustivat omaa merkkiä ja kilpailijoita. Keskustassa ei ollut ylimääräistä parkkitilaa autoille, siten Korsoon muutto oli helpotus työn kannalta – parkkitilaa oli riittämiin.1970-luvun lopun käyntikortissa pistää silmiin, että katuosoitteen lisäksi on vain puhelinnumero ja telex -numero! Ei mitään telefaksia, sähköpostista tai netistä puhumattakaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKoodi: AL11L-ZDKRSWAutot tilattiin Japanista vielä 1970-luvun lopussa telex-viestein. Kuukausittaiset autotilauslistat (sisältäen mallien koodit ja kuhunkin malliin tilattavat varusteet) olivat monta metriä pitkiä listoja, koska telex-sanomissa oli hyvin rajoitettu rivin leveys ja vähän sarakkeita.Koodeista muistan vieläkin ulkoa esimerkiksi Toyota Tercelin tilauskoodin AL11L-ZDKRSW. Se tarkoitti: 1,3 litran 2A-moottori kaasuttimella, 4-vaihteinen manuaalivaihteisto, vaihdevipu lattialla, standard-perusvarustelu ja ratti vasemmalla (oikeanpuoliseen liikenteeseen). Sitten piti erikseen määritellä ovisuus, esimerkiksi 4 ovea, väri ja Suomessa tarvittavat erikoisvarusteet sekä muut optiot, jotka haluttiin Suomi-mallin vakiovarusteluun.Sihteerin kirjoittamien autotilauksia koskevien telex-viestien tarkistaminen oli tarkkaa ja äärimmäisen tylsää puuhaa. Pienikin virhe saattoi kostautua autojen vääränlaisina varusteina, joten tarkkana sai olla.Yhdysvaltain markkinoiden versiot 1982 Toyota Tercelistä.Juuri Oikeaan TarpeeseenAutot saapuivat laivalla vasta noin neljän kuukauden kuluttua tilauksesta. Tuotannon suunnittelu ja monimuotoiset alihankintaketjut vaativat tilauksen ajoissa, ja myös pitkä merimatka Japanista hidasti autojen toimitusta Suomeen. Japanilaisen tehtaan Just on Time eli Juuri Oikeaan Tarpeeseen -toimintatavan perusideana on toimittaa tarvittavia raaka-aineita ja alihankkijoiden tuotteita tehtaalle vasta silloin kun niitä tarvitaan, ja vain sen verran kuin niitä tarvitaan.Vierailin Toyotan tehtaalla Japanissa vuonna 1980. Moottoritehtaalla monet työvaiheet olivat jo tuolloin automatisoitu – 40 vuotta sitten. Kun moottoreita oli koekäytön jälkeen valmiina noin 20 kappaletta, ne siirrettiin heti vieressä olevalle kokoonpanotehtaalle ja sitten valmistui seuraava erä moottoreita, ja niin edelleen…Moottori on kallis puolivalmiste, josta ei vielä saa asiakkaalta rahaa. Siksi moottori kannattaa valmistaa mahdollisimman myöhään, vasta juuri ennen auton kokoonpanoa. Menetelmä säästää pääoma- ja varastointikustannuksia merkittävästi. Tämä on yksi esimerkki niin sanotusta Lean-ajattelusta, johtamisfilosofiasta, joka keskittyy erilaisten turhuuksien (tuottamattomien toimintojen) poistamiseen. Lean on syntynyt pääosin Toyota Production Systemsin (TPS) periaatteiden pohjalta.Telexin rinnalle telefaksiKorpivaaralle tuli telefax muistaakseni jo 1970–80-lukujen vaihteessa. Faksia käytettiin aluksi lähinnä kotimaassa esimerkiksi mainostoimiston ja maahantuojan mainososaston välisiin yhteyksiin.Vähitellen 1980-luvulla pystyttiin autotilaukset tekemään faksilla, mikä helpotti asiaa ratkaisevasti. Faksiin saatiin kuva alkuperäisestä tekstistä ja kuvista. Sarakkeita oli enemmän, ja erillistä autotilauksen naputtelua telexiin ei enää tarvittu lainkaan. Näin siis ennen kaikkivaltiasta internetiä, mikä yleistyi sähköposteineen ja muine palveluineen vasta 1990-luvun puolesta välistä alkaen.Teksti: Timo Turkula Kuvat: Toyota ja Timo Turkulan arkistoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 7.5.2025 Klassikko Classic Motorshow 2025: saksalainen edustusauto, jonka merkki ei olekaan aivan helppo 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa