30.11.2021 Ajoneuvot Buick visioi tulevaisuuden huipputila-autojaan – GL8 Flagship ja Smart Pod Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Buick kuuluu niihin autonvalmistajiin, joiden mielestä tila-auto elää ja voi hyvin. Siispä se esitteli Kiinassa kaksi kyseisen lajityypin konseptia: maanläheisen ja melko korkealentoisen. General Motors on eri merkkiensä kanssa hakenut viime vuosina paikkaansa autoilevassa maailmassa. Pontiacin lopullisen lakkauttamisen jälkeen on muun muassa seurannut totaalinen Euroopasta vetäytyminen Saabin, Chevroletin ja Opelin myötä sekä Australian toimintojen päättyminen.GM:n pääbrändit ovat aakkosjärjestyksessä Buick, Cadillac, Chevrolet ja GMC. Ne kuulostavat kaikki periamerikkalaisilta automerkeiltä, mutteivät välttämättä toisiinsa verrattuna loppujen lopuksi kovin erilaisilta sellaisilta. Chevrolet keskittyy laajasti Amerikan mantereeseen sekä joihinkin muihin yksittäisiin markkinoihin hyvin laajapohjaisella mallistolla. Cadillac on konsernin arvostettu luksusmerkki ja GMC puolestaan asettuu suv-/hyötyajoneuvomallistoineen johonkin siihen väliin, kattaen myynnillisesti Pohjois-Amerikan sekä Lähi-idän. Aivan yhtä perinteikkäällä Buickilla onkin riittänyt enemmän hakeutumista, mutta sillekin on löytynyt oma paikkansa, eritoten Kiinan suuntaan panostavana premium-merkkinä.Ohessa esiintyvät kaksi tila-autokonseptia saivat maailmanensi-iltansa vastikään Auto Guangzhou -tapahtumassa Kiinassa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySmart Pod Concept VehicleJossain tuolla termosfäärin perukoilla liitelee Buick Smart Pod (”älykapseli”) -konsepti eli VIP-tason autonominen, sähköllä kulkeva auton ja loungen yhdistelmä. Jos ajopeli hoitaa itse itsensä määränpäähän, voi matka-ajan käyttää johonkin hyödylliseen. Se on Smart Podin idea.Laatikkomaisen käytännöllisesti muotoiltuun kulkuneuvoon astutaan lavean liukuoven kautta. Autolle saavuttaessa tuhannet mikroledit toivottavat tulijan suurieleisesti tervetulleeksi. Oven takaa avautuu matkustamo, joka on huomattavan avara ja valoisa. Innovatiiviseksi kutsuttu säleikkölasi päästää paljon valoa sisään, mutta vähän ulos. Istuimia tila-autossa on vain kaksi. Ne ovat erilliset, monen monituisilla mukavuuksilla varustetut, ja ne on mahdollista kallistaa lentokoneiden bisnesluokista tuttuun lie-flat -asentoon. Yksi hyvä tapa käyttää matka-aika hyväksi onkin lepohetken pitäminen. Matkustamon etuosassa on kojelaudan sijaan laaja taso sekä 50-tuumainen retina-näyttö; matkan aikana voi niin ikään hoidella bisneksiä.Matka saattaa taittua rattoisasti myös kukkia nyppimällä.GL8 Flagship Concept VehicleGL8 Flagship -konsepti enteilee Buickin nykyisen, samaa nimeä kantavan, lippulaivatason tila-auton seuraajaa. Se on Buickin lippulaiva ja se on suunniteltu Kiinassa – kuka olisi vielä hetki sitten voinut uskoa? Suunnittelusta on tarkalleen vastannut Pan Asia Technical Automotive Center Shanghaissa. Se on GM:n ja kiinalaisen SAIC:in yhteisyritys. Sieltä on peräisin myös nykyisin tuotannossa oleva GL8 Flagship.Kuten todettua, Flagship Concept on jonkin verran lähempänä maata, ehkä siinä troposfäärin ja stratosfäärin rajalla. Perusmuoto on ihan tavallisesta, joskin suurikokoisesta, tila-autosta, futuristisin elementein toteutettuna. Nelipaikkainen sisusta huokuu jälleen kerran lippulaivatason materiaaleja, tyyliä ja ominaisuuksia. Istuimet ovat tässäkin laajasti mukailtavat, ja etuistuimia voi myös käännellä haluamiinsa suuntiin. Kaikkein perinteisimmän ratin on korvannut ohjain-tyyppinen ratkaisu, ja näyttöpinta-alaa riittää 30 tuuman verran. Sen lisäksi löytyy koko tuulilasin levyinen HUD. Toimintoja voi kontrolloida laaja-alaisesti myös puheohjauksella. Musiikkia soitetaan matkustajille päänojiin sijoitetuilla, tasokkailla kaiuttimilla.Kuvassa näkyvän teetarjottimen ansiosta autossa onnistuu perinteisen kiinalaisen teehetken vietto oikeaoppisin kuvioin.GL8 Flagship pitää sisällään laajoja autonomisen ajamisen toimintoja.Ja kyllä, lippulaiva voi ihan yhtä lailla olla myös tila-auto.Juuri nähdyistä konseptimalleista kumpikin tähyää sanalla sanoen korkealle.Lähde ja kuvat: Buick Teksti: Benjamin HelanderLisää aiheestaKäytetyt erikoisuudet – Buick Riviera Käytetyt erikoisuudet – Buick Skylark Huutokauppahelmet – Buick Super Estate Wagon Lincoln Zephyr hurmaa nimellään ja muotoilullaan – vain Kiinassa Cadillac Escala: Suurten johtajien konseptivaunu Ioniq Seven eli eräänlainen autonomisesti sähköllä liikkuva, itse itsensä siivoava olohuoneMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 16.3.2025 Koeajo Koeajo: Rivian RT1 – Amerikan sähkö-herkkua 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 15.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Hyundai Ioniq 9 – nyt on tilaa matkustaa 15.3.2025 Autoilu Työsuhdeautot sähköistyvät vauhdilla – dieselautot kadonneet lähes kokonaan 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Mazda 6e – sähkö pukee Mazdaa 14.3.2025 Uutinen Moottorin haastattelu: Toyota ei usko solid state -akkujen tulevan massatuotantoon vielä vuosikausiin 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 17.3.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G9 – onko tässä markkinoiden paras kiinalaisauto? 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 18.3.2025 Koeajo Koeajo: BYD Sealion 7 – laatu vakuuttaa, mutta karkaako hinta? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija