9.9.2018 Liikenne Näin autovero muuttui kuun alussa ja muuttuu jatkossa – syynä WLTP Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autovero muuttui kuun alussa WLTP-mittaustavan takia ja nyt käytössä on kaksi autoverotaulukkoa. Vuodenvaihteessa tulee jälleen muutoksia autoveron keventämisen johdosta. Vielä vajaa vuosi sitten marraskuussa Moottorin artikkelissa arvioitiin, että verotus pohjautuisi siirtymävaiheen ajan, eli jopa vuoteen 2021 asti, WLTP-lukemista muunnettuihin NEDC-lukemiin. Autovero muuttui kuitenkin jo nyt syyskuun alussa noudattamaan WLTP-mittaustavan arvoja. Tämä kuvastaa kuinka nopeasti asiat ovat muuttuneet autoverotuksen saralla.Uusi WLTP-mittaustapa on hankala autoverolainsäädännön kannalta, sillä autojen veroprosentti perustuu Suomessa hiilidioksidipäästöarvoihin. WLTP-mittaustavalla saatavat arvot ovat lähes poikkeuksetta vanhan NEDC-mittaustavan arvoja korkeampia. Tämä tarkoittaisi autoveron nousemista siirtymän yhteydessä, jos muita muutoksia ei tehtäisi samalla.Tästä syystä hallitus alensi autoveroa keskimäärin 22 prosenttia samalla kun siirryttiin myös verotuksen osalta WLTP-mittaustavan mukaisiin arvoihin. Veronalennuksen tavoitteena on kompensoida mittaustapojen aiheuttamaa muutosta hiilidioksidipäästöarvoihin ja siten estää autoveron nousemista. Tällä toivottavasti vältettiin WLTP-mittausmenetelmään siirtymisen aiheuttama markkinahäiriöuhka, mutta sen kertoo vasta tulevaisuus.Alin verotaso, eli hiilidioksidipäästöttömän ajoneuvon autoveroprosentti, säilyy samana, mutta tästä eteenpäin alennusta on tiedossa kompensoimaan mittaustapamuutosta. Kevennys kuitenkin loppuu päästötasolla 249 grammaa hiilidioksidia kilometrille. Näiden korkeampipäästöisten autojen osalta on tulkittu, että mittaustapamuutos ei vaikuttaisi päästötasoon. Aiemmassa Moottorin artikkelissa on tarkasteltu näiden päätösten, ja niiden pohjana olevan Joint Research Centren tutkimuksen, haasteita tarkemmin.Nyt suoritettu osittainen siirtyminen uusiin WLTP-mittaustapaa noudattaviin autoverotaulukoihin on kuitenkin vain yksi muutos muiden joukossa. Muutos on osittainen siksi, että taustalle jää vielä NEDC-mittaustapaan perustuva vanha autoverotaulukko. Tämä kaikki vaatii hieman taustatietoa.Tällä hetkellä voimassa on omat verotaulukot WLTP-mittaustavan ja NEDC-mittaustavan mukaan. Katkoviivalla on merkitty ensi vuoden alussa voimaan astuvat uudet kevennetyt verokäyrät.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAutovero muuttui ja muuttuuAutovero muuttui tämän vuoden alussa, nyt syyskuussa ja se tulee muuttumaan jälleen vuodenvaihteessa. Vuodenvaihteiden yhteydessä tapahtuvat muutokset johtuvat autoveron keventämisestä, mutta syyskuun muutos koskee vain WLTP-mittaustavan mukaisia autoja - joita toki lähes kaikki uudet henkilöautot ovat.Kokonaisuus saattaa hämmentää monia, sillä autoverotaulukoissa kummittelee vielä jatkossakin vanha NEDC-mittaustapa. Vaikka tämän vuoden syyskuun alusta alkaen pääasiassa kaikkien uusien henkilöautojen rekisteröinnissä on käytettävä WLTP-mittaustavan mukaista päästötietoa, on siirtymäaikana mahdollista tietyin edellytyksin käyttää ensirekisteröinnissä myös vanhan mittaustavan mukaisia arvoja.Ajoneuvon valmistaja voi hakea Liikenteen turvallisuusvirastolta poikkeuslupaa, jonka perusteella valmistussarjan viimeisten ajoneuvojen ensirekisteröinnissä voi käyttää NECD-mittaustavan mukaista ominaishiilidioksidipäästöä yksivaiheisesti valmistettavien ajoneuvojen ensirekisteröinnissä vuoden 2019 elokuun loppuun saakka ja monivaiheisesti valmistettavien ajoneuvojen ensirekisteröinnissä vuoden 2020 elokuun loppuun saakka.Tästä syystä myös jatkossa on oltava käytettävissä NEDC-mittaustapaan pohjautuva verotaulukko uuden WLTP-mittaustavan mukaisen autoverotaulukon rinnalla - siis ainakin mainittuun vuoden 2020 elokuun loppuun saakka. Näin olemme kahden voimassa olevan autoverotaulukon loukussa.Tämä ei kuitenkaan vielä riitä, sillä molemmat taulukot menevät uusiksi vuodenvaihteessa. Autoveroa alennetaan vähäpäästöisten autojen osalta jälleen ensi vuoden alussa ja alennusta on luvassa molempien mittaustapojen mukaan verotettaville. Autoveron kevennys on osa hallituksen päätöstä alentaa autoveroa neljänä vuonna peräkkäin, joista ensi vuoden alussa tapahtuva muutos on viimeinen.Samaan aikaan on kuitenkin lupailtu nyt tapahtunutta WLTP-mittaustavan mukaiseen autoverotaulukkoon siirtymistä seurattavan tarkasti toteutuneen ajoneuvoverokertymän osalta. Verokertymän kasvaessa, eli jos arvio on mennyt kuluttajan kukkaron kannalta pieleen, verotaulukkoa muutettaisiin. Vain aika näyttää tuleeko tätä tapahtumaan.Lähde: Autotuojat ja -teollisuus ry, Trafi, Valtioneuvosto. Kuvituskuva: Antti Hentinen Lue lisää Kaikki artikkelit 6.9.2024 Uutinen Kuluttajan ostaman sähköauton valot huurtuivat jatkuvasti – myyjä ei korvannut, vaan kehotti kuivattamaan umpioita säännöllisesti 5.9.2024 Liikenneturvallisuus Tasoristeysonnettomuuksia sattunut harvinaisen vähän – kymmeniä risteyksiä poistetaan tai parannetaan joka vuosi 4.9.2024 Uutinen Auton Päivä tulee taas – tavoitteena yhä muistuttaa autoilun merkityksestä Suomessa 4.9.2024 Uutinen Takuun alaisen Kian lasikattoa korjattiin usean vuoden aikana eikä se tullut kuntoon – myyjäliike tarjosi hyvityksenä veloituksetonta huoltoa 3.9.2024 Uutinen Volkswagen ei pysy säästötavoitteessaan – leikattava vielä miljardeja 3.9.2024 Uutinen Autoalalta ehdotus alavireisen markkinan parantamiseksi – elokuun rekisteröinnit edelleen matalat 2.9.2024 Yleinen Toyota ja BMW suunnittelevat vety-yhteistyötä 1.9.2024 Uutinen Näillä konsteilla takaat kesäautolle mukavan talviunen 31.8.2024 Autoilu Teiden kehno kunto – korjausvelka kasvaa tänäkin vuonna 50 miljoonalla eurolla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 7.9.2024 Kuorma-autot Finnmetko 2024: Messujen veteraanikalusto – näillä autoilla ja koneilla saatiin puu liikkumaan 7.9.2024 Moottoripyörät Koeajo: Suzuki GSX-S 1000 GX – tekninen crossover 6.9.2024 Koeajo Koeajo: Toyota Yaris Hybrid – kaupunkisukkula pihistelee 7.9.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mikä on oikea ajojärjestys risteyksessä, johon joka suunnasta saavuttaessa on STOP-merkki? 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 2.9.2024 Esittely Koeistuttu: Audi Q5 – paljon uutta, jotain vanhaa 6.9.2024 Uutinen Kuluttajan ostaman sähköauton valot huurtuivat jatkuvasti – myyjä ei korvannut, vaan kehotti kuivattamaan umpioita säännöllisesti 31.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Airbus rakensi jo 500. koneensa USA:ssa - eurooppalainen lentokonevalmistaja ei ole enää lainkaan tae valmistuksesta Euroopassa 11.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Helsingissä on coolcationilla rekisterikilpi, joka voi helposti olla jopa kaksi kertaa kalliimpi kuin sitä kantava Brabuksen virittämä Mercedes-AMG G63 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 11.8.2024 Koeajo Koeajo: Smart #1 – tämä on kyllä jo vähän noloa Volvon kannalta