12.11.2023

Ducati Superquadro Mono – Uusi moottori syntyi halkaisemalla V2

Kuva Ducati

Ducati on esittelyt moottorin, joka valmistajan mukaan on markkinoiden tehokkain yksisylinterinen, tieliikennekäyttöön hyväksytty moottoripyörän moottori.

Uuden moottorin lähtökohtana on 1299 Panigalen 1285-kuutioinen V2, josta siis on hyödynnetty puolikas. Sylinterin porauksena on säilytetty 116 millimetriä mutta iskunpituus on kasvatettu 62,4 milliin, jolloin iskutilavuudeksi tulee 659 kuutiosenttimetriä. Porauksen ja iskun suhde on 1,86. Lyhyt iskunpituus yhdessä desmodromisen venttiiliohjauksen kanssa tarkoittaa korkeaa maksimikierroslukua, ja yhdessä isojen venttiilien kanssa se mahdollistaa suuren teholukeman.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

KTM verrokkina

Ducatin mukaan 77,5-hevosvoimainen moottori onkin markkinoiden tehokkain yksisylinterinen, katukäyttöön hyväksytty yksisylinterinen. Vertailukohtana on KTM:n 690-malleissaan käyttämä 693-kuutioinen moottori, jonka huipputehon on 74 hevosvoimaa. Vääntölukemissa KTM vie isomman iskutilavuuden turvin voiton 73 newtonmetrillä Ducatin 63 newtonmetriä vastaan. Italialaisten kehittämä moottori täyttää uusimman Euro 5+ -normin vaatimukset. Jos katulailllisen pakoputkiston tilalle vaihdetaan Termignonin kisaputkisto, niin lukemat muuttuvat muotoon 84,5 hevosvoimaa ja 67 newtonmetriä. Moottorin maksimikierrosluku on 10 250 r/min.

30 vuoden tauon jälkeen uusi yksisylinterinen

Ducati palaa näin yksisylinteristen pariin tasan 30 vuotta sen jälkeen, kun se esitteli edellisen yksisylinterisen mallinsa, Supermono 550:n. Sen muotoilusta vastasi Pierre Terblanche ja projektin teknisenä johtajana nähtiin nuori ja lahjakas Claudio Domenicali, joka nykyisin on Ducatin toimitusjohtaja. Domenicalin rakkaus yksisylinterisiin on saattanutkin olla vaikuttamassa päätökseen uuden moottorimallin kehittämisestä.

Superquadro Mono -moottorin sylinterikannessa on neljä venttiiliä. Titaaniset imuventtiilit ovat halkaisijaltaan 46,8 milliä ja teräksiset pakoventtiilit 38,2 milliä. Ducatin mukaan moottorin yli 10 000 kierroksen maksimilukemaa ei olisi saavutettu ilman pakko-ohjattua eli desmodromista venttiiliohjausta. Moottori on mahdollista rajoittaa A2-korttiluokan 35 kilowattiin eli 48 hevosvoimaan. Öljynvaihtoväliksi kerrotaan 15 000 km ja venttiilivälykset tarkastetaan 30 000 kilometrin välein.

Ducati esittelee marraskuun toisena päivänä uuden mallin, joka käyttää tätä uutta moottoria.

Poraus x isku: 116 x 62,4 mm

Iskutilavuus: 659 cc

Puristussuhde: 13.1:1

Teho 77,5 hv / 9 750 r/min (84,5 hv / 9 500 r/min)

Vääntö: 63 Nm / 8 050 r/min

Teksti: Janne Huhtala; kuvat: Ducati

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat