7.9.2022 Liikenne Dieselvero syytä kuopata -lakialoitteelle kannatusvyöry, etenee eduskuntaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä ”Käyttövoimaveron perusajatuksen pohja on murentunut ja sen vuoksi käyttövoimaverosta on luovuttava sekä samalla varmistettava dieselin hinnan säilyminen kilpailukykyisenä suhteessa bensiiniin”, vaaditaan kansalaisaloitteessa. Dieselautoilijoiden kukkaroa kurittava käyttövoimavero on tullut tiensä päähän!Tätä mieltä ovat kansalaisaloitteen puuhatahot, jotka ovat saaneet kerätyksi aloitteelle tarvittavat 50 000 allekirjoittajaa, joten se etenee eduskunnan käsiteltäväksi.Aloitteen idea kiteytettynä: käyttövoimaveron perusajatuksen pohja on murentunut ja sen vuoksi käyttövoimaverosta on luovuttava. Käyttövoimavero siis saisi mennä, koska dieselin litrahinta on noussut bensiinin tasolle ja jopa yli.Aloitteessa ehdotetaan lakivalmistelua dieselin käyttövoimaveron – kansanomaisemmin dieselveron – poistamiseksi sekä aiemman dieselin verotuen muokkaamiseksi nykypäivän tilanteeseen paremmin soveltuvaksi biopolttoaineiden jakeluvelvoitetueksi.Aloitteen mukaan jakeluvelvoitetuki tulee määrittää samansuuruiseksi kuin on nykyinen dieselin verotuki.”Jakeluvelvoitetukea tulee tarkistaa ja korottaa jatkossa biopolttoaineiden jakeluvelvoitteen kohoamisen hintavaikutuksen mukaisesti. Jakeluvelvoitetuen tarkistamisella varmistetaan, ettei dieselin hinta kohoa jakeluvelvoitteen prosentuaalisen määrän kasvaessa bensiinin hintaa korkeammaksi”, aloitteessa perustellaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMiksi diesel maksaa?Dieselin hinnan nousun taustalla on osaltaan öljyn maailmanmarkkinahintojen nousu, mutta kehitykseen on merkittävästi vaikuttanut myös dieselin valmisteverojen bensiiniin verrattuna suuremmat korotukset ja erityisesti dieselpolttoaineisiin kohdistuvan biojakeluvelvoitteen hintoja nostava vaikutus, aloitteessa todetaan.Aloitteessa todetaan toki koko veron syntysyyt eli halu tukea hyötyliikennettä ja vientiteollisuutta dieselin verotuella. Aloite tuo esiin, että käyttövoimavero on luotu tämän rinnalle tasaamaan dieselkäyttöisillä autoilla yksityisautoilun verotuesta saamaa hyötyä suhteessa bensiinikäyttöisillä autoilla yksityisautoiluun.Dieselautoille aito tarveDieselautojen käyttö ei tietenkään ole itseisarvo, vaan kansalaisten omaehtoinen valinta omien liikkumistarpeiden ratkaisuksi. Kuten aloitekin tuo esiin, on dieselautojen energiatehokkuus monelle työssäkäynnin kannattavuuden ehto.”Bensiiniautoja pienikulutuksisemmat dieselautot helpottavat myös monen vähävaraisen liikkumista liikkumisen tarpeesta riippumatta. Diesel on maassamme tavarankuljetuksen kulmakivi ja korkeat dieselillä käyvien ajoneuvojen käyttökustannukset vaikuttavat kuljetuskustannuksien noustessa myös hyödykkeiden hintoihin ja palveluiden kustannuksiin heikentäen kansalaisten ostovoimaa ja yritysten kilpailukykyä.”Päästötavoitteiden ehdoillaSuomen tavoitteena on vähintään puolittaa kotimaan liikenteen päästöt vuoteen 2030 mennessä verrattuna vuoden 2005 tasoon, Se tarkoittaa siirtymää autokannassa pois fossiilisista polttoaineista eli polttomoottoriautoista täyssähköisiin autoihin.Lakialoitteen tekijät ottavat kantaa myös päästöihin: ”Maamme tarvitsee dieselkäyttöisiä ajoneuvoja myös liikenteen päästöjen vähentämiseen. Dieselautoissa voidaan käyttää biopohjaisia polttoaineita rajattomasti, bensiiniautoissa teknisen rajan tullessa yleensä vastaan jo 10 % kohdalla. Dieselauto on myös energiatehokas ja hiilidioksidipäästöiltään samankokoista bensiiniautoa vähäpäästöisempi.”Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyDieselautoilijat kantavat kortensa verokekoonAloitteen saama kannatus ei ole yllätys kahdesta syystä: Suomessa on yhä paljon dieselautoilijoita ja dieselautoilla ajavat kantavat jo nyt varsin raskasta verotaakkaa harteillaan.Moottori kertoi jo aiemmin uutisessaan, aiheesta otsikolla Uusilla dieselhenkilöautoilla ajavat kantavat raskaimman autoverotaakan.Verohallinnon tilastoista paljastui, että uusissa dieselhenkilöautoissa on suurin keskimääräinen autovero: vuonna 2021 autoveroa määrättiin henkilöautoista eniten uusista diesel- tai ajon aikana latautuvista dieselhybridi-henkilöautoista. Keskimääräinen autovero oli 7 058 euroa.Autovero lasketaan ajoneuvon verotusarvosta, joka perustuu ajoneuvon myyntihintaan Suomen markkinoilla. Veroprosentti määräytyy henkilö- ja pakettiautoilla auton valmistajan ilmoittaman hiilidioksidipäästön mukaan ja moottoripyörillä iskutilavuuden mukaan.Mitä enemmän ajoneuvo tuottaa hiilidioksidipäästöjä, sitä korkeampi autovero uudelle ajoneuvolle määrätään. Haluatko kuulla lisää aiheesta? Autoliiton julkaisemassa Luulot pois autoilusta -podcastsarjassa käsitellään autoilua ja liikennettä eri näkökulmista. Podcastin juontaa Elina Koivumäki, joka käsittelee kutakin aihetta kahden asiantuntijavieraan kanssa. Podcastissa on ollut aiheena myös autoilun verotukseen liittyen liikenteen käyttövoimat ja niiden tulevaisuus. Löydät kaikki jaksot helpoimmin Autoliiton sivuilta tai suoraan Spotifystä. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähde: Kansalaisaloite.fi a:1:{i:0;s:6:"113605";} Lue lisää Kaikki artikkelit 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 2.5.2025 Uutinen Volvo aloittaa 1,6 miljardin säästökuurin – irtisanomisilta ei vältytä 30.4.2025 Yleinen Ensin tariffit, sitten U-käännös – Trump höllää autoalan tariffitaakkaa 29.4.2025 Sähköautot Sähkisten osuus Suomen autokannasta nousi jo 11,2 prosenttiin 29.4.2025 Liikenne Vappu tuo harrasteajoneuvot liikenteeseen – vanha auto vaatii erityistä huomiota 28.4.2025 Sähköautot Sähköautojen julkinen latausarki – lataako se varmasti? 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Historia Viimeiset käynnistykset: viekas ja viekoitteleva vitoskone 4.5.2025 Koeajo Maistiainen: Dongfeng Nammi Box – taas uusi kiinalaismerkin pikkuauto 3.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën 'Traction Avant' -53 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa