13.1.2025

Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle?

Kuva Moottorin arkisto

Henkilöautojen keski-ikä on noussut jo 13,6 vuoteen. Autoala: kierrätyspalkkio edistäisi myös liikenneturvallisuutta ja tieliikenteen päästöjen vähentämistä.

Me ajamme vanhoilla henkilöautoilla, osa meistä jo ikälopuilla koslilla. Suomen autokanta ikääntyi ennätysnopeasti vuonna 2024. Autojen keski-ikä kohosi jo 13,6 vuoteen. Edellisenä vuonna keski-ikä oli 13,2 vuotta.

Keski-iän kasvu on ollut aiempia vuosia nopeampaa, sillä uusien autojen rekisteröinnit ovat jääneet selvästi pitkän aikavälin keskiarvostaan.

Suomi on henkilöautojen ikämittarilla tarkasteltuna eurooppalainen kehitysmaa. Esimerkiksi Tanskassa henkilöautokannan keski-ikä vuonna 2022 oli 8,9 vuotta, Ruotsissa 10,7 vuotta ja EU-maissa keskimäärin 12,3 vuotta.

Autot myös ajetaan ikälopuiksi. Autojen kasvaneesta keski-iästä kielii kierrätykseen palautuneiden autojen iän kasvu – se kasvoi viime vuonna jo 22,8 vuoteen, kun vielä viime vuosikymmenen alussa kierrätykseen palautui noin 20-vuotiaita autoja.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Uusien rekisteröinnit matavat

Uusien autojen myynti mataa, autokaupoilla on tosin sanoen käyty harvakseltaan.

Viime vuonna uusia henkilöautoja rekisteröitiin vain 74 072 kappaletta.

Voi kiteyttää, että viime vuoden autojen ensirekisteröinnit jäivät 1990-luvun laman tasolle.

Ensirekisteröintien määrä vähentyi edellisestä vuodesta 15,4 prosenttia ja on kaukana viime vuosikymmenen noin 114 000 vuosittaisen ensirekisteröinnin tahdista. 2000-luvun ensimmäisellä vuosikymmenellä Suomessa rekisteröitiin keskimäärin yli 130 000 uutta henkilöautoa vuodessa.

Suomessa ostettiin vuonna 2024 keskimäärin 13 uutta henkilöautoa tuhatta asukasta

kohti. Määrä on poikkeuksellisen pieni, sillä keskimäärin lukema on ollut noin 20 autoa tuhatta asukasta kohti.

Ala ennakoi tälle vuodelle sikäli valoisampia näkymiä, että autokaupassa tarvittavan rahoituksen eli lainarahan korot laskevat ja inflaatio hidastuu. Talouden povataan yleisestikin virkistyvän ja sitä myötä kuluttajien luottamuksen taloudelliseen tilanteeseensa kohentuvan.

Päästötavoitteet karkaamassa

Nykyisen autokannan ikärakenteella pitäisi vuosittain rekisteröidä noin 140 000 autoa vuodessa, jotta autokannan keski-iän nousu taittuisi. Autokauppaa edustavan autoalan mukaan kyse ei ole yksinomaan autokaupasta ja alan elinvoimasta. Kyse on myös liikenneturvallisuudesta ja tieliikenteen päästöjen vähentämisestä.

Uusi auto on vanhaa turvallisempi niin passiivisen kuin aktiivisen turvallisuudenkin näkökulmasta. Uusia tuo on myös vanhaa pihimpi ja vähäpäästöisempi. Autokannan nuorentuminen – ja eritoten liikenteen sähköistyminen – edesauttaa osaltaan merkittävästi liikenteen haitallisten päästöjen suitsimista.

Suomen liikenteen päästöjen vähentämistavoitteet ovat kunnianhimoisia: päästöjen tulisi puolittua vuoteen 2030 mennessä vuoden 2005 päästötasoon verrattuna. Vuoteen 2045 mennessä tulisi yltää tyystin fossiilittomaan liikenteeseen.

Päästötavoitteisiin yltäminen on nyt julkitulleilla autokannan nuorentumisluvuilla varsin kaukana. Esimerkiksi VTT:n tutkijat ovat arvioineet, että päästöjen puolittaminen vaatisi, että Suomen teillä kulkisi vuonna 2030 vähintään 600 000 sähköautoa. Moottori kertoi tutkijoiden arviosta otsikolla Kauas päästötavoitteet karkaavat – sähköistymisen vauhti epäilyttää tutkijoita.

Ladattavia autoja 10 prosenttia

Sähköistyminen toki etenee. Autokannasta jo yli 10 prosenttia on ladattavia autoja.

Vuonna 2024 ensirekisteröidyistä autoista liki puolet oli ladattavia. Täyssähköautojen osuus oli 29,5 prosenttia ja lataushybridien 20,1 prosenttia. Osuudet laskivat hieman vuodesta 2023, jolloin vuosien 2021–2022 komponenttipulan aikaan tilatut autot tulivat ensirekisteröintiin.

Kansainvälisessä vertailussa Suomi on korkealla uusien sähköautojen ensirekisteröinneissä kuten muutkin Pohjoismaat. Täyssähköautojen osuus ensirekisteröinneistä vuonna 2024 oli Norjassa 88,9 prosenttia, Ruotsissa 35 prosenttia ja Tanskassa 51,5 prosenttia. EU:n keskiarvo sähköautojen ensirekisteröinneissä tammi-marraskuussa oli 13,4 prosenttia.

Kappalemäärissä mitattuna täyssähköautojen ensirekisteröintien määrä on Suomessa kuitenkin vaatimaton, 21 868 kappaletta vuonna 2024, eikä vastaa päästötavoitteiden vaatimaa vauhtia.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kierrätyspalkkiostako lääke?

Autoala odottaa kuluvasta vuodesta autokaupalle hieman parempaa kuin viime vuodesta. Ala kuitenkin penää valtiovallalta nykyistä jämäkämpiä ja vaikuttavampia toimia autokannan uudistamiseksi, turvallisuuden lisäämiseksi ja päästötavoitteiden saavuttamiseksi.

Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallion mukaan ilman autokantaa uudistavia toimia liikenteen vuodelle 2030 asetettuja päästövähennystavoitteita ei ole mahdollista saavuttaa muutoin kuin uusiutuvien polttoaineiden jakeluvelvoitetta roimasti korottamalla.

– Tämä puolestaan nostaa rajusti polttoaineen hintaa, Kallio arvioi.

Autoala esittää kierrätyspalkkiokampanjan käynnistämistä tavoitteiden saavuttamiseksi.

– Autokannan ripeämpi kierto vähentäisi päästöjä ja fossiilisten polttoaineiden kulutusta liikenteessä sekä parantaisi liikenneturvallisuutta, sillä uudet autot ovat keskimäärin huomattavasti turvallisempia kuin niiden 15–20 vuotta vanhat edeltäjänsä, Kallio linjaa.

1 000–2 000 euron tuki

Autoalan sinnikkäästi aika ajoin esiin nostama kierrätyspalkkiokampanja vauhdittaisi alan mukaan pysähdyksissä olevaa kuluttajakysyntää: autokannan uusiutuminen nopeutuisi kierrätyspalkkiolla, mikä puolestaan lisäisi uusien autojen kysyntää ja poistaisi autokannasta elinkaarensa päässä olevia autoja.

Nyt ehdotetussa kierrätyspalkkiokampanjassa kuluttajalle maksettaisiin 1000–2000 euron kierrätyspalkkio, joka käytettäisiin uuden auton hankintaan.

Maanantaina Helsingissä tiedotustilaisuudessa esitelty idea kierrätyspalkkiosta on Kallion mukaan perusteltu aiemmista kierrätyspalkkiokampanjoista saatujen kokemusten perusteella: kampanjat ovat kannustaneet uuden auton hankintaan tavanomaista ostajaa nuorempia ja pienituloisempia asiakkaita sekä tavallista enemmän naisia.

Autoalan mukaan kierrätyskampanja toisi kaivattua talouskasvua Suomeen ja maksaisi itsensä takaisin valtiolle uusista autoista kerättävinä autoveroina ja arvonlisäverotuottoina.

Lähde: Autoalan Tiedotuskeskus

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat