9.9.2018 Liikenne Näin autovero muuttui kuun alussa ja muuttuu jatkossa – syynä WLTP Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autovero muuttui kuun alussa WLTP-mittaustavan takia ja nyt käytössä on kaksi autoverotaulukkoa. Vuodenvaihteessa tulee jälleen muutoksia autoveron keventämisen johdosta. Vielä vajaa vuosi sitten marraskuussa Moottorin artikkelissa arvioitiin, että verotus pohjautuisi siirtymävaiheen ajan, eli jopa vuoteen 2021 asti, WLTP-lukemista muunnettuihin NEDC-lukemiin. Autovero muuttui kuitenkin jo nyt syyskuun alussa noudattamaan WLTP-mittaustavan arvoja. Tämä kuvastaa kuinka nopeasti asiat ovat muuttuneet autoverotuksen saralla.Uusi WLTP-mittaustapa on hankala autoverolainsäädännön kannalta, sillä autojen veroprosentti perustuu Suomessa hiilidioksidipäästöarvoihin. WLTP-mittaustavalla saatavat arvot ovat lähes poikkeuksetta vanhan NEDC-mittaustavan arvoja korkeampia. Tämä tarkoittaisi autoveron nousemista siirtymän yhteydessä, jos muita muutoksia ei tehtäisi samalla.Tästä syystä hallitus alensi autoveroa keskimäärin 22 prosenttia samalla kun siirryttiin myös verotuksen osalta WLTP-mittaustavan mukaisiin arvoihin. Veronalennuksen tavoitteena on kompensoida mittaustapojen aiheuttamaa muutosta hiilidioksidipäästöarvoihin ja siten estää autoveron nousemista. Tällä toivottavasti vältettiin WLTP-mittausmenetelmään siirtymisen aiheuttama markkinahäiriöuhka, mutta sen kertoo vasta tulevaisuus.Alin verotaso, eli hiilidioksidipäästöttömän ajoneuvon autoveroprosentti, säilyy samana, mutta tästä eteenpäin alennusta on tiedossa kompensoimaan mittaustapamuutosta. Kevennys kuitenkin loppuu päästötasolla 249 grammaa hiilidioksidia kilometrille. Näiden korkeampipäästöisten autojen osalta on tulkittu, että mittaustapamuutos ei vaikuttaisi päästötasoon. Aiemmassa Moottorin artikkelissa on tarkasteltu näiden päätösten, ja niiden pohjana olevan Joint Research Centren tutkimuksen, haasteita tarkemmin.Nyt suoritettu osittainen siirtyminen uusiin WLTP-mittaustapaa noudattaviin autoverotaulukoihin on kuitenkin vain yksi muutos muiden joukossa. Muutos on osittainen siksi, että taustalle jää vielä NEDC-mittaustapaan perustuva vanha autoverotaulukko. Tämä kaikki vaatii hieman taustatietoa.Tällä hetkellä voimassa on omat verotaulukot WLTP-mittaustavan ja NEDC-mittaustavan mukaan. Katkoviivalla on merkitty ensi vuoden alussa voimaan astuvat uudet kevennetyt verokäyrät.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAutovero muuttui ja muuttuuAutovero muuttui tämän vuoden alussa, nyt syyskuussa ja se tulee muuttumaan jälleen vuodenvaihteessa. Vuodenvaihteiden yhteydessä tapahtuvat muutokset johtuvat autoveron keventämisestä, mutta syyskuun muutos koskee vain WLTP-mittaustavan mukaisia autoja - joita toki lähes kaikki uudet henkilöautot ovat.Kokonaisuus saattaa hämmentää monia, sillä autoverotaulukoissa kummittelee vielä jatkossakin vanha NEDC-mittaustapa. Vaikka tämän vuoden syyskuun alusta alkaen pääasiassa kaikkien uusien henkilöautojen rekisteröinnissä on käytettävä WLTP-mittaustavan mukaista päästötietoa, on siirtymäaikana mahdollista tietyin edellytyksin käyttää ensirekisteröinnissä myös vanhan mittaustavan mukaisia arvoja.Ajoneuvon valmistaja voi hakea Liikenteen turvallisuusvirastolta poikkeuslupaa, jonka perusteella valmistussarjan viimeisten ajoneuvojen ensirekisteröinnissä voi käyttää NECD-mittaustavan mukaista ominaishiilidioksidipäästöä yksivaiheisesti valmistettavien ajoneuvojen ensirekisteröinnissä vuoden 2019 elokuun loppuun saakka ja monivaiheisesti valmistettavien ajoneuvojen ensirekisteröinnissä vuoden 2020 elokuun loppuun saakka.Tästä syystä myös jatkossa on oltava käytettävissä NEDC-mittaustapaan pohjautuva verotaulukko uuden WLTP-mittaustavan mukaisen autoverotaulukon rinnalla - siis ainakin mainittuun vuoden 2020 elokuun loppuun saakka. Näin olemme kahden voimassa olevan autoverotaulukon loukussa.Tämä ei kuitenkaan vielä riitä, sillä molemmat taulukot menevät uusiksi vuodenvaihteessa. Autoveroa alennetaan vähäpäästöisten autojen osalta jälleen ensi vuoden alussa ja alennusta on luvassa molempien mittaustapojen mukaan verotettaville. Autoveron kevennys on osa hallituksen päätöstä alentaa autoveroa neljänä vuonna peräkkäin, joista ensi vuoden alussa tapahtuva muutos on viimeinen.Samaan aikaan on kuitenkin lupailtu nyt tapahtunutta WLTP-mittaustavan mukaiseen autoverotaulukkoon siirtymistä seurattavan tarkasti toteutuneen ajoneuvoverokertymän osalta. Verokertymän kasvaessa, eli jos arvio on mennyt kuluttajan kukkaron kannalta pieleen, verotaulukkoa muutettaisiin. Vain aika näyttää tuleeko tätä tapahtumaan.Lähde: Autotuojat ja -teollisuus ry, Trafi, Valtioneuvosto. Kuvituskuva: Antti Hentinen Lue lisää Kaikki artikkelit 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 13.5.2025 Sähköautot BYD lisää lataushybridit Euroopan tehtaiden valikoimaan – taustalla kasvanut kysyntä 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 10.5.2025 Uutinen Ferrarin ensimmäinen sähköauto saapuu ensi vuonna – esittely tapahtuu kolmessa vaiheessa 9.5.2025 Autokauppa Rahahuolet pohdituttavat autokaupoilla – ”Patoutunut kysyntä voi purkautua yllättävän nopeasti” 8.5.2025 Liikenne Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 7.5.2025 Liikenne Autoliitto muistuttaa pysäköintialueiden väistämissäännöistä – ”toisin kuin usein kuvitellaan…” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 15.5.2025 Koeajo Maistiainen: kiinalaissähköauto Voyah Couragen varustukseen kuuluu maailman paras aurinkolippa ja hätävasara 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 15.5.2025 Käytetyt autot Käytetyn auton ostaja, mistä tunnistaa kolariauto? 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous