14.7.2020 Ajoneuvot 460 kilometriä sähkötakavedolla: BMW iX3 täyssähköistää X3-mallistoa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kuukausien kiusoittelun jälkeen se on vihdoin täällä: X3:n täyssähköinen versio. BMW iX3 on tuttu katumaasturi, joka luottaa 80 kilowattitunnin akkuun ja taka-akselille asennettuun 210 kilowatin sähkömoottoriin. Pitkäksi venähtäneen taidepaussin jälkeen BMW esittelee jälleen täysin uuden täyssähköisen. Samalla nähdään merkin ensimmäinen X-malliston täyssähköinen. BMW iX3 perustuu nimensä mukaisesti X3:een, joka sai loppuvuonna 2019 lataushybridiversion xDrive30e.Mielenkiintoisesti BMW on sijoittanut 210 kilowatin (286 hv) sähkömoottorin taka-akselille, joten iX3 palaa merkin juurille olemalla takaveto. Moottorin huippuvääntö on 400 newtonmetriä. BMW:n mukaan iX3 on sen ensimmäinen malli, joka pääsee hyödyntämään merkin viidennen sukupolven eDrive-sähkövoimalinjaa, josta baijerilaiset kertoivat muutama vuosi sitten. Sähkömoottorin hyötysuhteeksi lupaillaan 93 prosenttia ja se on valmistettu ilman harvinaisia maametalleja.BMW iX3 kiihtyy 0–100 km/h 6,8 sekunnissa, asettuen samalle tasolle X3 xDrive30i:n kanssa. Sähkömallin huippunopeus on rajoitettu 180 kilometriin tunnissa.BMW iX3 noudattaa muotia siinä, että 80 kilowattitunnin ajoakku on sijoitettu auton pohjaan. Akun bruttovaraus on 74 kilowattituntia. Valmistaja mainitsee, että akun energiatiheys on kasvanut 20 prosentilla BMW:n aiemmin käyttämiin akustoihin verrattuna. Yhdellä latauksella iX3:lle luvataan 460 kilometrin toimintamatka WLTP-syklillä mitattuna.iX3:n lataaminen tapahtuu Type 2 -liittimellä yksivaiheisena enintään 7,4 kW teholla (32A) ja kolmivaiheisena enintään 11 kW teholla (3x16A). Parhaimmassa tapauksessa 0–100% lataus toteutuu 7,5 tunnissa. CCS-pikalatauksen huipputeho on 150 kilowattia ja se tarkoittaa 0–80% latausta 34 minuutissa. Latauspistoke sijaitsee oikean takarenkaan yläpuolella.Alustan suhteen perusteet ovat tuttuja X3:sta, mutta tehdas on antanut iX3:lle uuden taka-apurungon ja mallikohtaisen alustan hienosäädön. Mielenkiintoisesti BMW on päättänyt, että sähkösäätöiset iskunvaimentimet kuuluvat iX3:n vakiovarusteisiin. Mikäli kuljettaja mielii erikseen säädettävää M-alustaa, voidaan se ladata ohjelmistopäivityksenä. The Matrix has you.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTuttua juttuaMuuten iX3 on täynnä monista sähköautoista tuttuja ratkaisuja. Matkustamon lämmityksestä ja viilennyksestä huolehditaan lämpöpumpulla, joka hyödyntää samalla sähkövoimalinjan hukkalämpöä. Energian takaisinkeruujärjestelmässä BMW hyödyntää jälleen kameraa, joka analysoi auton edessä olevaa liikennettä ja myös liikennevaloja.Ulkoisesti iX3 muistuttaa muista X3-malleja, mutta baijerilainen sähkö on edelleen sinistä ja täyssähköisyys näkyy sinisinä yksityiskohtina sekä aerodynaamisempana munuaismaskina. Aerodynaamiset vanteet alentavat auton ilmanvastuskerrointa noin 5 prosentilla, merkiten 10 kilometriä pidempää matkaa yhdellä latauksella. Aerovanteet ovat saatavilla 19 tuuman lisäksi 20-tuumaisina. Auton ilmanvastuskerroin on muuten 0,29.Myös sisällä matkustamossa sähkö on sinistä lukuisissa yksityiskohdissa, ettei kuljettaja vain unohtaisi ajoneuvon käyttövoimaa. Muuten väri- ja verhoiluvalikoima heijastelee X3:n tarjontaa. Tavaratilan koko on 510 litraa ja se on laajennettavissa 1 560 kiitos 40/20/40 kaadettavien takaistuinten. Suurin vetomassa on 750 kilogrammaa.BMW esittelee iX3:ssa myös IconicSounds Electric -äänimaailmansa, josta valmistaja on vihjannut aiemminkin. Äänisuunnittelija Renzo Vitalen lisäksi sävellystyössä on nähty Hollywood-legenda Hans Zimmer. Äänijärjestelmän ideana on reagoida kuljettajan ajotyyliin ja tekemisiin hiljaisella aikakaudella. Perusmallin iX3 soittaa pienen musiikkipätkän käynnistyksen yhteydessä ja varsinainen IconicSounds Electric -ajoäänimaailma kuuluu varusteluun Impressive-varustepaketista alkaen. Kuultavaksi jää, millainen kokemus järjestelmästä muodostuu.BMW iX3 saapuu myyntiin loppuvuodesta ensin Kiinassa, ja auto myös valmistetaan Kiinassa Shenyangin tehtaalla.Lähde ja kuvat: BMW Lue lisää Kaikki artikkelit 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 20.12.2024 Moottoriurheilu Formula-fanin viime tingan lahjavinkki: Lego Icons McLaren MP4/4 Senna 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 18.12.2024 Automatkailu Ulkomaille automatkaileva, ensi vuonna helpottuu – Vihreä kortti digitaaliseksi 17.12.2024 Uutinen Tämäkin oli kiinalaisille autoille langetettujen rangaistustullien vaikutusta – suuri määrä hybridejä myyntiin 17.12.2024 Autoilu Vähäpäästöisten autojen pysäköintialennus Helsingissä loppuu monilta ensi vuonna Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Klassikko Klassikko: Škoda Octavia RS vm. 2000 – Willkommen in der Familie! 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti