14.7.2020

460 kilometriä sähkötakavedolla: BMW iX3 täyssähköistää X3-mallistoa

BMW iX3

Kuukausien kiusoittelun jälkeen se on vihdoin täällä: X3:n täyssähköinen versio. BMW iX3 on tuttu katumaasturi, joka luottaa 80 kilowattitunnin akkuun ja taka-akselille asennettuun 210 kilowatin sähkömoottoriin.

Pitkäksi venähtäneen taidepaussin jälkeen BMW esittelee jälleen täysin uuden täyssähköisen. Samalla nähdään merkin ensimmäinen X-malliston täyssähköinen. BMW iX3 perustuu nimensä mukaisesti X3:een, joka sai loppuvuonna 2019 lataushybridiversion xDrive30e.

BMW iX3

Mielenkiintoisesti BMW on sijoittanut 210 kilowatin (286 hv) sähkömoottorin taka-akselille, joten iX3 palaa merkin juurille olemalla takaveto. Moottorin huippuvääntö on 400 newtonmetriä. BMW:n mukaan iX3 on sen ensimmäinen malli, joka pääsee hyödyntämään merkin viidennen sukupolven eDrive-sähkövoimalinjaa, josta baijerilaiset kertoivat muutama vuosi sitten. Sähkömoottorin hyötysuhteeksi lupaillaan 93 prosenttia ja se on valmistettu ilman harvinaisia maametalleja.

BMW iX3 kiihtyy 0–100 km/h 6,8 sekunnissa, asettuen samalle tasolle X3 xDrive30i:n kanssa. Sähkömallin huippunopeus on rajoitettu 180 kilometriin tunnissa.

BMW iX3

BMW iX3 noudattaa muotia siinä, että 80 kilowattitunnin ajoakku on sijoitettu auton pohjaan. Akun bruttovaraus on 74 kilowattituntia. Valmistaja mainitsee, että akun energiatiheys on kasvanut 20 prosentilla BMW:n aiemmin käyttämiin akustoihin verrattuna. Yhdellä latauksella iX3:lle luvataan 460 kilometrin toimintamatka WLTP-syklillä mitattuna.

iX3:n lataaminen tapahtuu Type 2 -liittimellä yksivaiheisena enintään 7,4 kW teholla (32A) ja kolmivaiheisena enintään 11 kW teholla (3x16A). Parhaimmassa tapauksessa 0–100% lataus toteutuu 7,5 tunnissa. CCS-pikalatauksen huipputeho on 150 kilowattia ja se tarkoittaa 0–80% latausta 34 minuutissa. Latauspistoke sijaitsee oikean takarenkaan yläpuolella.

BMW iX3

Alustan suhteen perusteet ovat tuttuja X3:sta, mutta tehdas on antanut iX3:lle uuden taka-apurungon ja mallikohtaisen alustan hienosäädön. Mielenkiintoisesti BMW on päättänyt, että sähkösäätöiset iskunvaimentimet kuuluvat iX3:n vakiovarusteisiin. Mikäli kuljettaja mielii erikseen säädettävää M-alustaa, voidaan se ladata ohjelmistopäivityksenä. The Matrix has you.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tuttua juttua

Muuten iX3 on täynnä monista sähköautoista tuttuja ratkaisuja. Matkustamon lämmityksestä ja viilennyksestä huolehditaan lämpöpumpulla, joka hyödyntää samalla sähkövoimalinjan hukkalämpöä. Energian takaisinkeruujärjestelmässä BMW hyödyntää jälleen kameraa, joka analysoi auton edessä olevaa liikennettä ja myös liikennevaloja.

BMW iX3

Ulkoisesti iX3 muistuttaa muista X3-malleja, mutta baijerilainen sähkö on edelleen sinistä ja täyssähköisyys näkyy sinisinä yksityiskohtina sekä aerodynaamisempana munuaismaskina. Aerodynaamiset vanteet alentavat auton ilmanvastuskerrointa noin 5 prosentilla, merkiten 10 kilometriä pidempää matkaa yhdellä latauksella. Aerovanteet ovat saatavilla 19 tuuman lisäksi 20-tuumaisina. Auton ilmanvastuskerroin on muuten 0,29.

Myös sisällä matkustamossa sähkö on sinistä lukuisissa yksityiskohdissa, ettei kuljettaja vain unohtaisi ajoneuvon käyttövoimaa. Muuten väri- ja verhoiluvalikoima heijastelee X3:n tarjontaa. Tavaratilan koko on 510 litraa ja se on laajennettavissa 1 560 kiitos 40/20/40 kaadettavien takaistuinten. Suurin vetomassa on 750 kilogrammaa.

BMW esittelee iX3:ssa myös IconicSounds Electric -äänimaailmansa, josta valmistaja on vihjannut aiemminkin. Äänisuunnittelija Renzo Vitalen lisäksi sävellystyössä on nähty Hollywood-legenda Hans Zimmer. Äänijärjestelmän ideana on reagoida kuljettajan ajotyyliin ja tekemisiin hiljaisella aikakaudella. Perusmallin iX3 soittaa pienen musiikkipätkän käynnistyksen yhteydessä ja varsinainen IconicSounds Electric -ajoäänimaailma kuuluu varusteluun Impressive-varustepaketista alkaen. Kuultavaksi jää, millainen kokemus järjestelmästä muodostuu.

BMW iX3 saapuu myyntiin loppuvuodesta ensin Kiinassa, ja auto myös valmistetaan Kiinassa Shenyangin tehtaalla.

Lähde ja kuvat: BMW

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat