7.9.2022 Liikenne Dieselvero syytä kuopata -lakialoitteelle kannatusvyöry, etenee eduskuntaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä ”Käyttövoimaveron perusajatuksen pohja on murentunut ja sen vuoksi käyttövoimaverosta on luovuttava sekä samalla varmistettava dieselin hinnan säilyminen kilpailukykyisenä suhteessa bensiiniin”, vaaditaan kansalaisaloitteessa. Dieselautoilijoiden kukkaroa kurittava käyttövoimavero on tullut tiensä päähän!Tätä mieltä ovat kansalaisaloitteen puuhatahot, jotka ovat saaneet kerätyksi aloitteelle tarvittavat 50 000 allekirjoittajaa, joten se etenee eduskunnan käsiteltäväksi.Aloitteen idea kiteytettynä: käyttövoimaveron perusajatuksen pohja on murentunut ja sen vuoksi käyttövoimaverosta on luovuttava. Käyttövoimavero siis saisi mennä, koska dieselin litrahinta on noussut bensiinin tasolle ja jopa yli.Aloitteessa ehdotetaan lakivalmistelua dieselin käyttövoimaveron – kansanomaisemmin dieselveron – poistamiseksi sekä aiemman dieselin verotuen muokkaamiseksi nykypäivän tilanteeseen paremmin soveltuvaksi biopolttoaineiden jakeluvelvoitetueksi.Aloitteen mukaan jakeluvelvoitetuki tulee määrittää samansuuruiseksi kuin on nykyinen dieselin verotuki.”Jakeluvelvoitetukea tulee tarkistaa ja korottaa jatkossa biopolttoaineiden jakeluvelvoitteen kohoamisen hintavaikutuksen mukaisesti. Jakeluvelvoitetuen tarkistamisella varmistetaan, ettei dieselin hinta kohoa jakeluvelvoitteen prosentuaalisen määrän kasvaessa bensiinin hintaa korkeammaksi”, aloitteessa perustellaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMiksi diesel maksaa?Dieselin hinnan nousun taustalla on osaltaan öljyn maailmanmarkkinahintojen nousu, mutta kehitykseen on merkittävästi vaikuttanut myös dieselin valmisteverojen bensiiniin verrattuna suuremmat korotukset ja erityisesti dieselpolttoaineisiin kohdistuvan biojakeluvelvoitteen hintoja nostava vaikutus, aloitteessa todetaan.Aloitteessa todetaan toki koko veron syntysyyt eli halu tukea hyötyliikennettä ja vientiteollisuutta dieselin verotuella. Aloite tuo esiin, että käyttövoimavero on luotu tämän rinnalle tasaamaan dieselkäyttöisillä autoilla yksityisautoilun verotuesta saamaa hyötyä suhteessa bensiinikäyttöisillä autoilla yksityisautoiluun.Dieselautoille aito tarveDieselautojen käyttö ei tietenkään ole itseisarvo, vaan kansalaisten omaehtoinen valinta omien liikkumistarpeiden ratkaisuksi. Kuten aloitekin tuo esiin, on dieselautojen energiatehokkuus monelle työssäkäynnin kannattavuuden ehto.”Bensiiniautoja pienikulutuksisemmat dieselautot helpottavat myös monen vähävaraisen liikkumista liikkumisen tarpeesta riippumatta. Diesel on maassamme tavarankuljetuksen kulmakivi ja korkeat dieselillä käyvien ajoneuvojen käyttökustannukset vaikuttavat kuljetuskustannuksien noustessa myös hyödykkeiden hintoihin ja palveluiden kustannuksiin heikentäen kansalaisten ostovoimaa ja yritysten kilpailukykyä.”Päästötavoitteiden ehdoillaSuomen tavoitteena on vähintään puolittaa kotimaan liikenteen päästöt vuoteen 2030 mennessä verrattuna vuoden 2005 tasoon, Se tarkoittaa siirtymää autokannassa pois fossiilisista polttoaineista eli polttomoottoriautoista täyssähköisiin autoihin.Lakialoitteen tekijät ottavat kantaa myös päästöihin: ”Maamme tarvitsee dieselkäyttöisiä ajoneuvoja myös liikenteen päästöjen vähentämiseen. Dieselautoissa voidaan käyttää biopohjaisia polttoaineita rajattomasti, bensiiniautoissa teknisen rajan tullessa yleensä vastaan jo 10 % kohdalla. Dieselauto on myös energiatehokas ja hiilidioksidipäästöiltään samankokoista bensiiniautoa vähäpäästöisempi.”Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyDieselautoilijat kantavat kortensa verokekoonAloitteen saama kannatus ei ole yllätys kahdesta syystä: Suomessa on yhä paljon dieselautoilijoita ja dieselautoilla ajavat kantavat jo nyt varsin raskasta verotaakkaa harteillaan.Moottori kertoi jo aiemmin uutisessaan, aiheesta otsikolla Uusilla dieselhenkilöautoilla ajavat kantavat raskaimman autoverotaakan.Verohallinnon tilastoista paljastui, että uusissa dieselhenkilöautoissa on suurin keskimääräinen autovero: vuonna 2021 autoveroa määrättiin henkilöautoista eniten uusista diesel- tai ajon aikana latautuvista dieselhybridi-henkilöautoista. Keskimääräinen autovero oli 7 058 euroa.Autovero lasketaan ajoneuvon verotusarvosta, joka perustuu ajoneuvon myyntihintaan Suomen markkinoilla. Veroprosentti määräytyy henkilö- ja pakettiautoilla auton valmistajan ilmoittaman hiilidioksidipäästön mukaan ja moottoripyörillä iskutilavuuden mukaan.Mitä enemmän ajoneuvo tuottaa hiilidioksidipäästöjä, sitä korkeampi autovero uudelle ajoneuvolle määrätään. Haluatko kuulla lisää aiheesta? Autoliiton julkaisemassa Luulot pois autoilusta -podcastsarjassa käsitellään autoilua ja liikennettä eri näkökulmista. Podcastin juontaa Elina Koivumäki, joka käsittelee kutakin aihetta kahden asiantuntijavieraan kanssa. Podcastissa on ollut aiheena myös autoilun verotukseen liittyen liikenteen käyttövoimat ja niiden tulevaisuus. Löydät kaikki jaksot helpoimmin Autoliiton sivuilta tai suoraan Spotifystä. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähde: Kansalaisaloite.fi a:1:{i:0;s:6:"113605";} Lue lisää Kaikki artikkelit 21.12.2024 Liikenne Synkkiä lukuja liikenteestä – lasten tieliikennekuolemat hälyttävässä kasvussa 20.12.2024 Moottoriurheilu Formula-fanin viime tingan lahjavinkki: Lego Icons McLaren MP4/4 Senna 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 19.12.2024 Liikennepolitiikka Ruuhkamaksuja ei tarvita, linjaa Autoliiton Helsingin seudun osasto 18.12.2024 Automatkailu Ulkomaille automatkaileva, ensi vuonna helpottuu – Vihreä kortti digitaaliseksi 17.12.2024 Uutinen Tämäkin oli kiinalaisille autoille langetettujen rangaistustullien vaikutusta – suuri määrä hybridejä myyntiin 17.12.2024 Autoilu Vähäpäästöisten autojen pysäköintialennus Helsingissä loppuu monilta ensi vuonna 17.12.2024 Liikenne Taksivälittäjä paljastaa: näitä arkisia ja vähemmän arkisia esineitä asiakkaat unohtavat takseihin 16.12.2024 Sähköautot Hyundai Inster rymistelee sähköautojen hintakisaan – 25 000 euroa ja pitkä toimintamatka Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 21.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Toyota Carina TA60 DX '83 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – "nyt olisi korkea aika tarkistaa..." 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 14.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Kia EV6:ta on paranneltu tuntuvasti sieltä täältä 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”