6.7.2024

BMW X5:llä koittaa hopeajuhlapäivä – sen kunniaksi luotiin maastokelpoisin X-Bemari koskaan

Kuva BMW

BMW X5 on ollut pian jo 25 vuotta tuotannossa.

BMW X5 on neljän sukupolven ja pikkuista vaille 25 tuotantovuoden aikana vakiinnuttanut asemansa yhtenä markkinoiden merkittävimmistä luksus-SUV -autoista. Kuten monet kilpailijansakin, se on varsin tukevan kokoinen ja tilava, näyttävä, ylellinen sekä kyvykäs vetämään isoa perävaunua ja selviytymään kunnialla astetta karummista kyläteistä.

BMW X5:n ensimmäinen sukupolvi, E53, oli BMW:n ensimmäinen SUV-malli, tai kuten BMW sitä itse kutsuu, SAV eli Sports Activity Vehicle. Toisin kuin esimerkiksi pääkilpailija Mercedes-Benz ML, joka rakentui ensimmäisessä polvessaan vielä tikapuurungolle, BMW X5:ssä on alusta alkaen ollut itsekantava kori. Myös sellainen versio kuin X5 M painottaa kovasti sanaa "Sports". X5 ei olekaan sanan varsinaisessa merkityksessä maastoauto.

Paitsi ehkä tämä Moottorin Käytetyt erikoisuudet -juttusarjassa taannoin esiintynyt metsäuskottava X5 E53.

Hopeajuhlavuoden eli 25 tuotantovuoden kunniaksi BMW on julkistanut 1 000 kappaletta Pohjois-Amerikassa myytävän Silver Anniversary Edition -erikoismallin. Se on maastoauto, ehkä jopa sanan varsinaisessa merkityksessä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Silver Anniversary Edition

BMW on perustanut Silver Anniversary Editionin X5 xDrive 40i -versioon eli 3,0-litraisella bensiinikäyttöisellä rivi-6:lla lähemmäs 400 hevosvoiman tehoilla mennään. Muilta osin ulkoisesti auto on viety mahdollisimman kauas X5 M:n haavoittuvista helmoista, mutta 20-tuumaiset aluvanteet ovat kylläkin peräisin M-mallista. Niin ikään sisällä istuimissa ja somisteissa on hyödynnetty M-puolen osaamista.

Maastoauto Silver Anniversary Editionista on tehty pitkälti teknologian keinoin. Erikoismallin sanotaan olevan maastokykyisin X-Bemari koskaan, ja toden totta, sen sisältämää xOffroad Packagea ei löydy tällä hetkellä mistään muusta X-mallista. Järjestelmä säätää muun muassa ilmajousitetun auton maavaran (maksimissaan korkeammalle kuin muissa X5:ssa), vaihdelaatikon toiminnan, ajonvakautuksen sekä kaasunvasteen sen mukaan, onko kuljettaja valinnut Driver Experience Controlin kautta xSnow'n, xSandin, xGravelin vai xRocksin.

XOffroad View tarjoaa kuljettajalle tietoa muun muassa kallistuksesta ja maavarasta, siinä missä xOffroad Camera toimii kuljettajan silminä auton ympäristöön.

Kaikki noin tuhat BMW X5 Silver Anniversary Editionia maalataan Lime Rock Grey -metallivärillä. Kuten todettua, jokainen erikoiserän autoista myydään Pohjois-Amerikan markkinoilla, ja tuotanto alkaa elokuussa.

Tarkka merkkipäivä on hieman sen jälkeen, sillä ihka ensimmäinen BMW X5 rullasi ulos Etelä-Carolinan Spartanburgin tuotantolinjalta 1. syyskuuta vuonna 1999.

Lähde: BMW

Luetuimmat