23.5.2022 Ajokortit Autoliitto ajokorttilain uudistuksesta: koulutus uhkaa kallistua vähintään 200 eurolla Istuimen korkeus tulee säätää sopivaksi. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Riskientunnistamiskoulutuksen vaatimusten lisääminen nostaisi Autoliiton arvion mukaan koulutuksen hintaa vähintään 200 eurolla, kenties enemmänkin. Pakolliseen käyntiin ajoharjoitteluradalla liittyy Suomen suurimman autoilijoiden etujärjestön mukaan merkittäviä haasteita myös yhdenvertaisuuden näkökulmasta. Nuorien ja vielä kokemattomien kuljettajien tulee harjaantua, jotta he eivät ole liikenteessä vaaraksi itselleen tai muille. Yksi osa ajoharjoittelua on oppia hallitsemaan auto erilaisissa olosuhteissa. Nyt on kaavailtu, että ajokorttilakia muutettaisiin siten, että osana ajokortin hankintaa käyttöön tulisi pakollinen käynti ajoharjoitteluradalla. Hallituksen esitys ajokorttilain uudistamisesta on edennyt eduskuntaan, kuten Moottori on uutisoinut eri otteisiin.Riskientunnistamiskoulutuksen vaatimusten lisääminen nostaisi Autoliiton arvion mukaan koulutuksen hintaa vähintään 200 eurolla. Suomen suurimman autoilijoiden etujärjestön mukaan uudistusaikeisiin kätkeytyy myös merkittäviä haasteita yhdenvertaisuuden näkökulmasta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAutoliitto erittäin kriittisenä– Pakollinen käynti ajoharjoitteluradalla ei ole kannatettava aie. Ajoharjoitteluradat on suunniteltu 1980- ja 1990-lukujen autojen tarpeisiin, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen toteaa.Kokeneen kouluttajan mukaan esimerkiksi ajonvakautusjärjestelmällä varustettu auto ei käyttäydy ollenkaan samalla tavalla keinoliukastetulla peltipinnalla kuin oikealla lumi- tai jääpinnalla.– Tämä vie mielestäni pohjan pois harjoittelun merkitykseltä. Ajoradat ovat lisäksi liian pieniä ja niiden turva-alueet ovat olemattomia, jolloin koulutustilanteet eivät toteudu esimerkiksi käytettävissä olevien nopeuksien osalta todellisuutta vastaavalla tavalla.Uhkana alueellinen eriarvoisuusVesalainen ottaa esiin myös alueellisen tasapuolisuuden: ajoharjoitteluratoja kun ei ole tasaisesti ympäri Suomea, eivätkä niiden taso ja monipuolisuus yhtäläisiä.– Kysymys on yhdenvertaisuudesta, ei voi olla niin, että jollakin nuorella on selvästi työläämpää ja kalliimpaa käydä ajoharjoitteluradalla, koska hän asuu kaukana harjoitteluradasta, Vesalainen kiteyttää haasteen.Vesalaisen mukaan ratapalveluiden saatavuus ja hinnoittelu ovat jo aiemmin osoittautuneet ongelmallisiksi erityisesti opetuslupalaisten näkökulmasta. Vesalainen kummastelee sitäkin, että ajokorttilakiin kaavailtujen muutosten yhteydessä ei ole esitetty kunnollisia rataopetuksen vaikutusarviointeja.Nousevatko ratamaksut?Autoliitto on arvioinut, että ratoja omistavien yhtiöiden tai yhdistysten talous on ollut kovilla viime vuosina ja tästä syystä radoille on kertynyt paljon investointivelkaa. Tämä voi Autoliiton mukaan johtaa merkittäviin ratamaksujen korotuksiin tulevina vuosina.– Vaikutuksia ajokortin suorittamisen kokonaiskustannuksiin voidaan vain arvailla, Vesalainen pohtii.Riskientunnistamiskoulutuksen vaatimusten lisääminen nostaisi Autoliiton arvion mukaan koulutuksen hintaa vähintään 200 eurolla, kun koulutuksen saa tällä hetkellä 200–360 eurolla.”Hinta siis jopa kaksinkertaistuisi eikä tulevia todellisia ratakustannuksia tiedä kukaan”, kritisoi Autoliitto tuoreessa toukokuisessa lausunnossaanJo marraskuisessa lausunnossaan Autoliitto toi esiin rata-aikojen varaushaasteet.”Useat ajoradat ovat autokoulualan yritysten tai yhdistysten omistuksessa ja ohjauksessa. Tämä on näkynyt esimerkiksi siinä, että edellisen ajokorttilain aikaan opetuslupaopetuksessa oli vaikeuksia saada rata-aikoja varattua, koska autokouluille annettiin etuoikeuksia varausten tekemiseen. Tämän lisäksi radoilla on vaadittu opetuslupaopetuksessa olevilta lisämaksuja mm. turvallisuuteen vedoten.”Autoliiton tuoreen toukokuisenkin arvion mukaan alueellisessa monopoliasemassa olevia ajoratoja on käytetty elinkeinopoliittisiin tarkoituksiin autokoulualan kilpailuaseman turvaamiseksi. Tästä syystä ”asiat pitäisi selvittää kattavalla tutkimuksella ennen asiasta päättämistä.”Autoliitto on myös huomauttanut kantanaan, että vastuullinen ja sääntöjä kunnioittava enemmistö ajokorttia suorittavista lähinnä nuorista kuljettajista ymmärtää jo nykyisellä opetuksen tasolla oman käyttäytymisen merkityksen liikenneturvallisuuteen.”Näin ollen mitään keinotekoisia, opetusta ja kustannuksia lisääviä muutoksia riskientunnistamiskoulutukseen ei ole tarpeen tehdä.”Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRajana 80 kilometrin etäisyysHallituksen esityksessä ajoharjoittelun pakollisuutta on hieman lievennetty – sen perusteella, missä ajokorttia suorittava asuu.Hallituksen esityksessä on arvioitu, että noin tunnin ajomatka kaupungin tai kunnan keskustasta ajoharjoitteluradalle ei oikeuta valitsemaan ajosimulaattorin käyttöä ajoharjoitteluradan sijaan. Tarkempi sääntö edellyttää kaupungin tai kunnan keskustasta yli 80 kilometrin maantietäisyyttä radalle, jotta simulaattori olisi valinnainen vaihtoehto.Autoliitto oudoksuu kirjausta, sillä arvioitu 80 kilometrin etäisyys ja tunnin ajoaika ei käytännössä ole mahdollinen yhtälö kaupunkien keskustoissa olevista lähtöpisteistä.”Tämän rajauksen seurauksena syntyy kuntakartta niistä kunnista ja kaupungeista, joiden alueella ajokorttia suorittavat olisi vapautettu ajorataharjoittelusta. Autoliiton käsityksen mukaan vakavia suistumisonnettomuuksia tapahtuu tyypillisesti juuri näillä alueilla. Näin ollen koulutuksen piiriin joutuisivat ne, joille siitä on vähiten hyötyä, kun taas ne, joille siitä mahdollisesti olisi hyötyä, vapautettaisiin siitä.” Missä tietoon perustuva arviointi? Autoliitto oudoksuu uudistusesityksen tietopohjan heppoisuutta. Liiton mukaan hallituksen esityksessä ei ole arvioitu tieteellisesti tai tietoon perustuen sitä, miten nyt määrättävä ajorataharjoittelu lisäisi turvallisuutta. Autoliitto ei säästele terävää kritiikkiä. ”Arvio on, että oletettavasti näin kävisi, jos ajoharjoittelun määrää lisätään. Tämä hallituksen esityksen perustelu osoittaa, että päätöksenteko asiassa on perustunut puhtaasti asian valmistelijoiden tai siitä poliittisessa vastuussa olevien subjektiivisiin kokemuksiin ja arviointeihin.” Autoliiton mukaan käsitystä vahvistaa se, että päätöksenteossa on ”täysin ohitettu” Liikenne- ja viestintäviraston tilastot siitä, että juuri talvikauden ja talvikelin kuolemien ja loukkaantumisten määrä ja osuus on laskenut. Eniten se on laskenut 18–20-vuotiailla, liitto huomauttaa. ”Talvikauden onnettomuuksien sijaan nuorten onnettomuuksia korostuu aiempaa enemmän kesäkausi. Nyt esitetyt keinot eivät ole ratkaisu ongelmaan”, kiteyttää liitto tuoreessa lausunnossaan. Simulaattorit kehittyneet toimiviksiAutoliiton viestintäpäällikkö Jukka Tolvasen mukaan simulaattoriopetus on tehokasta ja mahdollistaa monipuolisen harjoittelun tasalaatuisissa olosuhteissa– Simulaattorilla koulutetaan lentämään matkustajakoneita ja niillä oppii myös ajamaan autoa. Se on nykyaikaa, Tolvanen toteaa.Hän uskoo, että simulaattorien kehitys eli virtuaalitodellisuuden kehitysloikat parantavat koulutusta vielä merkittävästi.– Simulaattori ei ole sää- tai olosuhderiippuvainen, vaan aina samanlaisena toteutettavissa oleva harjoittelumuoto. Monet autokoulualan yritykset ovat investoineet simulaattoreihin rataopetuksesta luopumisen jälkeen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHyvin erilaisia ratojaSuomen ajoharjoitteluratojen alustamateriaalit vaihtelevat ja voivat olla peltiä, kiveä, asvalttia tai muuta päällystemassaa ja niillä käytetään keinotekoisia liukasteita. Osalla radoista saa ajaa vain radan omilla autoilla ja monissa nastarenkaat ovat kiellettyjä.Ajokorttilain muutosten tavoitteena on nuorten liikenneturvallisuuden edistäminen sekä toisaalta ajokortin hankinnan joustavoittaminen. kuten aiemmin on Moottorissa uutisoitu. Ajoharjoitteluratojen pakollisesta käytöstä liukkaan kelin koulutuksessa osana kuljettajaopetusta luovuttiin ajokorttilakiuudistuksen yhteydessä vuonna 2018. Opetus on voitu antaa tämän jälkeen myös simulaattoriopetuksena. Nyt on esitetty, että ajorataopetuksesta tulisi jälleen pakollista.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähteet: Autoliiton lausunto, Autoliiton tiedote, Lausuntopalvelu.fi, liikenne- ja viestintäministeriö, hallituksen esitys ajokorttilain muuttamisestaa:6:{i:0;s:6:"114085";i:1;s:6:"102564";i:2;s:6:"113683";i:3;s:5:"96811";i:4;s:6:"108463";i:5;s:5:"96809";} Lue lisää Kaikki artikkelit 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Moottoriurheilu Viime kaudella säväyttänyt Mārtiņš Sesks ajaa tällä kaudella kuusi rallia WRC-autolla – aloittaa työt jo Ruotsin MM-rallissa! 14.1.2025 Matkailu Ulkomaille halajaa jo moni, matkustusinto kasvanut viime vuodesta 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 10.1.2025 Uutinen Autoliitto vinkkaa: näillä laitteilla autoilija ottaa niskalenkin pakkasista 9.1.2025 Autoilu Kuolemaan johtaneet kohtaamiskolarit vähenivät – ylinopeudet riskitekijänä 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 8.1.2025 Sähköautot Suomessa rekisteröitiin vuonna 2024 kaikkiaan noin 130 eri täyssähköautomallia – katso koko lista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti