18.12.2024

Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: ”paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä”

Kuva Autoliitto

Viimepäivien uutisointi rengaspaineiden alentamisesta pidon parantamiseksi kiihdytyksissä ja jarrutuksissa hämmentää autoilijoita. Autoliiton mukaan talvirenkaissa kannattaa käyttää suosituksia korkeampia rengaspaineita.

Suomessakin on uutisoitu Tyre Reviews YouTube -kanavan tekemästä testistä, jossa verrattiin talvirenkaiden ajo-ominaisuuksia erilaisilla rengaspaineilla. Autoliitto varoittaa, että vaikka testin mukaan rengaspaineita pudottamalla saakin jarrutus- ja kiihdytyspitoa parannettua, ei paineita kannata kuitenkaan laskea. Liian alhaiset rengaspaineet nimittäin heikentävät auton ajo-ominaisuuksia, vaikeuttavat sen hallintaa äkkitilanteissa sekä lisäävät polttoaineen kulutusta. Vajaapaineinen rengas myös rikkoutuu herkemmin.

Työkone-, traktori- ja kuorma-automaailmassa on rengaspaineita perinteisesti alennettu pehmeällä ajoalustalla ajettaessa, jotta renkaan pintapainetta on saatu jaettua isommalle alueelle. Tällä on vähennetty lähinnä uppoamisriskiä. Varsinaiseen maantieajoon ja normaaleihin nopeuksiin näillekin ajoneuvoille suositellaan korkeampia paineita.

- Henkilöauton kohdalla rengaspaineiden alentamisesta ei käytännössä ole mitään hyötyä – pikemminkin päinvastoin, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen painottaa.

Talvirenkaiden paineet kannattaa säätää 0,2 baria valmistajan kyseiselle kuormitukselle suosittelemia arvoja korkeammiksi.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Talvella hieman valmistajan ohjeistusta enemmän

Autonvalmistajan suosittelemat rengaspaineet löytyvät auton käyttöohjeesta. Lisäksi ne ovat merkittynä usein kuljettajan oven pielessä tai polttoaineen täyttöluukun kannessa. Yleensä autolle on määritelty erikseen paineet normaalille ja raskaammalle kuormalle. Rengas on suunniteltu toimimaan optimaalisimmin juuri valmistajan suosittelemilla paineilla.

- Talvirenkaiden paineet kannattaa säätää 0,2 baria valmistajan kyseiselle kuormitukselle suosittelemia arvoja korkeammiksi. Lämpötilanmuutos kylmemmäksi pienentää renkaan ilmanpainetta noin 0,1 baria /10 astetta. Pienellä ylipaineella pyritään tasaamaan lämpötilanvaihtelujen aiheuttamia muutoksia renkaan käyttäytymiseen, Vesalainen ohjeistaa.

Rengaspaineet tulee aina mitata kylmistä renkaista eli ei heti ajon jälkeen. Tarkastus olisi hyvä tehdä vähintään kerran kuukaudessa tai aina, kun auton kuormausta olennaisesti muutetaan. Rengaspaineiden ollessa suunnitellulla tasolla, rengas ohjautuu tarkasti ja on mukava sekä turvallinen ajaa.

Lähde: Autoliitto

Kommentit (1)

  • ESA SAIRIO

    Olen samaa mieltä, että henkilöauton renkaissa tulee pitää läpi vuoden ohjepaineita korkeammat paineet.

    Itselläni on luokkaa 0,3…0,5 baaria yli auton suositusten. Tämä parantaa myös auton ajettavuutta mielestäni kaikissa olosuhteissa ja saattaa alentaa hitusen polttoaineenkulutustakin.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat