7.6.2023

Erikoinen havainto Sardiniassa – Rally1-autot kestävät heikosti vettä

Hyundai kehitti omasta autostaan niin kilpailukykyisen kauden 2022 aikana, että tiimi on vaikeasti voitettavissa.

Sardinian MM-rallin muuttui poikkeuksellisen rankaksi selviytymistaisteluksi, kun taivas aukesi. Mistä oikein oli kyse?

Peräti neljä kärkikuljettajaa joutui ongelmiin, kun kauden kuudes MM-ralli sujuteltiin sateisissa olosuhteissa Sardiniassa. Syy oli joen ylityksissä ja muissa vesiesteissä, joita Sardinian rallin reitillä riitti lauantaina taivaalta ripsineen sateen lisäksi.

Kymmeniä vuosia vanha konsti, jossa kartanlukija operoi moottorin ilmanoton hetkeksi umpeen oli unohtunut tyystin. Lammikot eivät tulleet kenellekään yllätyksenä, sillä esimerkiksi lauantaiaamuna, aurinkoisessa säässä ajetun päivän toisen erikoiskokeen maalissa ollut joen ylitys oli riittävän haastava ja olisi ehdottomasti tarvinnut väliaikaisen suojauksen moottorille. Tai vaihtoehtoisesti kävelyvauhtiin tiputetun vauhdin.

Rally1-autot ovat yllättävän herkkiä vedelle. Hyundai koki Portugalin rallissa kaksi turborikkoa, joista voi ainakin epäillä veden pääsyä moottorin imuilmalle tarkoitettuihin kanaviin.

Nyt kuitenkin kävi niin, että Ott Tänak uskoi lähestyneensä paikkaa sopivalla vauhdilla. Erikoiskokeen maaliin oli enää sata metriä matkaa, mutta niin vain kävi, että miehen Ford pääsi maaliviivalle vain sähkömoottorin turvin. Virolainen keskeytti siirtymälle, sillä auton moottori kastui liiaksi, eikä matkan jatkaminen ollut enää mahdollista.

Jo aamun ensimmäisellä erikoiskokeella vastaava keskeytys oli tullut Toyotan Takamoto Katsutalle. Japanilainen rysäytti nuoruuden innolla autonsa veteen niin, että keulan säleiköt vain lentelivät ilmaan ja veden paine rikkoi kriittisiä osia auton moottoritilasta.

Ongelmissa olivat myös Sébastien Ogier ja Elfyn Evans, joskin heidän autonsa moottorit kuivuivat sen verran, että matkan jatkaminen onnistui. Evans tosin joutui nilkuttamaan aamupäivän loppuun vajaatehoisella autollaan.

Thierry Neuville oli ainut ”kuivin jaloin” Sardinian MM-rallin vesiesteistä selvinnyt kuljettaja. Taktisesti fiksu ajo palkittiin voitolla, joka oli belgialaiselle ja Hyundaille kauden ensimmäinen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ei pitänyt olla yllätys

Vaikka Rally1-autot ovat vasta toista vuotta mukana sarjassa, on niiden polttomoottori tismalleen sama, joka oli WRC-autoissa käytössä jo vuosina 2017 - 2022. Runko on sittemmin muuttunut putkirungoksi ja rungon päälle on kasattu halutut paneelit, mutta itse moottori on ottanut höykytystä ja kosteutta osakseen jo kymmenissä ajetuissa MM-ralleissa ja niihin valmistavissa ennakkotesteissä.

Neljä autoa kymmenestä tarkoittaa sitä, että aivan kaikki eivät uittaneet autoaan lätäköissä liiaksi. Esapekka Lapin tyyli, jossa hän jarrutti vauhdin pois sopivissa ajoin ennen estettä ja ajoi sitten veto päällä yli vedestä, näytti selkeästi toimivimmalta. Tällöin auton jouset eivät olleet puristuneet pohjaan, vaan auto oli täydellisen vaakasuora, kelluva versio itsestään, eikä keula päässyt kauhaisemaan voimalla vettä konepellin ylle.

Niinpä oikea kysymys kuuluukin, oliko kyseessä enemmänkin taktinen kömmähdys, jossa kuljettaja itse oli päävastuussa mokastaan?

Varmaa on ainakin se, että mikäli seuraavana vuorossa oleva Kenian Safari-ralli sattuu olemaan kostea, ongelmia tulee varmasti. Nykyiset autot eivät kestäisi syvään mutalammikkoon syöksymistä missään nimessä, joten toivoa sopii, että olosuhteet pysyvät kuivana.

Todennäköistä on, että tiimeille on käynyt lapsus suunnittelun kanssa, sillä nykymuotoisen MM-sarjan ainut ralli, jossa vesiesteet tuhosivat huolettomien kuljettajien autoja, oli Argentiinan osakilpailu. Maassa on ajettu viimeksi 2019, eikä paluusta ole puhuttu, joten unohduksiin on jäänyt vesimassan aiheuttama tuhovoima, joka vauhdikkaassa kohtaamisessa auton kanssa vaatii kuljettajalta erittäin tarkan ajotekniikan. Voitettavaa on vähän.

Timo Alanne on Toyotan säämiehenä nähnyt jos jonkinlaista keliä. Sardinian olosuhteet hän saattoi raportoida tiimille, mutta jäi kuljettajan vastuulle, kuinka kovaa hän vesilammikoihin ajaa.

Hybridin hyödyntäminen unohtunut

Hopeareunuksena voi todeta kastumistapauksista sen verran, että auton sähkömoottori pääsi oikeuksiinsa ja kuljettajat pystyivät raahautumaan hieman pidemmälle. Näin etenkin Tänakin tapauksessa, jossa hänen autonsa olisi muussa tapauksessa jäänyt kapean sillan tukkeeksi aivan erikoiskokeen maaliviivan tuntumassa.

Toisaalta, hybridi myytiin sarjaan idioottivarmana, itselatautuvana ikiliikkujana, mutta toisin on käynyt. Sähkömoottorin osuus on jäänyt olemattomaksi, eivätkä autotehtaat ole varmuudella saaneet minkäänlaista markkinointihyötyä Rally1-autojen teknologiasta.

Oli selvää, että hybridi on vain satunnaisena apuna sääntöjen salliessa, mutta sähkömoottorin latautuminen pelkällä jarruenergialla on jäänyt haaveeksi.

Teksti ja kuvat: Miika Wuorela

Lisää aiheesta

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat