21.12.2017 Ajoneuvot Koeajo: BMW X3 xDrive20d – täysin uutta peruspremiumia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä BMW X3 on kasvanut ja kehittynyt, mutta lopputulos on premium-luokassa perusvarma. Hyvää: Ergonomia, tilat, viimeistely, iDrive. Huonoa: Tyytyy tavallisuuteen. BMW X3 -koeajot jatkuvat suoraan siitä, mihin ulkomaan ensikoeajossa jäätiin: Portugalissa ajettujen huippumallien jälkeen sateisessa Suomessa odotti nelisylinterisellä dieselillä varustettu X3 xDrive20d. Moottorityypin vaihtuminen rivikuutosesta neloskoneeseen ei BMW X3:sta haittaa. Dieselin 190-hevosvoimaa liikuttaa autoa vaivatta, ja yhteistyö 8-portaisen automaattivaihteiston ja nelivedon kanssa pelaa mainosti. BMW on onnistunut äänieristämään moottorin mölyt autoluokalta odotetulla tavalla, joten dieselvoiman karkeakäyntisyydestä ei X3:n ohjaamossa tarvitse kärsiä. Muutenkin laminoiduilla laseilla lisävarusteltu koeajoauto on erinomaisen hiljainen. Totuus rengasmelusta tosin selviää vasta kesällä, nyt koeajoauton alla pyörivät hiljaiset kitkarenkaat. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Äänimaailma miellyttää Kitkarenkaiden pehmeät lamellit syövät Business M Sport -varustellun koeajoauton ajettavuudesta terävimmän särmän. Tällä rengastuksella ohjaus on perushyvä, mutta katumaasturiluokassa panoksia korottaneen Alfa Romeo Stelvion tasoon tuskin ylletään kesärenkainkaan. Auton alustaa on ehostettu lisävarusteisella säätyvällä iskunvaimennuksella. Mukavuusasetuksillakin se päästää koriin hentoa värinää tienpinnasta. Ongelma tuntuu vaivaavan kaikkia tuoreita BMW-malleja. Suuresta epämukavuusongelmasta ei ole kyse, joten on mielipideasia pitääkö pintakovuutta ongelmana vai urheilullisuuden tunnetta tuovana lisävärinä. Silti olisi suotavaa, että pintakovuus esiintyisi vain valinnaisella urheiluasetuksella. Ergonomisesti erinomainen Yltäkylläisesti varustellun koeajoauton sisätilat jatkavat samaa linjaa, josta Moottori kommentoi jo X3 M40i:n koeajossa: auto on kuin yhdistelmä väistynyttä X3-mallia ja uutta 5-sarjaa. Hopeiset listat ja keskikonsoliin ja takaoviin kätketyt X-logot muistuttavat maastohenkisyydestä. Materiaalit ja viimeistely ovat BMW:ltä odotettuun tapaan kunnossa. Koeajoautossa ilmettä piristää huomattavasti vielä reilut pari tuhatta euroa maksava nahkaverhoilu ja avara lasikatto. Ergonomisesti sisusta on moitteeton: niin ajoasento kuin toissijaiset hallintalaitteetkin toimivat kuin ajatus. Akselivälin venytys 54 millimetrillä on tehnyt sisätiloille hyvää, ja autossa matkustaa mielikseen edessä ja takana. 550 litran tavaratila haastaa samansuuruiset ruumat Audi Q5:ssä ja Mercedes-Benz GLC:ssä. Tavaratila on erittäin selkeän muotoinen ja hyvin viimeistelty: välipohjan lokerot peittävä lattia taittuu ylös kaasujousin ja kuormansidontalenkit liikkuvat kiskoja pitkin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Turhankin konservatiivinen Kohokohta on BMW:n nykysukupolven iDrive-tietoviihdejärjestelmä: ajonaikana huippukätevää pyöritettävää rullaa täydentää monisormikosketusta tukeva näyttö. Kartan selaaminen tablettityyliin onnistuu kätevästi apukuljettajan paikalta tai auton ollessa pysähtyneenä. Takaistuin on miellyttävän tilava, mutta istuimen muotoilu on kahdelle matkustajalle turhan lattea. Huippuhienon iDriven ympärillä koko muu auto tuntuu hieman turhankin konservatiiviselta. BMW X3 tekee hyvin kaiken sen, mitä premium-luokan katumaasturilta voi odottaa, mutta perusvarma suoritus ei oikein säväytä. Vanhan toimivan kaavan toistaminen tuntuu tylsältä, kun markkinoille on juuri saapunut huipputyylikäs Volvo XC60 ja konseptiautomainen, joskin huomattavasti kalliimpi, Range Rover Velar. Mielenkiintoa BMW X3 -mallistoon saadaan odottaa vielä vuoteen 2020: silloin X3-mallisto laajenee täyssähköisellä versiolla. Ehkä silloin baijerilaiset hyökkäävät autolla, jolla oikeasti halutaan nostaa katumaasturiluokan rimaa ylöspäin. Teksti ja kuvat Lauri Ahtiainen BMW X3 xDrive20d Business M Sport Hinta alkaen 59 297 € Koeajetun auton hinta varusteineen 80 295 € Moottori Dieselmoottori 1 995 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 140 kW (190 hv), 4000 r/min Vääntö 400 Nm (1750–2500 r/min) Vääntö 400 Nm (1750–2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,0 s Huippunopeus 213 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,2 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 138 g/km Mitat pituus 4708 mm, leveys 1891 mm, korkeus 1676 mm, akseliväli 2864 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku