14.7.2020 Ajoneuvot 460 kilometriä sähkötakavedolla: BMW iX3 täyssähköistää X3-mallistoa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kuukausien kiusoittelun jälkeen se on vihdoin täällä: X3:n täyssähköinen versio. BMW iX3 on tuttu katumaasturi, joka luottaa 80 kilowattitunnin akkuun ja taka-akselille asennettuun 210 kilowatin sähkömoottoriin. Pitkäksi venähtäneen taidepaussin jälkeen BMW esittelee jälleen täysin uuden täyssähköisen. Samalla nähdään merkin ensimmäinen X-malliston täyssähköinen. BMW iX3 perustuu nimensä mukaisesti X3:een, joka sai loppuvuonna 2019 lataushybridiversion xDrive30e.Mielenkiintoisesti BMW on sijoittanut 210 kilowatin (286 hv) sähkömoottorin taka-akselille, joten iX3 palaa merkin juurille olemalla takaveto. Moottorin huippuvääntö on 400 newtonmetriä. BMW:n mukaan iX3 on sen ensimmäinen malli, joka pääsee hyödyntämään merkin viidennen sukupolven eDrive-sähkövoimalinjaa, josta baijerilaiset kertoivat muutama vuosi sitten. Sähkömoottorin hyötysuhteeksi lupaillaan 93 prosenttia ja se on valmistettu ilman harvinaisia maametalleja.BMW iX3 kiihtyy 0–100 km/h 6,8 sekunnissa, asettuen samalle tasolle X3 xDrive30i:n kanssa. Sähkömallin huippunopeus on rajoitettu 180 kilometriin tunnissa.BMW iX3 noudattaa muotia siinä, että 80 kilowattitunnin ajoakku on sijoitettu auton pohjaan. Akun bruttovaraus on 74 kilowattituntia. Valmistaja mainitsee, että akun energiatiheys on kasvanut 20 prosentilla BMW:n aiemmin käyttämiin akustoihin verrattuna. Yhdellä latauksella iX3:lle luvataan 460 kilometrin toimintamatka WLTP-syklillä mitattuna.iX3:n lataaminen tapahtuu Type 2 -liittimellä yksivaiheisena enintään 7,4 kW teholla (32A) ja kolmivaiheisena enintään 11 kW teholla (3x16A). Parhaimmassa tapauksessa 0–100% lataus toteutuu 7,5 tunnissa. CCS-pikalatauksen huipputeho on 150 kilowattia ja se tarkoittaa 0–80% latausta 34 minuutissa. Latauspistoke sijaitsee oikean takarenkaan yläpuolella.Alustan suhteen perusteet ovat tuttuja X3:sta, mutta tehdas on antanut iX3:lle uuden taka-apurungon ja mallikohtaisen alustan hienosäädön. Mielenkiintoisesti BMW on päättänyt, että sähkösäätöiset iskunvaimentimet kuuluvat iX3:n vakiovarusteisiin. Mikäli kuljettaja mielii erikseen säädettävää M-alustaa, voidaan se ladata ohjelmistopäivityksenä. The Matrix has you.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTuttua juttuaMuuten iX3 on täynnä monista sähköautoista tuttuja ratkaisuja. Matkustamon lämmityksestä ja viilennyksestä huolehditaan lämpöpumpulla, joka hyödyntää samalla sähkövoimalinjan hukkalämpöä. Energian takaisinkeruujärjestelmässä BMW hyödyntää jälleen kameraa, joka analysoi auton edessä olevaa liikennettä ja myös liikennevaloja.Ulkoisesti iX3 muistuttaa muista X3-malleja, mutta baijerilainen sähkö on edelleen sinistä ja täyssähköisyys näkyy sinisinä yksityiskohtina sekä aerodynaamisempana munuaismaskina. Aerodynaamiset vanteet alentavat auton ilmanvastuskerrointa noin 5 prosentilla, merkiten 10 kilometriä pidempää matkaa yhdellä latauksella. Aerovanteet ovat saatavilla 19 tuuman lisäksi 20-tuumaisina. Auton ilmanvastuskerroin on muuten 0,29.Myös sisällä matkustamossa sähkö on sinistä lukuisissa yksityiskohdissa, ettei kuljettaja vain unohtaisi ajoneuvon käyttövoimaa. Muuten väri- ja verhoiluvalikoima heijastelee X3:n tarjontaa. Tavaratilan koko on 510 litraa ja se on laajennettavissa 1 560 kiitos 40/20/40 kaadettavien takaistuinten. Suurin vetomassa on 750 kilogrammaa.BMW esittelee iX3:ssa myös IconicSounds Electric -äänimaailmansa, josta valmistaja on vihjannut aiemminkin. Äänisuunnittelija Renzo Vitalen lisäksi sävellystyössä on nähty Hollywood-legenda Hans Zimmer. Äänijärjestelmän ideana on reagoida kuljettajan ajotyyliin ja tekemisiin hiljaisella aikakaudella. Perusmallin iX3 soittaa pienen musiikkipätkän käynnistyksen yhteydessä ja varsinainen IconicSounds Electric -ajoäänimaailma kuuluu varusteluun Impressive-varustepaketista alkaen. Kuultavaksi jää, millainen kokemus järjestelmästä muodostuu.BMW iX3 saapuu myyntiin loppuvuodesta ensin Kiinassa, ja auto myös valmistetaan Kiinassa Shenyangin tehtaalla.Lähde ja kuvat: BMW Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 20.4.2025 Uutinen Tärkein turvattuna: mitä turvaistuimen valitsemisessa tulee ottaa huomioon ja entä jos niitä tarvitaankin kolme? 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Uutinen Sähköiset Audi A6 ja Mini Cooper törmäyskokeissa – Euro NCAP 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Uutinen Onko puhelintehdas Nissanin uusi kaveri – ja voiko sähköautoja valmistaa kuka vain? 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 22.4.2025 American Car Show American Car Show 2025: jokunen oivallus villistä lännestä eli siis tuning-osastolta 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous