13.11.2021 Ajoneuvot Erikoiskoeajo: Toyota Alphard – ei mikään tappavan tylsä tila-auto Teksti Eetu Kokkonen Kuva Aake Kinnunen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tällä kertaa Moottori pistäytyi testaamassa hieman erilaista tila-autoa. Vuoden 2012 Toyota Alphard on esimerkki siitä, ettei tila-autojen tarvitse olla harmaita ja puuduttavan tylsiä. Toyota Alphard on Moottorin lukijoillekin tuttu ennestään Käytetyt erikoisuudet -juttusarjan tiimoilta. Otetaan kuitenkin pieni kertaus siihen, mikä ihme tämä erikoisesti muotoiltu pakettiautomaisen näköinen ’’postiauto’’ oikein on.Toyota toi tämän ylellisesti varustellun tila-auton markkinoille vuonna 2002. Auto on saatavilla 6–8-paikkaisena, ja joko puhtaasti bensiinillä pärisevänä tai itselataavana hybridinä. Pääasiallisesti auto on suunnattu Japanin markkinoille, mutta sitä on myyty myös muun muassa Bangladeshissa, Valko-Venäjällä, Venäjällä ja Kaukoidässä. Käytännössä voidaan kuitenkin puhua Japanin kotimarkkinoiden autosta.JDM Outletilta koeajoon saatu yksilö edustaa mallin toista sukupolvea, jota valmistettiin vuosina 2008–2015. Auto oli saatavilla 2,4-litraisella rivinelosella ja 3,5-litraisella V6:lla – näistä ensimmäiseen oli yhdistettävissä myös hybridivoimalinja. Malli oli saatavilla niin etu- kuin nelivetoisenakin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEkoilua ja nelivetoiluaKoeajoyksilömme voimalinjassa yhdistyy hybridiys ja avustava neliveto. Yhteistehoksi ilmoitetaan 110 kilowattia (150 hevosvoimaa) ja väännöksi 190 newtonmetriä.Sisältä löytyy paljon yhtäläisyyksiä meikäläisten markkinoiden Toyotiin. Painikkeet ja näytöt ovat hyvin pitkälti samanlaisia, kuten myös vaihdekeppi ja mittaristokin. Erilaisuus tuntuu kuitenkin heti ohjaamon hieman poikkeavassa muotoilussa ja rennommissa istuimissa. Toyotan hybridivoimalinjojen ajettavuutta on kehuttu ennenkin, eikä lähes kymmenen vuoden ikäisen Alphardin voimanlähde tee poikkeusta. Veto on tasaista ja voimaa tuntuu olevan lukuja enemmän – jos ei tietäisi, niin voisi helposti uskoa pellin alta löytyvän matalaviritteisen kuutoskoneen.Auton koon vuoksi oikean puolen ohjaukseen totuttelu tuntuu vaikeammalta kuin pienemmissä autoissa, mutta varsinaisia ongelmia ei synny edes parkkihallissa – mutta ahtaat paikat vaativat tiettyä ylivarovaisuutta.Aidosti tilavaAjettavuudelta auto on sitä mitä tila-autot parhaillaan ovat: pehmeä ja tasainen. Pakettiautomaisesta ulkonäöstä huolimatta Alphard on erittäin henkilöautomainen ajaa – kyseessä kun ei ole mikään pakettiauto johon on vain heitetty jakkarat sisälle. Nykyautoihin väkisin survottua ’’sporttisuutta’’, eli Suomeksi kovuutta, ei Alphardin reseptiin ole ripoteltu.Muutenkin Alphardista löytyy kaikki tila-auton hyvät puolet, joista luonnollisesti isoin plussa on erinomaiset sisätilat. Muunneltavuuttakin löytyy: penkkejä voi liu’uttaa kiskoilla eri paikkoihin ja taaimmat istuimet ovat taitettavissa sivuun paremman tavaratilan saavuttamiseksi.Edellä mainitut ominaisuudet ovat kuitenkin tuttuja kaikista tila-autoista, joten siirrytään Alphardin erikoisalaan – ylellisyyksiin. Matkustamon molemman puolen ovet toimivat sähköllä, ja matkustajille on oma ilmastoinnin säätöpaneeli, sekä tietysti Alpinen DVD-soitin.Nojatuolimaiset stuimet ovat kaadettavissa löhöasentoon, ja penkin etuosasta löytyy tuet säärillekin. Keskirivin istuimilta löytyy myös kapea pöytä mukitelineineen. Istuimissa on myös molemmin puolin erilliset kyynärnojat, jotka minimoivat riskin muksujen keskinäiseen nahisteluun pidemmilläkin automatkoilla.Erilaisuus huomataan Kaikkiaan Toyota Alphard on iloinen poikkeus usein varsin harmaisiin tila-autoihin. Auto soveltuu erinomaisesti niin lapsiperheiden lomamatkoille, kuin kaveriporukoiden kosteisiin viikonloppureissuihin – tilaa ja mukavuuksia riittää. Katseita vieroksuvan kannattaa kuitenkin harkita Alphardin hankkimista kahdesti – auton erilaisuus näkyy katukuvassa myös kääntyvinä päinä, vaikka kyseessä onkin vain valkoinen tila-auto. Bensiinimoottori 2 362 cm3, 4 sylinteriä, portaaton vaihteisto, neliveto 110 kW (150 hv) / 6 000 r/min 190 Nm / 4 000 r/min Suorituskyky 0–100 km/h 11,3 s Ilmoitettu kulutus (yhd.) 5,2 l/100 km Mitat (p/l/k) 4 885 / 1 840 / 1 915 mm, akseliväli 2 950 mm Teksti: Eetu Kokkonen Kuvat: Aake KinnunenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää aiheestaNousevan auringon autotalo – JDM Outlet 5 vuotta Käytetyt erikoisuudet – Toyota Alphard Pikkubussi Lexuksen tyyliin: LM 300h 9 miljoonaa Toyotan hybridiä Lue lisää Kaikki artikkelit 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 15.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace Max EV – kuorma-auto pakettiauton kuorissa 13.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Land Cruiser – työkalu tiettömille tekijöille 9.3.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace Max – paraneeko pakettiauto logoa vaihtamalla? 22.1.2025 Koeajo Maistiainen: Toyota Land Cruiser – työkone 2025 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.12.2024 Ajoneuvot Toyota Urban Cruiser tekee paluun sähköcrossoverina – Intiassa valmistettava Suzuki-yhteistyömalli on omalla tavallaan historiallinen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 12.6.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan venyi moottoritiellä sähköajon yllätykseen 13.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 4 – fiksua tilankäyttöä järkevään hintaan, mutta yksi varuste on Suomessa lähes pakollinen 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia - katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa!