27.5.2020 Ajoneuvot Autoilun aikakone: tilaa auto telexillä! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Viestintävälineet eivät olleet 1970–80-lukujen taitteessa aivan yhtä sujuvia kuin nykyään. Automaahantuojan leivissä tämä edellytti ylimääräistä tarkkuutta. Vuoden 1978 loppupuolella ehdin olla pari kuukautta töissä Korpivaaran Autotalon toisessa kerroksessa olevassa toimistossa Fredrikinkadulla Helsingin keskustassa. Joulukuussa 1978 Korpivaaran maahantuontiosasto muutti Vantaalle Korson toimintakeskukseen ”viihtymään”, kuten termi tuolloin kuului. Muutto oli helpotus, koska tuotepäällikön vastuulla oli henkilökohtaisen työsuhdeauton lisäksi silloin tällöin jokin ”prototyyppi” -kokeiluauto tai vaikkapa tuotekoulutuksessa tarvittavia vertailuautoja, jotka edustivat omaa merkkiä ja kilpailijoita. Keskustassa ei ollut ylimääräistä parkkitilaa autoille, siten Korsoon muutto oli helpotus työn kannalta – parkkitilaa oli riittämiin. 1970-luvun lopun käyntikortissa pistää silmiin, että katuosoitteen lisäksi on vain puhelinnumero ja telex -numero! Ei mitään telefaksia, sähköpostista tai netistä puhumattakaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Koodi: AL11L-ZDKRSW Autot tilattiin Japanista vielä 1970-luvun lopussa telex-viestein. Kuukausittaiset autotilauslistat (sisältäen mallien koodit ja kuhunkin malliin tilattavat varusteet) olivat monta metriä pitkiä listoja, koska telex-sanomissa oli hyvin rajoitettu rivin leveys ja vähän sarakkeita. Koodeista muistan vieläkin ulkoa esimerkiksi Toyota Tercelin tilauskoodin AL11L-ZDKRSW. Se tarkoitti: 1,3 litran 2A-moottori kaasuttimella, 4-vaihteinen manuaalivaihteisto, vaihdevipu lattialla, standard-perusvarustelu ja ratti vasemmalla (oikeanpuoliseen liikenteeseen). Sitten piti erikseen määritellä ovisuus, esimerkiksi 4 ovea, väri ja Suomessa tarvittavat erikoisvarusteet sekä muut optiot, jotka haluttiin Suomi-mallin vakiovarusteluun. Sihteerin kirjoittamien autotilauksia koskevien telex-viestien tarkistaminen oli tarkkaa ja äärimmäisen tylsää puuhaa. Pienikin virhe saattoi kostautua autojen vääränlaisina varusteina, joten tarkkana sai olla. Yhdysvaltain markkinoiden versiot 1982 Toyota Tercelistä. Juuri Oikeaan Tarpeeseen Autot saapuivat laivalla vasta noin neljän kuukauden kuluttua tilauksesta. Tuotannon suunnittelu ja monimuotoiset alihankintaketjut vaativat tilauksen ajoissa, ja myös pitkä merimatka Japanista hidasti autojen toimitusta Suomeen. Japanilaisen tehtaan Just on Time eli Juuri Oikeaan Tarpeeseen -toimintatavan perusideana on toimittaa tarvittavia raaka-aineita ja alihankkijoiden tuotteita tehtaalle vasta silloin kun niitä tarvitaan, ja vain sen verran kuin niitä tarvitaan. Vierailin Toyotan tehtaalla Japanissa vuonna 1980. Moottoritehtaalla monet työvaiheet olivat jo tuolloin automatisoitu – 40 vuotta sitten. Kun moottoreita oli koekäytön jälkeen valmiina noin 20 kappaletta, ne siirrettiin heti vieressä olevalle kokoonpanotehtaalle ja sitten valmistui seuraava erä moottoreita, ja niin edelleen… Moottori on kallis puolivalmiste, josta ei vielä saa asiakkaalta rahaa. Siksi moottori kannattaa valmistaa mahdollisimman myöhään, vasta juuri ennen auton kokoonpanoa. Menetelmä säästää pääoma- ja varastointikustannuksia merkittävästi. Tämä on yksi esimerkki niin sanotusta Lean-ajattelusta, johtamisfilosofiasta, joka keskittyy erilaisten turhuuksien (tuottamattomien toimintojen) poistamiseen. Lean on syntynyt pääosin Toyota Production Systemsin (TPS) periaatteiden pohjalta. Telexin rinnalle telefaksi Korpivaaralle tuli telefax muistaakseni jo 1970–80-lukujen vaihteessa. Faksia käytettiin aluksi lähinnä kotimaassa esimerkiksi mainostoimiston ja maahantuojan mainososaston välisiin yhteyksiin. Vähitellen 1980-luvulla pystyttiin autotilaukset tekemään faksilla, mikä helpotti asiaa ratkaisevasti. Faksiin saatiin kuva alkuperäisestä tekstistä ja kuvista. Sarakkeita oli enemmän, ja erillistä autotilauksen naputtelua telexiin ei enää tarvittu lainkaan. Näin siis ennen kaikkivaltiasta internetiä, mikä yleistyi sähköposteineen ja muine palveluineen vasta 1990-luvun puolesta välistä alkaen. Teksti: Timo Turkula Kuvat: Toyota ja Timo Turkulan arkisto Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 2.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electricissä on kilpa-auton ainesta 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt