9.9.2018 Liikenne Näin autovero muuttui kuun alussa ja muuttuu jatkossa – syynä WLTP Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autovero muuttui kuun alussa WLTP-mittaustavan takia ja nyt käytössä on kaksi autoverotaulukkoa. Vuodenvaihteessa tulee jälleen muutoksia autoveron keventämisen johdosta. Vielä vajaa vuosi sitten marraskuussa Moottorin artikkelissa arvioitiin, että verotus pohjautuisi siirtymävaiheen ajan, eli jopa vuoteen 2021 asti, WLTP-lukemista muunnettuihin NEDC-lukemiin. Autovero muuttui kuitenkin jo nyt syyskuun alussa noudattamaan WLTP-mittaustavan arvoja. Tämä kuvastaa kuinka nopeasti asiat ovat muuttuneet autoverotuksen saralla.Uusi WLTP-mittaustapa on hankala autoverolainsäädännön kannalta, sillä autojen veroprosentti perustuu Suomessa hiilidioksidipäästöarvoihin. WLTP-mittaustavalla saatavat arvot ovat lähes poikkeuksetta vanhan NEDC-mittaustavan arvoja korkeampia. Tämä tarkoittaisi autoveron nousemista siirtymän yhteydessä, jos muita muutoksia ei tehtäisi samalla.Tästä syystä hallitus alensi autoveroa keskimäärin 22 prosenttia samalla kun siirryttiin myös verotuksen osalta WLTP-mittaustavan mukaisiin arvoihin. Veronalennuksen tavoitteena on kompensoida mittaustapojen aiheuttamaa muutosta hiilidioksidipäästöarvoihin ja siten estää autoveron nousemista. Tällä toivottavasti vältettiin WLTP-mittausmenetelmään siirtymisen aiheuttama markkinahäiriöuhka, mutta sen kertoo vasta tulevaisuus.Alin verotaso, eli hiilidioksidipäästöttömän ajoneuvon autoveroprosentti, säilyy samana, mutta tästä eteenpäin alennusta on tiedossa kompensoimaan mittaustapamuutosta. Kevennys kuitenkin loppuu päästötasolla 249 grammaa hiilidioksidia kilometrille. Näiden korkeampipäästöisten autojen osalta on tulkittu, että mittaustapamuutos ei vaikuttaisi päästötasoon. Aiemmassa Moottorin artikkelissa on tarkasteltu näiden päätösten, ja niiden pohjana olevan Joint Research Centren tutkimuksen, haasteita tarkemmin.Nyt suoritettu osittainen siirtyminen uusiin WLTP-mittaustapaa noudattaviin autoverotaulukoihin on kuitenkin vain yksi muutos muiden joukossa. Muutos on osittainen siksi, että taustalle jää vielä NEDC-mittaustapaan perustuva vanha autoverotaulukko. Tämä kaikki vaatii hieman taustatietoa.Tällä hetkellä voimassa on omat verotaulukot WLTP-mittaustavan ja NEDC-mittaustavan mukaan. Katkoviivalla on merkitty ensi vuoden alussa voimaan astuvat uudet kevennetyt verokäyrät.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAutovero muuttui ja muuttuuAutovero muuttui tämän vuoden alussa, nyt syyskuussa ja se tulee muuttumaan jälleen vuodenvaihteessa. Vuodenvaihteiden yhteydessä tapahtuvat muutokset johtuvat autoveron keventämisestä, mutta syyskuun muutos koskee vain WLTP-mittaustavan mukaisia autoja - joita toki lähes kaikki uudet henkilöautot ovat.Kokonaisuus saattaa hämmentää monia, sillä autoverotaulukoissa kummittelee vielä jatkossakin vanha NEDC-mittaustapa. Vaikka tämän vuoden syyskuun alusta alkaen pääasiassa kaikkien uusien henkilöautojen rekisteröinnissä on käytettävä WLTP-mittaustavan mukaista päästötietoa, on siirtymäaikana mahdollista tietyin edellytyksin käyttää ensirekisteröinnissä myös vanhan mittaustavan mukaisia arvoja.Ajoneuvon valmistaja voi hakea Liikenteen turvallisuusvirastolta poikkeuslupaa, jonka perusteella valmistussarjan viimeisten ajoneuvojen ensirekisteröinnissä voi käyttää NECD-mittaustavan mukaista ominaishiilidioksidipäästöä yksivaiheisesti valmistettavien ajoneuvojen ensirekisteröinnissä vuoden 2019 elokuun loppuun saakka ja monivaiheisesti valmistettavien ajoneuvojen ensirekisteröinnissä vuoden 2020 elokuun loppuun saakka.Tästä syystä myös jatkossa on oltava käytettävissä NEDC-mittaustapaan pohjautuva verotaulukko uuden WLTP-mittaustavan mukaisen autoverotaulukon rinnalla - siis ainakin mainittuun vuoden 2020 elokuun loppuun saakka. Näin olemme kahden voimassa olevan autoverotaulukon loukussa.Tämä ei kuitenkaan vielä riitä, sillä molemmat taulukot menevät uusiksi vuodenvaihteessa. Autoveroa alennetaan vähäpäästöisten autojen osalta jälleen ensi vuoden alussa ja alennusta on luvassa molempien mittaustapojen mukaan verotettaville. Autoveron kevennys on osa hallituksen päätöstä alentaa autoveroa neljänä vuonna peräkkäin, joista ensi vuoden alussa tapahtuva muutos on viimeinen.Samaan aikaan on kuitenkin lupailtu nyt tapahtunutta WLTP-mittaustavan mukaiseen autoverotaulukkoon siirtymistä seurattavan tarkasti toteutuneen ajoneuvoverokertymän osalta. Verokertymän kasvaessa, eli jos arvio on mennyt kuluttajan kukkaron kannalta pieleen, verotaulukkoa muutettaisiin. Vain aika näyttää tuleeko tätä tapahtumaan.Lähde: Autotuojat ja -teollisuus ry, Trafi, Valtioneuvosto. Kuvituskuva: Antti Hentinen Lue lisää Kaikki artikkelit 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 9.7.2025 Ajoneuvot Puolustusvoimat tilaa Scanialta 15 paloautoa – autojen täysi varustelu tehdään Säynätsalossa 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 8.7.2025 Autonhoito Yksi yllättävä kohta naarmuuntuu helposti sähköautossa – auton maalipinnan suojaaminen suojakalvolla yleistyy koko ajan enemmän 8.7.2025 Uutinen Maailman vanhin Rolls-Royce-kerho visiitillä Suomessa: ”Kerho on perustettu ajamista varten” 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 6.7.2025 Uutinen Pikkuautot pulassa Euroopassa kiristyvien säädösten kanssa – avuksi Japani-tyyliset kääpiöautot? 4.7.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 3.7.2025 julkaisemaan verkkojuttuun Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen