16.8.2024

BMW M5 Touring on täällä taas 14 vuoden tauon jälkeen – vääntömomenttia löytyy enemmän kuin kaikista edeltäjäsukupolvista yhteensä

Kuva BMW

BMW:ltä on löytynyt intoa panostaa taas M5:n farmariversioon. Sen myötä kolmea M5:n 40-vuotisen historian seitsemästä sukupolvesta on valmistettu sedanin ohella farmarina.

Farmarit voivat olla uhanalainen laji, mutta jos eurooppalaisia muskeliperheautoja katsoo, ne voivat hyvin, ja nyt vieläkin paremmin. Audilla RS 4 ja RS 6 ovat olleet pelkästään farmarikorisia, ja myös Mercedes-AMG on pitänyt C- ja E-sarjoillaan farmariversioita elossa myös viimeisimmässä näkemyksessään. BMW puolestaan teki M3:sta ensi kertaa farmariversion vuonna 2022, ja nyt on aika palauttaa pitkän tauon jälkeen myös M5 Touring mallistoon.

BMW siis toi tämän farmarimallisen G91-sarjan M5:n odotetusti G90-sarjan sedan-mallisen M5:n rinnalle. Molemmat ovat tehoversioita uuden G60-G61 -sukupolven 5-sarjasta, joka sai ensi-iltansa vuonna 2023. Tehoversioita ne ovat hyvin kirjaimellisesti.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

727 hevosvoiman edestä farmariperää

Uusi M5 Touring jakaa luonnollisesti sedan-vastineensa kanssa mallisarjan historian tehokkaimman lataushybridivoimalinjan.

Periaatteessa aivan kaikki paitsi perän muoto on Touringissa samalla tavalla kuin sedanissa. Voimalinjan kohdalla se tarkoittaa, että 585 hevosvoiman tehoiseksi viritetyn tuplaturbo-V8:n kaverina on 145 kilowatin eli 197 hevosvoiman sähkömoottori, joka on pistetty yhteen 8-pykäläisen vaihteiston kanssa. Koko järjestelmän kokonaisteho on tällä setillä 727 hevosvoimaa ja huippuvääntö hurjat 1 000 newtonmetriä. Oikeilla asetuksilla auto kiihtyy nollasta sataan 3,6 sekunnissa ja kulkee 250 km/h, joskin M Driver's Package kykenee nostamaan huippunopeuden aina 305 km/h asti. Farmarikorimalli hidastaa auton kiihtyvyyttä nollasta sataan juuri ja juuri sekunnin kymmennyksellä.

Auto on nelivetoinen, mutta kuljettajan on halutessaan mahdollista lähettää vaikka kaikki 727 hevosvoimaa pelkästään takapyörille. Kuljettajan on myös mahdollista ladata uuden M5:n 18,6 kilowattitunnin ajoakku töpselistä ja ajaa jopa 70 kilometriä sähköllä, tai sitten olla tyystin lataamatta sitä, ja harjoittaa täysin laillista autoveron kiertoa.

Jos uuden M5:n kohdalla teema oli jo sedanin kohdalla 500 kilon lisäpaino edeltäjään verrattuna, jatkuu nurina painosta myös Touringin kohdalla. Farmarikorimalli itse asiassa kasvattaa omapainoa juuri sen verran, että vaaka heilahtaa jo 2 500 kilon väärälle puolelle.

Hyvänä puolena farmarikorimallissa on tietenkin tavaratilan koko ja käytettävyys. Perusmuodossa tavaratila on 500-litrainen, mutta takapenkit 40:20:40 -suhteessa kaatamalla kontin saa jopa 1 630-litraiseksi. Muita perhefarmarin hyviä ominaisuuksia on esimerkiksi 2 000 kilon perävaunumassa tukevan kokoisen tavaratilan lisäksi.

Vääntöä enemmän kuin edeltäjissä yhteensä

Uusi G91-polven M5 Touring on siis vasta (tai arvioitsijasta riippuen jo) kolmas kerta, kun farmarikorimalli on yhdistetty BMW M5:een sen 40-vuotisen historian aikana.

Ensimmäinen kerta koitti toisen polven M5:n eli E34:n myötä vuosina 1992 - 1995. Tuolloin pellin alla oli 3,8 litran rivi-6, joka tuotti 315 hevosvoimaa ja 360 newtonmetriä. Toinen kerta oli puolestaan E61 vuosina 2007 - 2010, kun BMW valmisti yli 19 000 sedan-mallisen M5:n lisäksi noin tuhat Touringia 507 hevosvoiman ja 520 newtonmetrin 5,0-litraisella V10:llä.

Tästä voi siis nopeasti laskea, että upouuden M5 Touringin 1 000 newtonmetrissä on reilusti enemmän vääntömomenttia kuin auton kahdessa edeltäjässä yhteensä.

Lähde: BMW

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat