28.2.2018 Liikenne Diesel Saksassa: mitä oikeuden päätös tarkoittaa vanhoille dieselautoille Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Saksassa eilen tehty päätös on vasta ensimmäinen askel tiellä mahdollisiin vanhempien dieselautojen rajoituksiin kaupunkialueilla. Vielä on mahdotonta ennustaa, miten saksalainen autokauppa kehittyy. Päivän polttava puheenaihe jo pidempään vireillä olleessa dieselkeskustelussa on ollut Saksan liittovaltion hallinto-oikeuden päätös siitä, että kaupungit, kunnat ja yhteisöt voivat itse päättää niiden alueella olevista autoilurajoitteista.Päätökseen, kuten myös muuhun viime vuosien dieselkeskusteluun, liittyy kuitenkin useita asianhaaroja. Hallinto-oikeuden päätös oli vasta ensimmäinen askel autorajoitteiden raamien luomiseksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMistä oikeastaan päätettiin?Saksan liittovaltion hallinto-oikeus antoi päätöksellään luvan Stuttgartin ja Düsseldorfin kaupungeille päättää EU- ja liittovaltiotasoisia päästösäännöksiä tiukemmista rajoituksista. Kaupunki- tai reittikohtaisten päästörajoitusten asettaminen edellyttää kuitenkin keskusteluja muun muassa ammattiliittojen kanssa, jotta kansalaisten työmatkat eivät vaikeudu kohtuuttomasti.Keskustelu ajorajoituksista on virinnyt siitä, että noin 60–70 saksalaista paikkakuntaa kokee ajoittain ilmassa olevien typen oksidien (NOx) ohjearvon ylittymistä. Saksalaiskaupungeissa on ollut jo vuosien ajan käytössä ajorajoituksia suuripäästöisille ajoneuvoille, jotka eivät täytä Euro 4 -päästörajoitusta. Nyt keskustelussa on pohdittu, voitaisiinko kaupungeissa rajoittaa myös uudempien Euro 5 -dieselautojen liikkumisoikeutta esimerkiksi tietyillä reiteillä.Liittovaltion hallinto-oikeuden päätöksessä kaupungit saivat siis luvan päättää alueellaan olevista tiukemmista päästörajoituksista. Rajoitukset eivät kuitenkaan voi oikeuden mukaan koskea nykyisiä Euro 6 -päästörajan mukaisia ajoneuvoja. Myös Euro 5 -ajoneuvojen rajoittamiselle on asetettu siirtymäaika, jonka mukaan niiden käyttöä voidaan rajoittaa vasta 1.9.2019 alkaen.Yksikään kaupunki tai yhteisö ei ole vielä tehnyt päätöksiä tiukemmista rajoituksista alueellaan.Myös rajoitusten asettaminen, mahdollisista kielloista kertovat liikennemerkit, sallittujen autojen merkitseminen, kiellon valvonta ja siitä rankaiseminen ovat vielä monelta osin avoinna. On myös mahdollista, että myös kaupunkien ja yhteisöjen tiukemmista rajoituksista annetaan liittovaltio- tai osavaltiotason kattopäätöksiä.Entäs ne autot?Vain alle 20% Saksan 15 miljoonasta dieselautosta kuuluu nykyisen Euro 6 -päästöluokituksen piiriin. Ei ole kuitenkaan täysin yksinkertaista mitä tapahtuu yli 10 miljoonalle vanhemmalle dieselautolle. Euro 6 -päästöluokitus astui voimaan syyskuussa 2015.Ajorajoitusten lisäksi on keskusteltu mahdollisuudesta, jossa erityisesti Euro 5 -ajoneuvot varustetaan uusilla moottorinohjausohjelmistoilla. Vaihtoehto on saanut kannatusta saksalaisilta autonvalmistajilta. Euro 5 -luokitus oli käytössä vuosina 2011–2015.Saksan autoliitto ADAC on ollut kuitenkin toiveikas myös sen suhteen, että Euro 5 -ajoneuvot voitaisiin varustaa uusin katalysaattorein ja SCR-päästöjärjestelmin. Mahdollisten päästölaitteistojen jälkiasennuksesta syntyisi kuitenkin arviolta 1 400 – 3 300 euron lisälasku, mikä ei houkuta saksalaisia autotehtaita. Tämän lisäksi ongelmia syntyisi muun muassa autojen tyyppihyväksynnän ja ulkomaille myymisen kanssa. Myös SCR-järjestelmässä käytettävät aineet ovat väärin asennetuissa järjestelmissä typen oksideja vaarallisempia ympäristömyrkkyjä.Ei ole kuitenkaan vielä mahdollista laskea, montaako saksalaista dieselautoa tänään tehty päätös lopulta koskettaa. Vaikutuspiiri laajenee, mikäli useampi saksalaiskaupunki päättää asettaa rajoituksia. Samalla on avoinna päätöksen vaikutus vanhempien dieselautojen jälleenmyyntiarvoon.Halpa diesel Suomeen?Mikäli saksalaisten käytettyjen dieselautojen hinnat kokevat arvonalennuksen laajojen ajorajoitteiden asettamisen takia, saattaa suomalaista autonostajaa kohdata onni Saksan autokaupoissa. Uudehkon käytetyn dieselauton hankinta saattaisi esimerkiksi Suomen autokannan ikä- ja hiilidioksidikehityksen kannalta olla jopa toivottavaa.Tämä edellyttää kuitenkin, että Suomessa ei olla muuttamassa dieseleitä koskevia säädöksiä eikä nyt tarkastelussa olevia typen oksideja aleta esimerkiksi verottaa voimakkaammin autoverotuksessa. Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen peräänkuuluttaakin ennustettavuutta ja varmuutta myös suomalaisilta päättäjiltä. – Nyt olisi hyvä hetki poliitikkojen ottaa kantaa siihen, miten tilanne jatkuu meillä. Ennustettavuuden puute on merkittävä ongelma, kun kyse on auton kaltaisista pitkäikäisistä kulutushyödykkeistä.Nykyisellään typen oksidit eivät ole kuitenkaan olleet ongelma suomalaisessa liikennekeskustelussa.Teksti: Aake Kinnunen Kuva: Moottorin arkistoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLue myös:Oikeuden päätös: Saksa sallii kaupunkien dieselkiellot Dieselautot välituomiolla Saksassa Fiat Chrysler luopunee dieseleistä 2022 mennessä Diesel ei kuole vielä vuosikymmeniin Lue lisää Kaikki artikkelit 21.12.2024 Liikenne Synkkiä lukuja liikenteestä – lasten tieliikennekuolemat hälyttävässä kasvussa 20.12.2024 Moottoriurheilu Formula-fanin viime tingan lahjavinkki: Lego Icons McLaren MP4/4 Senna 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 18.12.2024 Automatkailu Ulkomaille automatkaileva, ensi vuonna helpottuu – Vihreä kortti digitaaliseksi 17.12.2024 Uutinen Tämäkin oli kiinalaisille autoille langetettujen rangaistustullien vaikutusta – suuri määrä hybridejä myyntiin 17.12.2024 Autoilu Vähäpäästöisten autojen pysäköintialennus Helsingissä loppuu monilta ensi vuonna 17.12.2024 Liikenne Taksivälittäjä paljastaa: näitä arkisia ja vähemmän arkisia esineitä asiakkaat unohtavat takseihin 16.12.2024 Sähköautot Hyundai Inster rymistelee sähköautojen hintakisaan – 25 000 euroa ja pitkä toimintamatka 16.12.2024 Liikenne Rekisterikilpiin näkyviä muutoksia – Y-kirjain uusiksi, traktorimönkijöille uusi kilpityyppi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 21.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Toyota Carina TA60 DX '83 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – "nyt olisi korkea aika tarkistaa..." 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 14.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Kia EV6:ta on paranneltu tuntuvasti sieltä täältä 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”