30.11.2021 Ajoneuvot Buick visioi tulevaisuuden huipputila-autojaan – GL8 Flagship ja Smart Pod Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Buick kuuluu niihin autonvalmistajiin, joiden mielestä tila-auto elää ja voi hyvin. Siispä se esitteli Kiinassa kaksi kyseisen lajityypin konseptia: maanläheisen ja melko korkealentoisen. General Motors on eri merkkiensä kanssa hakenut viime vuosina paikkaansa autoilevassa maailmassa. Pontiacin lopullisen lakkauttamisen jälkeen on muun muassa seurannut totaalinen Euroopasta vetäytyminen Saabin, Chevroletin ja Opelin myötä sekä Australian toimintojen päättyminen.GM:n pääbrändit ovat aakkosjärjestyksessä Buick, Cadillac, Chevrolet ja GMC. Ne kuulostavat kaikki periamerikkalaisilta automerkeiltä, mutteivät välttämättä toisiinsa verrattuna loppujen lopuksi kovin erilaisilta sellaisilta. Chevrolet keskittyy laajasti Amerikan mantereeseen sekä joihinkin muihin yksittäisiin markkinoihin hyvin laajapohjaisella mallistolla. Cadillac on konsernin arvostettu luksusmerkki ja GMC puolestaan asettuu suv-/hyötyajoneuvomallistoineen johonkin siihen väliin, kattaen myynnillisesti Pohjois-Amerikan sekä Lähi-idän. Aivan yhtä perinteikkäällä Buickilla onkin riittänyt enemmän hakeutumista, mutta sillekin on löytynyt oma paikkansa, eritoten Kiinan suuntaan panostavana premium-merkkinä.Ohessa esiintyvät kaksi tila-autokonseptia saivat maailmanensi-iltansa vastikään Auto Guangzhou -tapahtumassa Kiinassa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySmart Pod Concept VehicleJossain tuolla termosfäärin perukoilla liitelee Buick Smart Pod (”älykapseli”) -konsepti eli VIP-tason autonominen, sähköllä kulkeva auton ja loungen yhdistelmä. Jos ajopeli hoitaa itse itsensä määränpäähän, voi matka-ajan käyttää johonkin hyödylliseen. Se on Smart Podin idea.Laatikkomaisen käytännöllisesti muotoiltuun kulkuneuvoon astutaan lavean liukuoven kautta. Autolle saavuttaessa tuhannet mikroledit toivottavat tulijan suurieleisesti tervetulleeksi. Oven takaa avautuu matkustamo, joka on huomattavan avara ja valoisa. Innovatiiviseksi kutsuttu säleikkölasi päästää paljon valoa sisään, mutta vähän ulos. Istuimia tila-autossa on vain kaksi. Ne ovat erilliset, monen monituisilla mukavuuksilla varustetut, ja ne on mahdollista kallistaa lentokoneiden bisnesluokista tuttuun lie-flat -asentoon. Yksi hyvä tapa käyttää matka-aika hyväksi onkin lepohetken pitäminen. Matkustamon etuosassa on kojelaudan sijaan laaja taso sekä 50-tuumainen retina-näyttö; matkan aikana voi niin ikään hoidella bisneksiä.Matka saattaa taittua rattoisasti myös kukkia nyppimällä.GL8 Flagship Concept VehicleGL8 Flagship -konsepti enteilee Buickin nykyisen, samaa nimeä kantavan, lippulaivatason tila-auton seuraajaa. Se on Buickin lippulaiva ja se on suunniteltu Kiinassa – kuka olisi vielä hetki sitten voinut uskoa? Suunnittelusta on tarkalleen vastannut Pan Asia Technical Automotive Center Shanghaissa. Se on GM:n ja kiinalaisen SAIC:in yhteisyritys. Sieltä on peräisin myös nykyisin tuotannossa oleva GL8 Flagship.Kuten todettua, Flagship Concept on jonkin verran lähempänä maata, ehkä siinä troposfäärin ja stratosfäärin rajalla. Perusmuoto on ihan tavallisesta, joskin suurikokoisesta, tila-autosta, futuristisin elementein toteutettuna. Nelipaikkainen sisusta huokuu jälleen kerran lippulaivatason materiaaleja, tyyliä ja ominaisuuksia. Istuimet ovat tässäkin laajasti mukailtavat, ja etuistuimia voi myös käännellä haluamiinsa suuntiin. Kaikkein perinteisimmän ratin on korvannut ohjain-tyyppinen ratkaisu, ja näyttöpinta-alaa riittää 30 tuuman verran. Sen lisäksi löytyy koko tuulilasin levyinen HUD. Toimintoja voi kontrolloida laaja-alaisesti myös puheohjauksella. Musiikkia soitetaan matkustajille päänojiin sijoitetuilla, tasokkailla kaiuttimilla.Kuvassa näkyvän teetarjottimen ansiosta autossa onnistuu perinteisen kiinalaisen teehetken vietto oikeaoppisin kuvioin.GL8 Flagship pitää sisällään laajoja autonomisen ajamisen toimintoja.Ja kyllä, lippulaiva voi ihan yhtä lailla olla myös tila-auto.Juuri nähdyistä konseptimalleista kumpikin tähyää sanalla sanoen korkealle.Lähde ja kuvat: Buick Teksti: Benjamin HelanderLisää aiheestaKäytetyt erikoisuudet – Buick Riviera Käytetyt erikoisuudet – Buick Skylark Huutokauppahelmet – Buick Super Estate Wagon Lincoln Zephyr hurmaa nimellään ja muotoilullaan – vain Kiinassa Cadillac Escala: Suurten johtajien konseptivaunu Ioniq Seven eli eräänlainen autonomisesti sähköllä liikkuva, itse itsensä siivoava olohuoneMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 19.12.2024 Sähköautot Edullisen lataussähkön metsästys kiinnostaa sähköautoilijoita 19.12.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV3 – perhesähköautojen uusi aalto alkaa tästä 18.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q6 e-tron Quattro – wau-efektiä etsimässä 16.12.2024 Sähköautot Hyundai Inster rymistelee sähköautojen hintakisaan – 25 000 euroa ja pitkä toimintamatka 16.12.2024 Ajoneuvot Valhalla, Aston Martin Valhalla on hyperauto, yli tuhannen hevosvoiman hybridihyperauto 15.12.2024 Ajoneuvot DS N°8 on Pariisin viimeisintä luksussähköautomuotia, ihan nimeään myöten – unohtamatta 750 kilometrin toimintamatkaa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 21.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Toyota Carina TA60 DX '83 21.12.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi lataushybridejä ei voi ladata pikalatauspisteillä? 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 21.12.2024 Historia Aikakone koneiden aikaan – Alfa Romeo Museo Storico 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 17.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: farkku-Mersu ja laajennetun tavaratilan arvoitus 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”