22.5.2024 Uutinen Autoliitto testasi 24 turvaistuinta – kaksi istuinta hylättiin eikä niiden käyttöä suositella Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suurin osa istuimista menestyi hienosti kevään turvaistuintestissä. Kaksi istuinta kuitenkin hylättiin. Euroopan eri maiden autoliittojen ja kuluttajajärjestöjen yhteistyössä toteuttamassa turvaistuintestissä tutkittiin yhteensä 24 erikokoisille lapsille tarkoitettua turvaistuinta. Istuimista peräti 15 sai kokonaisarvosanan hyvä ja seitsemän istuimen arvosanaksi tuli tyydyttävä. Kaksi istuinta hylättiin eikä niiden hankintaa ja käyttämistä voi suositella.Testissä hylätyt eli heikon arvosanan saaneet istuimet olivat Peg Perego Viaggio Twist yhdistettynä Twist -telakkaan sekä Silver Cross Discover i-Size. Peg Peregon istuin epäonnistui törmäystestissä, minkä lisäksi sen päälliskankaista löytyi liikaa myrkyllistä TCCP-palonestoainetta. Peg Peregon törmäystestistä uutisoitiin huhtikuussa. Silver-Cross Discover i-Size istuin hylättiin, koska sen päälliskankaissa oli raja-arvot ylittävä määrä DPHP muovinpehmennintä.Testitulokset osoittavat, että lasten turvaistuimissa on todella suuria laatueroja eivätkä kaikki istuimet täytä testin tiukkoja testivaatimuksia. Tästä syystä turvaistuinta ei pitäisi ostaa ennen kuin on perusteellisesti ottanut selvää eri vaihtoehdoista. Vuodesta 2015 alkaen turvaistuintesteissä on tutkittu yli 450 istuinta ja testien tulokset ovat luettavissa Autoliiton verkkosivuilta. Uusimmassa testissä kaikki hyvän tai tyydyttävän arvosanan saaneet istuimet ovat osittain selvästi lakisääteisiä vaatimuksia turvallisempia ja istuinten kehittelyssä on otettu huomioon kuluttajansuojatesteissä esitetyt tiukemmat vaatimukset.Turvaistuimen ostamisen jälkeen on syytä opetella istuimen oikea käsittely. Sekä turvaistuimen että auton käyttöohjeita tulee noudattaa. On erittäin tärkeää, että istuin on asennettu oikein, muuten istuin ei suojaa lasta parhaalla mahdollisella tavalla onnettomuustilanteessa. Tämän takia Autoliiton turvaistuintestissä arvioidaan myös istuimen käytön helppoutta.- Istuinta hankittaessa kannattaa lähteä omalla autolla ja lapsen kanssa asiantuntevaan kauppaan, jossa sopivaa istuinta voi ennen ostopäätöstä kokeilla omassa autossa. Jonkun tuntemattoman istuimen hankkimista verkosta ei voi suositella, Autoliiton viestintäpäällikkö Jukka Tolvanen toteaa.Viime vuoden syyskuusta lähtien R44 -standardin mukaisten istuinten valmistus ja tuonti EU:hun on ollut kiellettyä ja kaikki uudet istuimet ovat R129 -standardin mukaisia. Varastossa olevien R44-istuimien myynti on sallittu vielä elokuun loppuun saakka. Kiellon vuoksi lähes kaikki auton turvavyöllä asennettavat noin alle 4-vuotiaille tarkoitetut pikkulasten turvaistuimet ovat hävinneet markkinoilta. Siksi matkailuautoihin sekä vanhoihin henkilöautoihin, joissa ei ole isofix-kiinnityspisteitä, sopivien uusien turvaistuinten löytäminen on vaikeaa. Tässä testissä testattu ja tyydyttävän arvosanan saanut Britax Römer King Pro -istuin täyttää tätä aukkoa, sillä istuimen saa asentaa kaikkiin ajoneuvoihin auton turvavyöllä.Istuinkohtaiset arviot löytyvät osoitteesta www.autoliitto.fi/turvaistuintestiMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 3.2.2025 Uutinen Citroën kiistää brittihuhut Rättärin paluusta sähköretroversiona 3.2.2025 Sähköautot Sähköautojen osuus kasvussa – kiitos käytettyjen tuonnin ja työsuhdeautojen 31.1.2025 Uutinen BMW iX saa kasvojenkohotuksen ja lisää toimintamatkaa – uudistuneen malliston lähtöhinta 87 300 euroa 30.1.2025 Sähköautot Älylataus voi tuoda säästöjä sähköautoilijalle – mutta kuinka paljon? 29.1.2025 Uutinen Volkswagen peruu ID.7:n Pohjois-Amerikasta – sähköautot eivät myy USA:ssa 29.1.2025 Uutinen Kovaa hintakilpailua: ”ajamaton” MG 4 alkaen 22 900 ja uusi 24 500 euroa 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 4.2.2025 Moottoripyöränäyttely Päivän kuvagalleria: Honda Monkeyt ja muut lukuisat Monkey-variantit 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa