30.11.2021 Ajoneuvot Buick visioi tulevaisuuden huipputila-autojaan – GL8 Flagship ja Smart Pod Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Buick kuuluu niihin autonvalmistajiin, joiden mielestä tila-auto elää ja voi hyvin. Siispä se esitteli Kiinassa kaksi kyseisen lajityypin konseptia: maanläheisen ja melko korkealentoisen. General Motors on eri merkkiensä kanssa hakenut viime vuosina paikkaansa autoilevassa maailmassa. Pontiacin lopullisen lakkauttamisen jälkeen on muun muassa seurannut totaalinen Euroopasta vetäytyminen Saabin, Chevroletin ja Opelin myötä sekä Australian toimintojen päättyminen.GM:n pääbrändit ovat aakkosjärjestyksessä Buick, Cadillac, Chevrolet ja GMC. Ne kuulostavat kaikki periamerikkalaisilta automerkeiltä, mutteivät välttämättä toisiinsa verrattuna loppujen lopuksi kovin erilaisilta sellaisilta. Chevrolet keskittyy laajasti Amerikan mantereeseen sekä joihinkin muihin yksittäisiin markkinoihin hyvin laajapohjaisella mallistolla. Cadillac on konsernin arvostettu luksusmerkki ja GMC puolestaan asettuu suv-/hyötyajoneuvomallistoineen johonkin siihen väliin, kattaen myynnillisesti Pohjois-Amerikan sekä Lähi-idän. Aivan yhtä perinteikkäällä Buickilla onkin riittänyt enemmän hakeutumista, mutta sillekin on löytynyt oma paikkansa, eritoten Kiinan suuntaan panostavana premium-merkkinä.Ohessa esiintyvät kaksi tila-autokonseptia saivat maailmanensi-iltansa vastikään Auto Guangzhou -tapahtumassa Kiinassa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySmart Pod Concept VehicleJossain tuolla termosfäärin perukoilla liitelee Buick Smart Pod (”älykapseli”) -konsepti eli VIP-tason autonominen, sähköllä kulkeva auton ja loungen yhdistelmä. Jos ajopeli hoitaa itse itsensä määränpäähän, voi matka-ajan käyttää johonkin hyödylliseen. Se on Smart Podin idea.Laatikkomaisen käytännöllisesti muotoiltuun kulkuneuvoon astutaan lavean liukuoven kautta. Autolle saavuttaessa tuhannet mikroledit toivottavat tulijan suurieleisesti tervetulleeksi. Oven takaa avautuu matkustamo, joka on huomattavan avara ja valoisa. Innovatiiviseksi kutsuttu säleikkölasi päästää paljon valoa sisään, mutta vähän ulos. Istuimia tila-autossa on vain kaksi. Ne ovat erilliset, monen monituisilla mukavuuksilla varustetut, ja ne on mahdollista kallistaa lentokoneiden bisnesluokista tuttuun lie-flat -asentoon. Yksi hyvä tapa käyttää matka-aika hyväksi onkin lepohetken pitäminen. Matkustamon etuosassa on kojelaudan sijaan laaja taso sekä 50-tuumainen retina-näyttö; matkan aikana voi niin ikään hoidella bisneksiä.Matka saattaa taittua rattoisasti myös kukkia nyppimällä.GL8 Flagship Concept VehicleGL8 Flagship -konsepti enteilee Buickin nykyisen, samaa nimeä kantavan, lippulaivatason tila-auton seuraajaa. Se on Buickin lippulaiva ja se on suunniteltu Kiinassa – kuka olisi vielä hetki sitten voinut uskoa? Suunnittelusta on tarkalleen vastannut Pan Asia Technical Automotive Center Shanghaissa. Se on GM:n ja kiinalaisen SAIC:in yhteisyritys. Sieltä on peräisin myös nykyisin tuotannossa oleva GL8 Flagship.Kuten todettua, Flagship Concept on jonkin verran lähempänä maata, ehkä siinä troposfäärin ja stratosfäärin rajalla. Perusmuoto on ihan tavallisesta, joskin suurikokoisesta, tila-autosta, futuristisin elementein toteutettuna. Nelipaikkainen sisusta huokuu jälleen kerran lippulaivatason materiaaleja, tyyliä ja ominaisuuksia. Istuimet ovat tässäkin laajasti mukailtavat, ja etuistuimia voi myös käännellä haluamiinsa suuntiin. Kaikkein perinteisimmän ratin on korvannut ohjain-tyyppinen ratkaisu, ja näyttöpinta-alaa riittää 30 tuuman verran. Sen lisäksi löytyy koko tuulilasin levyinen HUD. Toimintoja voi kontrolloida laaja-alaisesti myös puheohjauksella. Musiikkia soitetaan matkustajille päänojiin sijoitetuilla, tasokkailla kaiuttimilla.Kuvassa näkyvän teetarjottimen ansiosta autossa onnistuu perinteisen kiinalaisen teehetken vietto oikeaoppisin kuvioin.GL8 Flagship pitää sisällään laajoja autonomisen ajamisen toimintoja.Ja kyllä, lippulaiva voi ihan yhtä lailla olla myös tila-auto.Juuri nähdyistä konseptimalleista kumpikin tähyää sanalla sanoen korkealle.Lähde ja kuvat: Buick Teksti: Benjamin HelanderLisää aiheestaKäytetyt erikoisuudet – Buick Riviera Käytetyt erikoisuudet – Buick Skylark Huutokauppahelmet – Buick Super Estate Wagon Lincoln Zephyr hurmaa nimellään ja muotoilullaan – vain Kiinassa Cadillac Escala: Suurten johtajien konseptivaunu Ioniq Seven eli eräänlainen autonomisesti sähköllä liikkuva, itse itsensä siivoava olohuoneMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4×4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Historia Viimeiset käynnistykset: viekas ja viekoitteleva vitoskone 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 1.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.Buzz GTX – 25 senttiä tuntuu 29.4.2025 Sähköautot Sähkisten osuus Suomen autokannasta nousi jo 11,2 prosenttiin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA - vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4x4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa